Uzeniny a jejich správný výběr

19. 08. 2015


Když už si neodpustíte uzeniny, vybírejte alespoň ty kvalitní a ty, které splňují určitá kritéria...čtěte obaly, ptejte se a vybírejte! Jak? To se dozvíte v následujícím článku...

Šunky, šunkové salámy, salámy, párky, klobásy, sušené šunky, špekáčky....to vše jsou uzeniny, to vše jsou lahůdky, bez kterých si málo z nás dokáže svůj jídelníček představit. Pomiňme teď legislativu a pravidla, dle kterých nazýváme některé výrobky uzeninami, některé masnými výrobky a některé zkrátka jen šunkami. Pojďme se na uzeniny podívat pouze ze stránky racionálního stravování (tedy ani ne z pohledu některého z výživových směrů) a samozřejmě stránky vhodnosti/nevhodnosti jejich konzumace.

 

Jak si vybrat ty správné výrobky?

Nejdůležitějším faktorem by pro nás měl vždy být obsah masa. Za slovem složení by jste si vždy měli jako první přečíst slova jako hovězí, vepřové, kuřecí apod. Jakmile tam nacházíte slova jako separát, kůže, voda či škrob...tento výrobek nekupujte! Dalším, neméně důležitým faktorem, by měl být obsah soli - ten kolísá od 1,7 % (velmi kvalitní šunka, např. šunka od kosti), přes 4-5 % (suché salámy, párky) až po 8-10 % (např. sušené šunky, paštiky). Uzeniny patří mezi potraviny s velmi vysokým obsahem soli, a tak se alespoň snažte vybírat ty, u kterých obsah nepřesáhne 2,5 %. Třetím nejdůležitějším údajem, který bychom při nákupu vždy měli kontrolovat je obsah tuku. Snažte se vybírat výrobky do 5 %-ho obsahu - tedy 5 g soli/100 g výrobku. Kvalita je samozřejmě vždy vykoupena cenou. Těm, kdo si své finance musí hlídat, doporučuji najít vždy určitý kompromis mezi cenou a kvalitou, nicméně zrovna např. párky jsou potravinou, kterou naše tělo k životu opravdu nepotřebuje a utrácet za ně je zbytečné.

 

Masný paradox

Velmi často se také můžete dopočítat určitého "masného paradoxu". Pokud srovnáte ceny dvou výrobků, jednoho s nízkým obsahem masa a druhého s vysokým obsahem (např. 50 % vs. 90 % masa), ve finále v přepočtu na gram bílkovin, které z potraviny dostanete vám stačí sníst méně toho kvalitnějšího a ještě za méně peněz, než větší množství nekvalitního levnějšího produktu. Jinými slovy: Abychom dostali v méně kvalitním masném výrobku určitý obsah bílkovin na porci (o to by nám přece hlavně mělo jít), musíme sníst například 5 plátků. Pokud si však dopřejeme kvalitní masný výrobek s vysokým procentem masa, stačí nám plátky 2 – čili dávku bílkovin dostaneme v mnohem menší porci. Z uzenin tedy vybírejte pouze ty nejkvalitnější, což jsou převážně výběrové šunky, šunky od kosti a šunky nejvyšší jakosti, případně suché salámy a sušené šunky. Jsou bohatým zdrojem bílkovin, neobsahují tolik tuku a obsahují i nejmenší množství nejnutnějších aditiv.

 

Nebojte se zeptat...

Na informace se nemusíte bát ptát ani u pultovního prodeje. Od nového roku platí novela zákona o potravinách, která se týká i označování potravin. Nově, přímo na cenovce u masného výrobku, musí být uveden název a adresa podniku, který ho vyrobil, u masa země původu, množství hlavní složky a jakost. Pokud některou informaci postrádáte, zeptejte se přímo prodavačů - měli by vám umět odpovědět.

 

Kontroverzní konzervanty

Uzeniny by rozhodně neměly tvořit majoritní část jídelníčku z důvodu obsahu kontroverzních konzervantů: dusitanových a dusičnanových solí. Tyto látky mají nejen konzervační účinky, ale slouží také jako stabilizátory barvy. Problematika užívání dusičnanů a dusitanů je spojena se vznikem nestabilních sloučenin, tzv. nitrosaminů, které mají karcinogenní efekt. Příslušné dávky, které se do uzenin přidávají jsou sice velmi nízké a přísně regulovány, nicméně jejich pravidelný - třeba denní - příjem je už silně na pováženou.

 

Závěrem...

Konzumaci uzenin výrazně omezte. Ač to jsou potraviny "chutné", často obsahují látky, které našemu tělu rozhodně NEJSOU prospěšné. Když už uzeniny konzumujete, vždy se snažte řídit výše zmíněnými pravidly a do jídelníčku zařazujte jen to nejlepší, co si můžete dovolit.

 

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket