Mandukásana (poloha žáby)

10. 02. 2019


Manduka znamená v sanskrtu žába, ásana pozice/poloha. Mandukásana je tedy polohou žáby. Uvolňuje třísla a vnitřní stranu stehen, otevírá kyčle. Podporuje tvořivost a radost.

Tradičně se předpokládá, že poloha žáby otevírá druhou čakru svadištánu, tedy slezinnou či sakrální. Ta je středem tvořivosti, laskavosti a radosti. Její aktivace podporuje soustředění, koncentraci, produktivitu a sebepřijetí. Pravidelná praxe žabí polohy také snižuje úzkost, stres a mírnou depresi. Na fyzické rovině otevírá kyčle, vnitřní stehna a třísla, stejně jako hrudník a ramena – zvyšuje rozsah v ramenních kloubech.

Masíruje vnitřní orgány

Žabí poloha masíruje všechny břišní orgány, včetně žaludku. Prospívá slinivce. Uklidňuje také menstruační křeče, pomáhá při cukrovce, trávení i vylučování, přičemž může vyřešit potíže se zácpou. Může se také podílet na redukci tuku v oblasti břicha, pasu a stehen. V přeneseném slova smyslu tak lze říci, že její pravidelná praxe asistuje při snižování hmotnosti.

Kdo by si měl dát pozor

Při praxi mandukásany dochází k nadměrnému zatížení kyčlí, kolen a kotníků, které mohou bolet. Doporučuje se podkládat je dekou nebo podložkou. Polohu žáby by neměli provádět jedinci trpící potížemi s těmito jmenovanými klouby, kteří navíc třeba někdy utrpěli jejich zranění či podstoupili operaci. Totéž platí pro těhotné a pacienty po operaci břicha nebo hrudníku.

Jak na to

Mandukásana je jednou z několika poloh, které připomínají žábu. Velmi intenzivně působí zejména na kyčle. Posaďte se na paty, kostrč padá mezi ně, za temenem hlavy se vytahujete vzhůru. Dýchejte. Potom přesuňte čelo na zem, poloha dítěte, paže dopředu, dlaně do země. Dýchejte do břicha. Přesuňte se na předloktí a zaujměte polohu kočky na předloktích. Klek na všech čtyřech. Kolena pod kyčlemi, lokty pod rameny. Opírejte se o předloktí a pomalu, opatrně suňte kolena od sebe. Můžete je podložit dekou či podložkou. Udržujte nohy a kotníky v souladu s koleny – v pravém úhlu. Postupně uvolněte paže a natáhněte je. Kyčle tlačte dolů a dozadu. Zhluboka dýchejte, nejděte přes bolest. Jakmile přestane být poloha příjemná, odtlačte se od rukou a přesuňte se na paty. Uvolněte se v poloze dítěte, kdy jsou kolena od sebe na šíři pánve.

 

  • autor: Kateřina Hájková
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket