Kaphalabhátí

09. 07. 2015


Dechová a očistná technika kaphalabhátí je určená pro obnovu energie a zklidnění mysli. 

Nácvik kaphlabhátí

Posaďte se do zkříženého sedu a vyrovnejte se. Vytvořte pevnou polohu těla. Lehce zatlačte ramena dozadu a dolů. Posuňte bradu mírně dozadu a zvedněte hrudní kost, aby se uvolnila bránice. Uvědomte si dech, s nádechem rozšiřování trupu do všech stran a s výdechem jeho zmenšování. Tělo zůstává stále vyrovnané a vzpřímené.

Pomalu provádějte nádech a prudce vydechněte tak, aby nejdříve narazila břišní stěna do páteře a současně se z nosu ozval zvuk připomínající smrkání. O další nádech se nestarejte a uvolněně se nadechněte. Soustřeďte se opět na výdech, který je aktivní oproti pasivnímu nádechu. Tento postup provádějte pomalu cca 10krát v jednom cyklu. Nespěchejte a soustřeďte se na precizní zvládnutí techniky kaphalabhátí. Opakujte 3 cykly v pomalém sledu.

Účinky: prokrvení oblasti čela, mozku a nosu, dodává novou energii, pročišťuje nos, posiluje dýchací orgány, projasňuje mysl a myšlenky, zlepšuje uvažování a přináší vnitřní klid. 

Upozornění:

  • Při provádění nácviku této techniky si dejte pozor, abyste při práci břicha s výdechem nepohybovali celým tělem a zbytečně nepřenášeli napětí do obličeje a ramen.
  • Celý týden pravidelně věnujte čas tréninku kaphalabhátí. Stačí 3 cykly s 10–15 opakováními v jednom cyklu.
  • Učte se koncentrovat na oblast kořene nosu a lebky, kde při pravidelném cvičení této techniku budete vnímat změny. V začátku tréninku sledujte práci břicha. A až se tato činnost zautomatizuje, vnímejte oblast kořene nosu a lebky.
  • Při jakémkoliv náznaku nevolnosti, točení hlavy nebo bušení srdce přestaňte provádět nebo upravte rychlost nácviku. V prvním týdnu se vyhněte rychlosti a provádějte s pozorností na plynulost, pomalost a prostorovost oblasti břicha. 

 

  • -jd
  • zdroj foto: Samphotostock.cz 

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket