úterý 3. 12. 2024
Představme si známý symbol Tchaj-ťi tchu (talijitu) reprezentující síly jin a jang. Kruh je rozdělen křivkou na dvě poloviny, nejčastěji znázorněné bílou a černou barvou. Každá polovina obsahuje esenci té druhé v podobě puntíku zbarveného opačnou barvou, který symbolizuje, že se v každé z nich nachází i opačná síla.
Koncept dvou polarit můžeme nalézt jak v dávné čínské filosofii zaobírající se myšlenkou jin a jang, tak ve filosofii Indie, a to ve Samkhja filosofii, kde jsou dvěma polaritami Puruša (duch) a Prakrti (hmota). Koncept dvou polarit utvářejících ve svém spojení život samotný bychom mohli najít i v běžném dění. Ve spojení dne a noci, světla a tmy, slunce a měsíce... Myšlenka jednoty složené ze dvou vzájemně se doplňujících polarit je v těchto filosofiích v důsledku stejná.
Není jin bez jang a není jang bez jin
Představme si známý symbol Tchaj-ťi tchu (talijitu) reprezentující síly jin a jang. Kruh je rozdělen křivkou na dvě poloviny, nejčastěji znázorněné bílou a černou barvou. Každá polovina obsahuje esenci té druhé v podobě puntíku zbarveného opačnou barvou, který symbolizuje, že se v každé z nich nachází i opačná síla. Jin a jang jsou na sobě závislé. Pokud je jednoho málo, druhého je více a opačně. Jedno neexistuje bez druhého. Den neexistuje bez noci. Radost bez smutku. Tedy vše má svůj opak, nikoliv však absolutní. Nikdo a nic není čistě jinové či jangové povahy, a posuzovat tak můžeme jen v porovnání s něčím. Pokud srovnáme běh a jógu, je jasné, že běh je povahy jangové a jóga jinové. Pokud však vezmeme v potaz vinyasu jógu a restorativní jógu, je náhle jóga jangová i jinová.
Jaká jóga je pro mě ta pravá?
Jin jóga je pozvolna vyhledávanější pro její klidnou povahu s hlubokým usebráním v praxi. Ale stále tu jsou tací, kteří svou dynamickou praxi jógy vyzdvihují nade vše a o jinovém přístupu nechtějí ani slyšet. Pamatuji si, že jsem kdysi zahlédla test, který vás měl jako ukazatel nasměrovat, jakou jógu byste měli v jejím širokém spektru vyhledat a kudy se uchýlit. Otázky byly jednoduché. I když v jednoduchosti tkví krása, zde pozbyla účelu. Jste povahy aktivní? Jste osoba výřečná? Máte rádi sporty, při kterých se zahřejete? Potřebujete cítit, že něco děláte? Vaší odpovědí je aštanga jóga, aštanga vinyasa, hatha flow či vinyasa, tedy styly dynamického charakteru. Jste naopak osoba klidná, přemýšlivá s potřebou co nejméně se vyjadřovat ve směru ven? Vaší odpovědí je jemná hatha jóga, restoratovní jóga či jin jóga. Z pohledu lektora jógové terapie s tímto tak úplně nesouhlasím. Proč? Protože tímto přístupem se dostáváme do nerovnováhy a jedna polarita přebírá velení. Jako když ve vztahu rezolutně velí pouze jeden z partnerů, vztah muže a ženy nikdy nemůže fungovat. Každý má své role a jedna není lepší či horší než druhá. Každý má ve vztahu své místo.
Povaha dnešní doby
Myslím, že se můžeme shodnout na pohledu, který vykresluje dnešní společnost a její charakteristický rys: vystresované a napjaté povahy. Stres aktivuje sympatickou větev autonomního nervového systému, kterou bychom mohli označit za jangovou oproti parasympatické větvi. Dvě větve, jedna nás vyburcuje k aktivitě, když musíme bojovat či utíkat, a větev druhá nás zklidní. Bohužel jsme v dnešní době převážně připraveni k boji či k útěku a toto útočné nasazení se prohlubuje v dynamické formě života a praxe.
Jin jóga jako zázračná pilulka
Scénář všedního dne je u mnoha lidí podobný. Hlasitý budík nastavený na brzkou ranní hodinu, rychlé vyskočení z postele, běh do koupelny, běh do kuchyně, snídaně ve formě kdo si co uloví, pofackovat děti, pofackovat manžela, vyvenčit psa, kterého si děti vyprosily se slovy: Ale maminko, my s ním opravdu budeme chodit každý den ven, a když si na tyto slova člověk za mrazivého rána se psem na vodítku vzpomene, projede v něm vlna vzteku. Jízda do práce, vyčerpávající pracovní nasazení a boj o pochvalný úsměv šéfa, vyzvednutí dětí z jednoho a druhého kroužku, domácí úkoly, nákupy, a když se podaří přijít partnerovi včas domu, možná jeden den v týdnu skončí jógou... A kterou jógu si z nabídky člověk vybere? Takovou, aby se jen neválel, a tak hurá na dynamiku. Z lekce člověk pospíchá domů, aby dohnal všechny resty z celého dne a pozdě večer ulehl s upřeným pohledem do stropu, s plnou hlavou myšlenek a s povzdechem: Zase nemohu usnout.
Z tohoto příběhu lze vycítit velké nasazení, které by se mohlo zdát jako přemíra jangového způsobu, s kterým vzniká velká nerovnováha. Kdyby příběh končil před tabulí s nabídkou jógového studia a člověk by si vybral jin jógu či jiný klidný způsob provedení praxe, příběh by pokračoval hlubokým zklidněním, možná příjemnou procházkou zpět domů s poletujícím úsměvem na tváři, s jemným polibkem dětem na dobrou noc a zachumláním se do peřin s klidnými sny provázející člověka celou nocí. Druhý den by možná začal o trochu volněji. A to vše jen díky vyvážení dvou polarit. To díky doplnění aktivního způsobu života pasivní formou praxe.