Jógové nastavení těla

04. 07. 2017


Tělo v jógových ásanách podléhá mnoha vlivům. Gravitace, kondice těla, umění soustředit se, vědomost/nevědomost cvičence... to vše se projevuje na správném zaujetí pozice. Zkuste si opravdu uvědomit, jak zaujímáte pozici!

Správné nastavení těla

 „Nevytvářejte si nemoci, tam kde nejsou.“

Jayne Orton, Advanced Iyengar yoga teacher

Minulý rok jsem vyrazila na 5 denní Intensive workshop Iyengar yogy do Birminghamu s úžasnou Jayne Orton. Prožili jsme mnoho momentů, kdy hovořila o správném nastavení těla v ásaně, a některé bych ráda zmínila v tomto článku.

Obecně má náš kosterní systém ochrannou funkci pro životně důležité orgány, které mají být správně ukotveny na svém místě v těle, tak aby mohly dobře probíhat nejen všechny důležité životní funkce, ale aby v těle byl vytvořený i rovnoměrný prostor a mohly volně proudit energetické toky v nádích.

Jogín Jarda a Širšásana

Jarda má svěšená ramena dopředu, propadlý hrudník, jeho bederní páteř má velké prohnutí a pánev je předsunutá dopředu, mimo linii chodidel. Takto vypadá i jeho Tadásana, základní pozice hory. Každý máme jiné tělo. Toto naše individuální nastavení a nastavení nohou a trupu v Tadásaně se promítá do všech ostatních pozic stojných, pozic v sedě, rotací i inverzí. Bude-li stát Jarda křivě ve vzpřímeném „přirozeném“ lidském postoji, co se teprve začne dít s páteří a opěrným kosterním systémem, s pánví a končetinami, když hupsne např. do Širšásany? Protože je to super pozice, Jarda se jí nebojí, naopak nechce být pozadu za ostatními a vrhá se do ní nadšeně. Má provádění této ásany smysl, nebo bude dále prohlubovat jeho nerovnosti v těle?

Virabhadrásana II – Bojovník 2

Jarda stojí v Tadásaně a má přehnaně vtočená kolena dovnitř a vystrčené hýždě dozadu. To je reálný příklad z lekcí. Podíváme-li se na jeho základy, vidíme, že mu padají vnitřní klenby chodidel a on vůbec nestojí pevně na zemi. Jde do pozice bojovníka 2 a ta samá klenba stále padá a jeho kolena jsou stále vtočená dovnitř, přední koleno nejde přenést nad kotník a pánev je stále předsunutá dopředu. Lektor po něm chce otevřené boky a aby šel níž, tak se to snaží urvat kyčlemi správným směrem, který je ale bohužel opačný než jeho individuální nastavení chodidel a kolen, a tak vzniká bolest. Dlouhodobým opakováním chybného nastavení mohou vzniknout jak chronické bolesti v oblasti nebo může dojít ke změnám v mysli či v chování, aniž bychom si to spojili právě s naší praxí.

Vraťme se zde k Tadásaně, kde začíná práce rovnání, nastavování a korigování postoje. Mějme na paměti, že to, co nesrovnáme na začátku v základní ásaně na nohou, to se nám určitě nepovede srovnat v náročné a pokročilé ásaně např. na hlavě.

Geeta Iyengar ve svém článku Zodpovědnost učitele píše, že je možné se správnou ásanovou praxí vyhnout např. osteoporóze „…po mnoha letech ásanové praxe se lidé diví, proč mají osteoporózu. Pokud je od začátku učíte, aby při protahování udrželi kost spojenou s kloubem, a ne od kloubu, pak je možné se osteoporóze vyhnout. Neučím kvůli prevenci nebo kvůli vyléčení osteoporózy, ale učím celkový proces provádění ásan…“

Páteř a Janu Širšásana

Např. v pozicích v sedě, které jdou do rotace, nebo dokonce rotace v předklonu, je vyrovnání těla v ose a správné použití končetin o to důležitější. Bylo to právě v ásanách, jako jsou Janu Širšásana, Triang mukhaikapada Paschimottanásana nebo Bharadvajásana, kdy Jayne opakovala´: „Nevytvářejte si skoliózu tam, kde není, jakmile cítíte, že jedna strana je výš, je třeba to srovnat.“

Probouzení vědomí rovnováhy

Uštrásana – Velbloud: kolikrát jste se vzadu dotkli paty nejprve pravou rukou, a pak jste tam došmátrali tou levou a nějak se tam dokroutili?

Supta Virásana – Ležící hrdina: kolikrát jste si už lehali přes jeden loket, a ne přes oba rovnoměrně za současného zpevnění stehen do země?

Propletení prstů v ásaně nebo překřížení nohou: kolikrát jste již začali tou stranou, kterou to děláte automaticky, tedy ne-vědomě?

Tyto navyklé zautomatizované pohyby nám vytvářejí v těle nerovnosti v práci svalů, šlach a kloubů, které se dříve či později při práci v ásaně projeví. Je třeba vše pozorovat, vědomě zkoumat své tělo a upravit praxi dané ásany.

Pránájáma

Zde platí ten samý princip pro správné nastavení. Pokud nejsme schopni správné akce v ásaně, například otevřený hrudník a stažené lopatky dolů, neuděláme ji ani v Pránájámě, kde je toto nastavení ještě důležitější např. právě kvůli vytvoření dostatečného prostoru pro plíce a srdce. Ásany tedy korigují pozici při pránájámě a pránájáma nemůže korigovat postavení těla v ásanách. Ve chvíli, kdy pomocí Pránájámy přivádíme do těla zvýšené množství energie, nevyrovnanými kanály bude energie proudit nesouměrně, popřípadě se blokovat. Proto je kvalitně nastavené tělo při práci s dechem důležité.

Závěrem Šavásana

I Šavásana je ásana, jak říkají velcí učitelé, a proto není jedno, jak se do ní nastavíme. Je lákavé po náročné praxi se rozplácnout na zem, hlavně, že už se nebudu muset hýbat...Opak je pravdou. Čím více nechám končetiny nekontrolovaně „rozjet“ do všech směrů, mysl, a tudíž naše energie bude takto nastavené končetiny a tělo následovat. Tedy směr bude zevnitř ven. My se ale snažíme o uchování si co nejvíce energie, a aby se mysl stala naším nástrojem, a ne aby nás ovládala, jak se jí zlíbí. Proto čím více si dáme záležet na kompaktním a zaceleném nastavení Savásany, tím lépe se nám podaří uchovat si energii uvnitř svého těla tak, aby se po ásanové praxi rovnoměrně rozprostřela a stala se naší léčivou silou.

 

 


Jóga Dnes Konference
Mala Collective
Energy Studio jd
JógaMarket