Jóga jako rituál

29. 08. 2019


Když si zadáte do Googlu slovo rituál, zobrazí se vám tato definice: „Rituál (z latinského ritualis = obřadný), obřad, ceremonie, ceremoniál je způsob chování založený na tradičních, osvědčených, prověřených pravidlech, normách.“

Nedávno jsem volala kamarádce a ptala jsem se jí, zda vidí jógu jako rituál. Ona řekla, že ne, a prohlásila naši velmi oblíbenou větu: „Jóga není náboženství.“ Napadlo mě, proč je rituál okamžitě spojován s náboženstvím? Vždyť máme každý své malé soukromé rituály, které společně tvoří náš život.

Večer jsem jela učit lekci Jógy Nidry, přijela jsem do studia a nevědomky začala provádět svůj vlastní jógový rituál. Rozsvítila jsem svíčky, smíchala éterické oleje, pustila hudbu, zapálila vonné dřívko Palo Santo… Na chvilku jsem se posadila a dýchala, abych se uzemnila a byla připravena na svou lekci. Otevřely se dveře a studenti začali vcházet a nevědomky i oni začali provádět své rituály. Pozdravili své jógové přátele, odložili si věci, vybrali si místo, připravili si pomůcky, dali si vlasy do culíku…

Hodina začala a jako vždy jsem se představila, řekla něco málo o lekci, která nás čeká, požádala je, aby poslouchali své tělo. Uložili se do Šavásány a soustředili se na svůj dech, tělo, odpoutali se od myšlenek… Hlavou mi prolétlo: „Aha… další rituál…“

Takový malý obřad či ceremonie? Ano. Způsob chování založený na tradičních, osvědčených, prověřených pravidlech? Ano. Takže podle naší definice je to rituál. A co samotná lekce? Samozřejmě každá lekce je jiná, ale vždy začínáme zklidněním, následuje zahřátí, střed hodiny, zklidnění a Šavásána. Někdo by řekl, že i samotná hodina je vlastně rituál.

Začala jsem přemýšlet, jak to asi vidí studenti. Vzpomněla jsem si na jednu rodinu, která ke mně chodí každé pondělí, ve stejný čas, na stejnou lekci. Mamka, taťka, dcera… Je to den v týdnu, kdy vědí, že se jede na jógu, že spolu stráví čas, něco se naučí a zacvičí si. Je to jejich vlastní rodinný rituál. Stejně tak si někdy nevědomky utvoříte svou vlastní skupinu lidí, se kterými chodíte cvičit. Už víte, že je uvidíte každé úterý, těšíte se, až je uvidíte a budete spolu lekci sdílet.

Z mého pohledu je velmi důležité, abychom měli speciální místo, kde jógu praktikujeme. Mnoho jógových studii má takzvaný Oltář. Místo, kde vystavují vše, co je nějakým způsobem inspiruje. Mohou to být fotky lidí, jako například matka Tereza, Pataňdžali, obrázek Buddhy, mandaly, léčivé krystaly, svíčky, vonné tyčinky, květiny… cokoliv, co pro vás vytvoří speciální atmosféru a dodá vám pocit radosti. Než jógovou praxi začneme, je dobré prostor vyčistit například šalvějí či Palo Santem. Někdy může být váš rituál jednodušší, například zavřete svého pejska do ložnice, abyste mohli v klidu cvičit.

Pojďme ale hlouběji. Jóga je spjata s ajurvédou, často se říká, že jsou to „sesterské vědy“ jedna nefunguje bez druhé. Ajurvéda je plná rituálů, které nám přinášejí do života radost či uspokojení a také pevné zdraví.

Ranní rituál by se dal považovat za ten nejznámější, často obsahuje praktiky jako: vstát dvacet minut před východem slunce (obklopí vás zvláštní energie z vycházejícího slunce), vypít teplou vodu s citronem (ajurvéda věří, že to, co pozřete jako první, vás naladí pro zbytek dne, citronová voda také stimuluje zažívací orgány), omýt si obličej studenou vodou sedmkrát za sebou (aktivuje všech sedm čaker), seškrábat jazyk, namasírovat uši a celé tělo, provést krátkou sekvenci jógového cvičení, pránájámu, meditaci…

Z psychologického hlediska nám rituály přinášejí klid. Děláme to, co známe, umíme, víme, jak na to. Cítíme, že víme, co přijde, a těšíme se na to.

Našli bychom mnoho dalších rituálů, provozovaných při úplňku, týkajících se změny ročních období a tak dále. Často slýchám, že lidé mají problém s usínáním, a proto jsem se rozhodla se s vámi podělit o pár typů na rituály, aby se vám usínalo lépe. Tím, že budete každý večer opakovat stejnou věc, váš mozek rozpozná, co přijde, a rozešle signály do celého těla a tělo na spánek připraví.

Rituály na lepší usínání:

  • Teplá lázeň s esenciálními oleji

Ajurvéda doporučuje kombinaci jasmínu a růže. Jsou velmi uklidňující, odbourávají stres a otevírají srdce. Použít však můžete jakékoliv oleje, které vám dělají dobře, klidně si i nechte poradit ve svém oblíbeném obchodě s esenciálními oleji.

I zde si vytvořte svůj speciální prostor, kde je pro vás jednodušší se zklidnit a uvolnit. Zapalte svíčky, pusťte hudbu… Ve vodě zavřete oči, všimněte si, jak se voda dotýká vaší pokožky, prozkoumejte své tělo a uvolněte místa, kde najdete napětí. Odevzdejte kontrolu a nechte život plynout.

  • Namasírujte si hlavu a chodidla

Na chodidlech nalezneme sedm tisíc nervových zakončení a oblast hlavy je jejich začátek. Jejich masáž dopomáhá k uvolnění mysli i fyzického těla.

  • Namasírujte si spánky Ghíčkem

Podle ajurvédy je máslo Ghí tím nejlepším prostředkem k masáži, má vlastnosti dopomáhající k celkovému zklidnění.

  • Napijte se teplého mléka s přídavkem muškátového oříšku

Teplé mléko je považováno za léčivé a uklidňující. Jak už díky lékařským výzkumům víme, mléko obsahuje L-tryptofan, což je aminokyselina, která je prekurzorem serotoninu a melatoninu, které pozitivně ovlivňují spánek. Muškátový oříšek je přírodní pomůcka ke klidnému usínání.

  • Praktikujte pozici viparita karani

Tato pozice zklidňuje mysl, pomáhá unaveným nohám a zbavuje nohy, pánev a páteř gravitačního stresu. Jedná se o pozici inverzní, tedy zklidňující náš nervový systém.

  • Praktikujte pránájámu nádí šódhanu

Relaxační technika, která vyrovnává pravou a levou mozkovou hemisféru a zklidňuje tok energie v našem těle. Vyrovnává jin a jang.

Krásné spaní.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket