Element ohně – agni

12. 12. 2019


Probouzení a stimulace vnitřního ohně nám přináší pocit síly, energie, dodává odvahu, schopnost bojovat a překonávat překážky. Oheň v přírodě má sílu měnit a transformovat. Pevné na tekuté, tekuté na plynné. I náš vnitřní oheň nám pomáhá k vnitřní transformaci.

Je to teplo a energie v těle. Ať již mluvíme o metabolismu, trávení, kdy oheň mění jídlo na energii. Nebo o ohni, jenž je spojený s činností nervové soustavy a přenosem nervových vzruchů. Tedy také s pohybem našeho těla. Pokud se hýbeme, vzniká teplo, které vše spaluje.

Oheň je součástí cesty vnitřní transformace, protože na úrovni naší psychiky a emocí (třetí vrstva našeho těla = manomájakóša) souvisí s naučenými vzorci chování – samskárami. Oheň nám pomáhá pálit staré a tvořit místo pro nové. Díky jógové praxi si osvojujeme nijamu – tapas, disciplínu. Tapas také znamená teplo a zde již nalézáme souvislosti s ohněm. Disciplína nám také pomáhá vytvářet si nové stereotypy. 

„Oheň je element, který řídí všechny transformace, jež se v nás odehrávají. Od trávení přes pohyb, myšlenky až k porozumění.“

Oheň je spojený s následujícími vlastnostmi: teplý, ostrý, horký, jasný, stoupající vzhůru a rychle se měnící. Souvisí s ájurvédskou dóšou pittou, která je charakterizována právě těmito vlastnostmi.

Je spjat s třetí, manipúra čakrou a s tím, kdo opravdu jsme. Je to naše sebevědomí, vnitřní síla i ego.

Pokud je náš vnitřní oheň v harmonii, pak cítíme sílu, energii, přirozenou radost, velkorysost a nadšení. Element ohně nám přináší inteligenci, schopnost náklonnosti, soucitu, ale také schopnost nahlížet „pod povrch“ věcí a přeměňovat to, co objevíme, na hlubší porozumění.

I náš pocit hladu vypovídá mnohé o stavu vnitřního ohně. Měl by odpovídat množství naší námahy v daný den. Pak i trávení a vylučování jsou pravidelné a snadné. Kůže má zdravý lesk a teplo, oči jsou jasné a bělmo čisté.

Když je vnitřního ohně příliš, nebo naopak málo?

Moderní doba od nás vyžaduje maximální nasazení a ambice. Pod tlakem, který na sebe vytváříme, pak vnitřní oheň stoupá. Přílišná horkost a ostrost ohně přináší negativní emoce, jako je hněv, podrážděnost, agrese a odsuzování. Nadbytek ohně nás skutečně uvádí „do varu“ a pak při sebemenším podráždění dochází k intenzivní fyzické reakci, jako jsou vyrážky, ekzémy, akné, intenzivnější pocení, pohyb střev a rychlé trávení, ale i horečky nebo záněty.

Když je oheň příliš utlumen, vyčerpán, jsme depresivní a demotivovaní. Mysl nemůže strávit nové informace. Nedostatek motivace a nadšení vede k lenivosti a my se uzavíráme do sebe.

Nedostatek ohně zpomaluje trávení a zanechává kůži studenou, vlhkou a šedavou. Jídlo často prochází trávicím traktem bez dostatečného zpracování a vstřebání všech živin. Oči ztmavnou nebo jsou sklovité a jazyk může pokrýt silný povlak.

Jakou praxi zvolit pro harmonizaci elementu ohně? Na co dbát?

V praxi se zaměříme na probouzení a vnímání vnitřního ohně. Jak na to? Zkuste prodloužit výdrž v jednotlivých pozicích. Zařaďte plynulé přechody z pozice do pozice, jako je například pozdrav slunci, a nebo se věnujte vinjása józe. Důležitou součástí praxe je podpora síly centra těla a rotace. Pozor, pokud je váš oheň příliš probuzený, pak naopak zařaďte pozdrav měsíci, chladivé dechové techniky a spíše než dynamické praxi se věnujte relaxačním technikám.

Mantra – afirmace 

„Vím, kdo jsem a kam jdu v životě.“

„Vnímám svoji sílu a energii.“

„Jsem odvážný.“

Dechové techniky

Kapalabháti

Sedněte si pohodlně tak, aby vaše páteř byla rovná a neutlačovali jste si oblast břicha. Představte si, že chcete prudce a rychle sfouknout plamen svíčky, ale výdech provádíte nosem. Nádech nosem, jen uvolněním břicha a bránice. Rytmické střídání nádechů a výdechů. Opakujte: 3 série – 40×, 50×, 60×. Pokud s touto dechovou technikou začínáte, nemusíte navyšovat počty, můžete nechat položené dlaně na břichu a vnímat pohyb dolní části břicha. Účinky: intenzivní stimulace činnosti mozku, odstranění toxinů, podpora činnosti vnitřních orgánů, prokrvení mimických svalů v obličeji, posílení břišních svalů a bránice. Nepraktikujte při vysokém krevním tlaku, akutních bolestech hlavy, kýle, v těhotenství.

