Jak chytit meditaci za ten správný konec?

23. 05. 2019


Asi každý člověk, který se někdy začal zabývat meditací, si v hlavě procházel otázky typu: „Jak dlouho mám meditovat?“, „Mám mít oči otevřené, nebo zavřené?“, „Měl/a bych se zaměřit na dech nebo zpívat mantru?“, „Mám vizualizovat čakry, nebo zcela vyprázdnit svou mysl?“

 

Můžete vyzkoušet všechno, a přesto cítit, že vaše meditace pořád není taková, jaká byste chtěli, aby byla. Všechno, co děláme, musíme dělat správně, aby to přineslo kýžený výsledek.

Meditace je tvrdá práce a cesta k ní není jednoduchá. Stojí však za to!

Pojetí meditace

To, že je meditace náročná, však neznamená, že se máte nutit sedět hodiny a hodiny v sedu, při kterém vás bude bolet celé tělo, budete mít napětí v krku, ramenou a zádech a výsledný pocit „blaženosti“ bude nahrazen úzkostí a znechucením, po kterých se málokomu bude chtít k meditaci vrátit.

Malé záblesky ticha a klidu ve vaší mysli a těle jsou málo na to, abyste se cítili lépe, pokud vás samotný proces nebude těšit. Ba co víc, nebude vám příjemný.

Z meditace byste měli mít aspoň takovou radost, jakou máte při cvičení samotných ásan. Měla by být odměnou a vy byste měli být plně ztělesněni. Měli byste cítit, pracovat, uvolňovat napětí a vzniklé blokace. Jako při cvičení ásan i při meditaci byste se měli cítit naživu ve svém těle a v celé své lidskosti.

Meditovat vleže je také meditace!

Pokud je pro vás meditace vsedě nepředstavitelná, nenuťte se do ní. Vždyť meditovat vleže je zcela v pořádku.

Přesně tak. Není nic, co by nám zakazovalo meditovat vleže. Není to „podvádění“ a není to jen pro staré a slabé. Ve skutečnosti, pro ty z nás, kteří přicházejí jako nováčci k józe či duchovní praxi, může být šavásana ta nejlepší cesta do meditace.

Jeden buddhistický učitel, Reggie Ray, říká:

„Když si lehneme, jsme jako kojenci, vleže jsme uvolnění, ale zároveň otevření a intenzivně připravení se učit… Když si lehneme, můžeme se nenásilně vpravit do relaxace a objevování plného života. Možnosti, jak se naučit mnohé o svém těle a rozvíjet své vědomí.“ 

Transformace meditace jako klíč k úspěchu

Pokud si zvolíte, v které poloze vaše tělo může být, když vy sami chcete meditovat, je to začátek té správné cesty. Důležité je být tam, kde se vy sami cítíte nejlépe, kde se vaše mysl otevře a vaše povědomí bude plně soustředěno na praxi. Kde napětí odejde a vy zůstane bdělí, ale s pocity spánku, kdy je celé tělo natolik uvolněné, že ho nic netíží. Tak proč není tak běžné meditovat takhle? Proč mi to nikdo nenavrhl?

Ego musí pryč

Během meditace se musíme také zaměřit na své ego. Naše ega jsou tak silná a naše spojení s našimi těly jsou tak slabá, že vzpřímená meditace se stává jen dalším způsobem, kterým popíráme potřeby a zkušenosti svého těla ve službách cílů našeho ega. I proto je základní fyzické uvolnění těla tolik důležité.

To by mohlo také vysvětlit současnou popularitu ásany, často na úkor jiných aspektů jógy, včetně meditace. Ale možná to není jen to, že jsme posedlí těly a hmotným světem. Možná je ve hře hlubší moudrost a intuice.

V té správné meditaci nejde o to egoisticky soudit své tělo, ale spojit se s ním. To je ten nezbytný a tolik potřebný krok pro pokračování jakéhokoli druhu duchovní praxe.

 

  • autor: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket