Zdravá strava 08. 07. 2020 PDF Tisk

Letní vaření

Léto nám svou bohatostí a rozmanitostí nabízí velký výběr čerstvých plodů a láká nás k jejich konzumaci. Dáváme přednost osvěžujícím potravinám, navyšujeme podíl syrové stravy, a to především listové zeleniny obsahující nahořklou chuť (rukola, polníček, špenát, saláty, divoké byliny). Můžeme si dopřát i občasnou konzumaci tropického ovoce. Nemělo by však být součástí každodenní stravy.

Letní vaření

Z potravin preferujeme především ty, které obsahují hořkou chuť. Princip jejího působení v těle stahuje energii dolů a do hloubky, zároveň vysušuje přijaté vlhko z konzumace většího množství čerstvé zeleniny a ovoce. Hořká chuť dále pomáhá s trávením tuků a stahuje dolů nadměrný oheň, čímž ho reguluje a čistí.

Lehký přídavek zástupců pálivé chuti zbavuje naše tělo nadbytku horkosti tak, že se v těle otevřou póry a nadbytečné horko jimi může odejít. To je důvod, proč jsou pokrmy v jižních státech ostré, až pálivé. I u nás lze ve velmi teplém počasí přidávat do jídla malé množství kajenského pepře, chilli, černého pepře, pálivé papriky, ale pouze netrpíme-li nadbytkem horkosti.

Vhodnou kuchyňskou úpravou je blanšírování, napařování, spařování, krátká tepelná úprava potravin a mléčné kvašení zeleniny – vodní pickles i krátkodobé pickles ve vlastní šťávě.

Výrazně eliminujeme smažení, dlouhé vaření i pečení.

V červnu a červenci má největší aktivitu energetická dráha srdce a tenkého střeva. V srpnu přebírá vládu dráha sleziny a žaludku. Tato změna by se měla promítnout i do kuchyňské úpravy pokrmů, a to v navýšení vařené stravy oproti čerstvé, abychom si nepoškodili trávicí oheň a neoslabili slezinu, která má na starost transformaci a třídění potravy.

Potraviny vhodné během léta (červen, červenec, začátek srpna):

Obiloviny:

  • hořké chuti – žito, quinoa, amarant
  • dále ječmen, bulgur, kukuřice

Zelenina:

  • hořko-sladké chuti: řeřicha, laskavec, celer, tuřín, vodnice, chřest, ledový salát, římský salát
  • osvěžující hořké chuti: čekanka, štěrbák, rukola, kořen lopuchu, vojtěška, pampeliška, špenát

Klíčky: veškeré klíčky – především řeřicha, vojtěška, fazolky mungo

Ovoce: preferujeme bobuloviny (maliny, ostružiny, borůvky, jahody lesní, červený rybíz, černý rybíz, angrešt, brusinky, muchovník), meloun, kůru z chemicky neošetřených citronů a limetek, grapefruit, papáju

Bylinky: bazalka, oregano, rozmarýn, tymián, kurkuma, pelyněk

Nápoje: voda pokojové teploty, mátový čaj, heřmánkový čaj, šťáva z aloe, zelený čaj, čaj z květů chryzantémy, jasmínový čaj, jedno malé pivo

Pozor bychom si měli dávat na potraviny, které vysušují tělesné tekutiny. Pokud se nedokážeme omezit v jejich konzumaci, je dobré zařadit do jídelníčku více potravin osvěžující hořké chuti (viz výše) a potraviny kyselé chuti (např. pickles).

Co výrazně omezit v letním období:

  • káva
  • černý čaj ve velkém množství
  • těžká jídla: smetanové omáčky, červené maso, vejce – záleží na úpravě, velké množství olejů (preferovat ty s vyšším množstvím omega-3 mastných kyselin)
  • alkohol

Polévka v letním období může být plnohodnotným jídlem. V horkém počasí má málokdo chuť na vydatnou porci jídla. Při nadúrodě rajčat a paprik je tato polévka inspirací, jak zpracovat část úrody. Navíc příznivé látky v rajčatech jsou stravitelné a vstřebatelné až po tepelné úpravě!