Bhastrika

Pohodlně se posaďte, zvolte variantu lotosového květu nebo si sedněte na paty do pozice hrdiny. Položte dlaně na kolena. Proveďte maximální nádech a pak maximální výdech. Zkuste použít všechny svaly těla k výdechu. Nepraktikujte při vysokém krevním tlaku, akutních bolestech hlavy, kýle, v těhotenství. Opakujte 3 až 5× a vnímejte intenzivní teplo, které naplní celé vaše tělo.

Sítkarí

Otevřete ústa, držte horní a dolní zuby u sebe (rty od sebe), pak vdechujte přes ústa a uslyšíte syčivý zvuk. Po nádechu proveďte zádrž dechu (kumbhaku), poté vydechněte nosem. Ochlazuje se krev a snižuje se vnitřní teplota. Tento typ pránájámy odstraňuje přebytek tepla v těle. Pomáhá při překyselení, hypertenzi apod. Tato pránájáma harmonizuje produkci hlavně pohlavních hormonů, ale velmi intenzivně ovlivňuje celý endokrinní systém. Zlepšuje trávení, snižuje vysoký krevní tlak, čistí krev.

Šítalí

Jazyk je ve tvaru ruličky a nádech se provádí přes ústa. Následuje kumbhaka, bandhy a pak výdech nosem. Účinky jsou stejné jako u sítkarí pránájámy.

Pozice a zámky

Uddijána bandha, zámek v oblasti bránice, velmi intenzivně ovlivňuje oblast solar plexu, třetí čakru a element ohně. Postavte se, nechte chodidla na šířku ramen a jemně otočte špičky chodidel ven. Pokrčte kolena a položte dlaně na přední stranu stehen. Proveďte nádech nosem, výdech nosem. Podržte výdech a úplně vtáhněte pupík k páteři a bránici vzhůru. Pak uvolněte a proveďte nádech. Ucítíte příjemnou masáž vnitřních orgánů, uvolnění tenze v oblasti bederní páteře. Skrze uddijána bandhu ucítíte intenzivní teplo, které bude stoupat vzhůru pod kostí hrudní až do oblasti jamky na krku. Zkuste si uvědomit, jak se při praxi zámku v oblasti bránice přidává jemné přitažení brady k hrudníku a automaticky tlačíte jazyk vzhůru k hornímu patru. Ano, přidává se džalandhára bandha, která pomáhá kontrole a živení vnitřního ohně agni.

 

Které pozice vám pomohou stimulovat oheň? 

  • Pozice prkna
  • Rotace v aňdžanéjásaně – parivrtta aňdžanéjásana
  • Pozice židle – utkatásana
  • Rotace v pozici židle – parivrtta utkatásana
  • Pozice loďky – navásana
  • Pes hlavou nahoru – urdhva mukha švanásana
  • Pozice sfingy – salamba bhudžangásana
  • Pozice kobry – bhudžangásana
  • Pozice luku – dhanurásana
  • Pozice kobylky – šalabhásana
  • Předklon k dolní končetině – džánušíršásana
  • Pozice prkna na straně – vasišthásana
  • Pozice obráceného trojúhelníku – parivrtta trikonásana
  • Pozice pluhu – halásana
  • Pozice polovičního mostu – setu bandha sarvangásana

Pozor na obrácené pozice, jako jsou stoje na rukou, předloktích a hlavě při zvýšeném ohni. Přinášejí příliš tepla do hlavy a pak máme tendence k ukvapenému a neuváženému jednání. 

Meditace

Sedněte si do jakékoliv varianty pozice lotosového květu – padmásany – klidně zvolte jen jednoduchou variantu, sukhásanu nebo siddhásanu. Zkontrolujte, že je vaše páteř rovná a směřuje kolmo dolů k zemi. Ramena a kyčle jsou v jedné přímce. Zavřete oči a vnímejte dýchání. Oheň je horký, intenzivní, silný a transformativní. Pro tuto část meditace se soustředíme na intenzitu. Tato intenzita je o snaze soustředit vaši pozornost. Začněte tiše opakovat mantru OM, znovu a znovu. Nenechte pozornost bloudit nebo utíkat. Udržujte své vnímání v oblasti solar plexu, což může být zpočátku obtížné, protože mysl má tendenci utíkat. Praktikujte meditaci po dobu asi 5 minut nebo, pokud zvládnete, i déle. Pozorujte účinky meditace na mysl i tělo.

Druhy jógových lekcí vhodných pro element ohně

Hathajóga s dlouhými výdržemi

Dynamická vinjása jóga

Powerjóga

Hathajóga zaměřená na práci centra těla

Při příliš zvýšeném ohni se věnujte jin józe pracující s elementem ohně a jeho harmonizací. 

Oheň souvisí s naším trávením a pomáhá nám „strávit“ nejen co jíme, ale i co prožíváme. Oheň v nás probouzí chuť znovu vstát a překonávat překážky, být bojovníkem. Objevovat a užívat si život v přítomném okamžiku. Oheň v nás je jiskra v našich očích.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket