Kouzlo hormonální jógy

20. 08. 2018


Každá z nás se čas od času potýká s hormonálními výkyvy. Jednoduchou metodu, jak je dostat zpátky do rovnováhy, vytvořila Jihoameričanka Dinah Rodrigues. Spočívá v sestavě tří jednoduchých cviků, které zvládne i úplná začátečnice.

Hormonální jóga spojuje několik základních prvků v celistvé cvičení na podporu těla. Díky tomu napomáhá získat mentální a tělesnou rovnováhu, jejíž výkyvy se nepříjemně projeví na vaší náladě, ale mohou poznamenat i zdravotní stav. Už po prvním cvičení pocítíte úlevu při menstruaci, a to zejména v případě, kdy jste trpěly bolestmi a silným krvácením. Zmírní se i premenstruační syndrom, který bývá nepříjemný zejména pro vaše protějšky. Hormonální změny pocítíte především se stoupajícím věkem. Projevit se mohou například změnou libida, které postupem času klesá. Tento problém prostřednictvím jógové terapie také odstraníte poměrně rychle. Klientky uvádějí, že jim ve většině případů stačily pouze dvě až tři lekce.

Kurzy často navštěvují ženy, které se léčí například s cystami na vaječníku, poruchami štítné žlázy, a dokonce i s neplodností. Ve většině případů obtíže odezní bez další léčby! Tím ovšem nikoho nenabádám k tomu, aby odmítl lékařskou pomoc. Jaký přístup zvolíte, je na každé z vás. V každém případě vašemu tělu hormonální jóga jen prospěje.

Jak začít se cvičením?

Sestava je určená všem ženám v jakémkoli věku. Vzhledem k tomu, že se jedná o jistou formu léčby, měla byste alespoň zpočátku cvičit pouze se zkušeným lektorem. Je pravda, že z instruktážních videí dokážete jednotlivé pozice celkem snadno pochopit, nicméně efekt nebude nikdy tak výrazný.

Každá pozice má totiž celou řadu pohybů, které vám na fotografii, ale i na videu snadno uniknou. Dopřejte si proto dvakrát týdně aktivní odpočinek na kurzu, který vede kvalifikovaná lektorka, a třeba po roce, až si všechny základy osvojíte, můžete pokračovat doma.

Druhou možností jsou víkendové semináře, které vás provedou vším, co o hormonální józe potřebujete vědět. Vzhledem k účasti více lektorů je zde možnost věnovat se každé z vás individuálně, a odstranit tak případné nedostatky.

Tři pilíře

Hormonální jógová terapie podle Dinah Rodrigues stojí ve své podstatě na třech základních pilířích. Jsou jimi dechová technika bhastrika, ásany a tibetská technika cirkulace energie.

1. Bhastrika je technikou silového dýchaní. Začněte tím, že se uvolníte a prudce vydechnete. Nádech bude tím pádem samovolný. Takový způsob dýchání napomáhá zvýšit prokrvení mozku, čímž přispívá k vitalizaci organismu, odbourání stresu a získání pozitivní energie.

2. Hormonální jóga využívá ásany z hathajógy. Všechny tyto pozice jsou jednoduché a bez problému je zvládne i úplný začátečník. Jedná se především o pozici sedící kočky, rotace a malásany.

Velmi oblíbené je působení mantry SÓ HAM. Jak na to? Sedněte si na paty (vadžrásana), narovnejte záda, dlaně složte do pozice džňana mudry. Pravou ruku opřete o stehno a propněte se v loktech. Levou paži zvedněte nahoru do úhlu 45°, nadechněte se a zazpívejte SÓ. S výdechem nechte levou paži klesnout ke stehnu, zvedněte pravou a zazpívejte HAM. Vždy se vraťte do původní pozice džňana mudry. Uvolněte se a prožívejte každý výdech a nádech. Najdete tak energii, která se ukrývala někde hluboko ve vás.

3. Tibetská technika cirkulace energie spočívá v naprostém soustředění se na určité místo uvnitř vás. V tomto případě zejména na žlázy s vnitřní sekrecí. Jedná se o čistě mentální techniku, kterou vám podrobně vysvětlí pouze školená lektorka. K jejímu osvojení budete potřebovat hlavně pečlivý nácvik. Odměnou vám bude úplné uvolnění a eliminace vašich zdravotních problémů.

 

  • autor: Alena Teclová
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket