BLESKOVĚ
Jóga pro těhotné 09. 03. 2020 PDF Tisk

Jóga jako cesta k těhotenství?

Během těhotenství prochází tělo mnoha změnami, kdy na nás psychicky i fyzicky působí stres. Nejlepším způsobem, jak udržet zdravou mysl i tělo, je cvičit prenatální jógu, protože se zaměřuje na ásany, které zvyšují sílu i flexibilitu, učí ženy správně dýchat a zároveň překonat nadměrnou únavu díky relaxačním technikám.

Jóga jako cesta k těhotenství?

Jaké jsou výhody prenatální jógy?

Výhod je mnoho. Od lepšího spánku a snížené bolesti zad přes vyšší snesitelnost nevolností až po snížené riziko omezení nitroděložního růstu (stav, který zpomaluje růst dítěte).

Kromě uvedených výhod také existuje vztah mezi prenatální jógou a sníženou komplikací související s hypertenzí a zlepšením zdraví plodu.

Prenatální podpora jógy a těhotenství

V době těhotenství je pro ženu velmi důležité vybudovat si silný podpůrný systém. Ten nezahrnuje pouze to, aby byla fit, ale také pevné zázemí v rodině a přátelích. Také přátelství s dalšími matkami či budoucími matkami, se kterými můžete sdílet své obavy, radosti i strasti, je to, co k tomu neodmyslitelně patří. Prenatální jóga tedy může být skvělou možností, jak být mezi těmi, které mají momentálně stejné starosti.

Může jóga zvýšit vaši plodnost?

Jóga je systém, který celkově pomáhá nejen budovat a protahovat svaly, ale zároveň snižovat stres a úzkost, aspekty, které je třeba minimalizovat, pokud se o otěhotnění žena snaží. Jóga a další prvky z ní vycházející pak mohou pomoci celkově zmírnit příznaky těhotenství a udržet vás ve skvělé kondici nejen pro porod, ale i stav po něm přicházející.

Pokud jde o samotné otěhotnění, určitě tělo, které je zdravé a fit, je na tom lépe než tělo, které žádné pohybové aktivitě nepodrobujete. Jóga neovlivňuje tělo pouze z vnějšku, ale působí také na vnitřní pochody tak, aby vše fungovalo, jak má.

Spousta žen, která chce přijít do jiného stavu, trpí stresem z toho, že se to nepovede. Jóga pomáhá uvolnit stres, a tak podporuje mechanismy sloužící k tomu, aby otěhotnění nic nebránilo. Obecně pak platí, že ženy, u kterých bylo zjištěno vyšší procento biomarkerů stresu ve slinách, měly menší šanci otěhotnět během ovulace než ty, u kterých bylo procento biomarkerů nižší. Ženy s vyššími hladinami kortizolu v těle měly naopak zvýšené riziko potratu.

Proč trvalý stres tlumí možnost početí?

Když jste ve stresové situaci, vaše tělo přejde do režimu boje. Dochází k vyššímu uvolnění hormonu zvaného kortizol, který pomáhá srdci, plicím a svalům připravit se, pokud potřebujete utéct, nebo bojovat s hrozbou. Když je stres zažehnán, hladiny kortizolu klesají a vše se vrací zpět do normálu.

Jaké jsou tedy výhody jógy, když se snažíte otěhotnět?

Cvičení je obecně požehnáním pro celé tělo, když se připravujete na dítě, jóga jako taková je pak skvělý způsob, jak udržet tělo fit a současně ho příliš nepřetěžovat. Je však důležité začít s jógou včas, aby si tělo zvyklo dřív, než vás zastihne ranní nevolnost a nadměrná únava. Pravidelná praxe pak snižuje riziko gestačního diabetu a dalších těhotenských komplikací. Co je ale třeba zmínit, že jóga je cvičení navržené tak, aby ženám pomohlo relaxovat, což může usnadnit otěhotnění.

I když jóga není jednosměrná jízdenka k rodičovství, může celou cestu výrazně usnadnit. Jelikož jóga působí na pochody lidského těla, může pravidelná praxe jógy pomoci také se správnou funkcí plodnosti. Skvělou volbou je pak hormonální jóga, která se na plodnost a celkově ženské problémy plně zaměřuje.

 

  • autor: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com