Životní styl 25. 04. 2022 PDF Tisk

Digitální detox aneb Co si získává naši pozornost?

Nic se nemá přehánět. A u sociálních sítí to platí víc než u čehokoliv jiného. Chytré technologie by nám měly pomáhat, a ne nás držet v zajetí. Veškeré sociální sítě a aplikace bojují o naši pozornost. Přitom nás okrádají o to nejcennější, co máme. O náš čas. 

Digitální detox aneb Co si získává naši pozornost?

Také jste se přistihli při tom, že nic nestíháte a pak půl hodiny procházíte příběhy ostatních lidí na sociálních sítí bez jakéhokoliv dalšího úmyslu? To už není zdravé trávení času. Kdy je na čase s tím něco dělat a jak na to?

Jedná se už o závislost?
Možná si stále říkáte, že na sledování sociálních sítí nejste nijak závislí. Je to pouze činnost, kterou vyplníte čekání u doktora nebo jízdu tramvají? Většinou je pro nás samotné těžké si připustit, že se už jedná o závislost. Nejdřív si toho všimne naše okolí. Je to stejné jako u ostatních závislostí, například na alkoholu. Cítíte potřebu neustálé kontroly svého telefonu? Cítíte se nesví, pokud ho omylem zapomenete doma nebo máte vypnuté vyzvánění a v tu chvíli nevíte o zprávách či upozorněních, které na vás na telefonu čekají? Tak v tom případě to už začíná být problém. Nemusí to trvat dlouho a instagramovou krásu pohlcenou do narůžovělých filtrů vyměníte za opravdové vztahy. V takovou chvíli je nejdůležitější přiznat si problém. To je krok číslo jedna.

Co je digidetox?
A právě v tento okamžik, pokud už vám samotným je protivné neustále sahat po telefonu, ale nemůžete si pomoct, přichází na řadu tzv. digitální detox. Jedná se o úplnou eliminaci digitálních technologií z vašeho života – alespoň na nějakou dobu. Postupem času se ale ukazuje, že v dnešní době bez technologií žít ani nejde – většina z nás je potřebuje ke své práci, a nejen abychom zjistili, jak být in. Proto je super dát si někdy víkend bez sociálních sítí – nejlépe úplně vypnout telefon. Uvidíte, že po takovém víkendu se vám bude lépe spát, více si budete užívat přírodu a možná najdete čas znovu rozprostřít podložku a věnovat více času józe. Z dlouhodobého hlediska je takový stav ale nejspíš neudržitelný. Proto se od digitálního detoxu pomalu přechází spíše k digitálnímu minimalismu.

Jak na digitální minimalismus?
Začít omezovat sociální sítě a obecně mobilní telefon můžete kdykoliv. Nejlepší cesta je pomalými krůčky, nemusíte se ihned odstřihnout od telefonu na několik dní. Zkuste si ale nastavit pravidla, která pro vás budou od začátku přijatelná a budete si jisti, že jste schopni je pravidelně dodržovat. Můžete si určit hodinu, kdy telefon každý večer odložíte a sáhnete na něj až druhý den ráno. Pořiďte si klasický budík, ať si nenosíte telefon k posteli. Projděte si také všechny aplikace, které máte v telefonu, a odinstalujte ty, které jste za poslední 2 měsíce vůbec nepoužili, u dalších si můžete nastavit šedou ikonu. Je totiž prokázáno, že šedá barva nepřitahuje naši pozornost na rozdíl od těch barevných. Dalším krokem může být přemístění ikon aplikací z hlavní strany telefonu – schovejte je pod další pododkazy. Časem zjistíte, že když je nemáte na očích, vlastně je ani nepotřebujete.

Nejlepším klíčem k úspěchu minimalizace sociálních sítí je správná motivace. Myslete na to, kolik volného času tím získáte. Myslete na to, kolik času trávíte scrollováním také při tom, když odmítáte své kamarády s tím, že nestíháte a nemáte dost času. Je pouze na vás, čemu budete věnovat svou pozornost a svou mysl. Možná máte pocit, že o něco přijdete. Ve skutečnosti je to právě naopak. Žijete mnohem víc bez sociálních sítí. Zkuste to! Pozitivní dopad na sebe nenechá dlouho čekat.

  • autor: Blanka Smrčinová
  • @blankasmrcinova
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné