Jarní očista jógou začíná uvnitř nás!

26. 03. 2019


 

S příchodem jara není ten správný čas pouze na jarní úklid naší domácnosti, ale také našeho, zimou zakukleného těla. Abyste mohli nadcházející sezónu přivítat fit a plni energie, je čas začít s jógou. Ale nemyslete si, že se jarní čištění vztahuje pouze na fyzický nepořádek; i vaše mysl může těžit z tohoto omlazujícího čištění.

 

Tento krátký tok jógy je navržen tak, aby vám umožnil cítit se svěží, plni energie a omlazení, abyste mohli přecházet z chladných, kratších zimních dnů do teplejších a delších dnů jara. Zkuste tuto sestavu „čisticí jógy“ zahrnout do své každodenní rutiny, a nalaďte tak svou mysl i tělo na rovnováhu jarních dnů.

Sestava trvá asi 10 minut a může být prováděna v každém klidném prostoru. Stačí jen začít. Jóga sama vás pak povede tím správným směrem.  

Dirga pránájáma (třídílný dech)

Lidé často užívají plynulý dech bez použití celé kapacity plic. Tato cvičení pránájámy (dýchací techniky) umožní výrazně zvýšit tok kyslíku do plic tím, že se naučíte lépe a více dýchat do břicha, hrudníku a oblasti podklíčků. Dirga pránájáma vám pomůže usadit se v prostoru, abyste mohli začít svou lekci jógy, uklidnit svou mysl, snížit úzkost a povzbudit čerstvý kyslík, který protéká tělem, abyste se cítili očištěni a detoxifikováni.

Několik minut dychtivého dýchání před praxí jógy bude trénovat vaše tělo k úplnému a celistvému dýchání.

Sedněte si pohodlně na podložku a svou páteř protáhněte a narovnejte. Tím jí dáte pocit síly. Pokud máte pocit, že tento sed není příliš pohodlný pro vaše tělo, využijte jógových pomůcek, jako jsou přikrývky či polštáře, aby vaše tělo opustil tlak a napětí. Kolena by totiž neměla být příliš nad úrovní boků. Zavřete oči a položte jednu ruku na břicho. Začněte zhluboka a pomalu dýchat nosem a vnímejte, jak s každým nádechem břicho plníte vzduchem, jak se váš hrudník rozšiřuje a pomalu stoupá. Nádech veďte až do oblasti podklíčků, ale dbejte na to, aby nebyl násilný. Dech musí být přirozený, aby pro naše tělo měl ten správný, pozitivní, význam. Také na výdechu si dejte záležet. Vydechujte pomalu, ve stejném rytmu, jakým se nadechujete, a opět prociťte, jak se hrudník i břicho pomalu uzavírají, a nakonec dojde k uvolnění celého těla. Pokračujte v dýchání skrze tyto tři oblasti, a to alespoň po dobu pěti dlouhých a hlubokých nádechů a výdechů. Tím udržíte povědomí o svém dechu, ale také udržíte sami sebe v okamžiku přítomnosti, která je pro jógu tolik důležitá. 

Rotace vsedě

Rotace neboli twisty mají pro naše tělo detoxikační a čisticí charakter, zejména pro naše vnitřní orgány a lymfatický systém. Zimní měsíce se mnohdy zdají zdlouhavé a pro naše tělo zatěžující. Zahrnutím rotací do své praxe udržíte přirozený detoxikační proces a budete se cítit fit.

Sukhásana twist (Jednoduchá pozice twistu)

Sedněte si pohodlně s nohama překříženými. Narovnejte záda a hlavu držte zpříma. Levou ruku umístěte na vnější okraj pravého stehna. Začněte otáčet trupem směrem doprava. Pravé rameno tlačte dolů. Pokud to vašemu krku nevadí, směřujte pohled za pravé rameno do dálky, a to klidně skrze zavřená víčka. Tím prohloubíte účinek této pozice. Vydržte 10 dechů, s nádechem se pak vraťte na střed a celé to opakujte také na levou stranu.

Poloviční pozdrav slunci

Pozdravy slunci jsou série pozic, které spojují váš dech s vaším pohybem. Je to skvělý způsob, jak zahřát tělo a podpořit obnovení pohybu. Tyto pohyby jsou energické a oživující. Každý pohyb je spojen s nádechem či výdechem, tím se udržíte v přítomnosti a plném soustředění na svůj dech. Nespěchejte. Pokud by na vás sestava byla příliš rychlá, klidně se jednou nadechněte a vydechněte, než budete pokračovat dál. Důležité je dech nezadržovat.

Předklony

Předklony přispívají ke stimulaci ledvin, jater a močového měchýře. Také pomáhají při trávení, takže se cítíte detoxikovaní a svěží. Předklon vsedě či ve stoje protáhne vaši páteř a lehkým stlačením břicha promasíruje vnitřní orgány, zlepší jejich prokrvení a následně funkci.

Záklony

Záklony podporují otevírání srdce, a tím energizují a revitalizují celé tělo. Tyto pozice také stimulují břišní orgány a pomáhají zlepšit trávení. Z dlouhodobého hlediska mohou pomoci snížit únavu, což se po dlouhé zimě jeví jako příjemný restart. U záklonů je důležité zachovat přirozenou křivku krční páteře a vydržet alespoň pět dechů. Možná se vám nebudou zdát příjemné, ale dech vám pomůže uvolnit napětí těla, až nakonec zjistíte, že i záklon je pozice s mnoha přínosy. Začněte pozicí kobry či můstku s oporou, ásanami, které nejsou náročné a vaši páteř připraví na složitější typy záklonů. Vše důkladně prodýchejte.

Šavásana

Zapomínat bychom neměli ani na závěrečnou relaxaci, která našemu tělu navrátí energii vydanou během sestavy. Lehněte si na záda, nohy dejte na šíři podložky s chodidly volně puštěnými do stran a pažemi podél těla. Uvolněte dech, fyzické tělo i mysl. Vypusťte všechny myšlenky a starosti, a vnímejte, jak vaše uvolnění narůstá s každým výdechem. Setrvejte tak dlouho, jak jen můžete. Důležité ale je, aby mysl zůstala bdělá. Zapojte vizualizaci a představte si, jak s každým výdechem odchází z těla napětí, až se úplně vytratí a vaše tělo se začne vznášet.

Jóga čistí a detoxikuje nejen naše tělo, ale také mysl. Všechny ásany mají svůj vlastní význam. Jedna doplňuje druhou, proto je důležitá návaznost, trpělivost a správně zvolený dech. Nastartováním procesu detoxikace uvnitř se pročištění dostane směrem navenek, projasní se pleť a celková „viditelná“ vitalita našeho těla, naše nálada a narůstající energie na sebe nenechají dlouho čekat.

 

  • autor: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket