Desatero rad, jak efektivně neplýtvat potravinami

03. 10. 2018


Plýtvání. To je něco, co je doslova poznávacím znamením mnoha lidí z vyspělých států. Naštěstí nám často už ale záleží na tom, kolik potravin opravdu potřebujeme, a ne kolik chtějí naše oči a náš chtíč. Milióny tun potravin ročně se vyhodí – bez užitku, jen tak, a velká část by jistě zvládla nasytit tam, kde je nedostatek.

Já osobně si už od nepaměti sama sobě říkám jednu a tutéž větu: Zamysli se, co by za to daly děti v Africe. Nevím, kde se to ve mně vzalo už tak brzy, ale hádám, že výchovou... Plýtvání a zbytečné vyhazování nemám ráda.

Inspiraci k sepsání tohoto článku mi dala poznámka mého skoro-švagra: Vy máte celkem srandovně prázdnou lednici, Míšo! V tu chvíli jsem se upřímně strašně zarazila. Chvíli ve mně zůstal špatný pocit – ženy možná znají – selhání. Rychle jsem se z toho ale otřepala a začala jsem nabírat opět zdravou sebedůvěru, že svou domácnost vedu dobře. Zatím jsme dva a dva lidé opravdu nepotřebují ledničku narvanou k prasknutí. Myslím, že umění je v tom, vytvořit takové jídelní zázemí, kdy slyšíte třeba výše zmíněnou větu, ale sami víte, že jste schopni vykouzlit z potravin ve spíži, mrazáku, lednici, šuplíků mnoho chutných jídel pro sebe i své blízké.

Troufám si tvrdit, že plýtvám opravdu minimálně. Nerada vyhazuji věci, nerada nechávám jídlo na talíři, a už vůbec nedělám bezmyšlenkovité nakupování. Občas se tomu samozřejmě nevyhneme – plesnivá zelenina, broučci v mouce nebo zkažená šunka.

Každý má své „know-how“. Zde je mé desatero, které by mohlo inspirovat:

1) Hlídejte si datum spotřeby potravin – jak při nákupu, tak doma v lednici. Když nakupujete, sahejte v regálech dozadu, kde jsou výrobky s nejzazším datem spotřeby. U mléčných výrobků mohou rozdíly být i týden. V lednici upřednostňujte nejdříve ty produkty s nejbližším datem spotřeby nebo potraviny, které podléhají nejrychlejší zkáze. Někdy vám datum spotřeby může pomoci v nerozhodnosti, jestli si máte dát k snídani jahodový jogurt, nebo meruňkový tvaroh :). Na druhou stranu se ale datem spotřeby nenechejte vždy odradit. Mnoho mléčných výrobků nebo i vejce jde bez problému konzumovat i po uplynutí tohoto data. Produkt nejprve ochutnejte a teprve, když zjistíte, že je opravdu už zkažený, tak ho vyhoďte.

2) Pokud kupujete pečivo, mrazte ho. V případě potřeby vyndejte jen kus nebo půlku bochníku. Když vám zbyde více čerstvého pečiva večer a nemáte rádi den staré, dejte ho večer do mrazáku. Pečivo je snad druhá nejčastější potravina, která se vyhazuje.

3) Naučte se odhadovat množství jídla, které sníte vy a vaši členové rodiny a podle toho volte množství potravin tak, aby buď nic nezbylo, anebo zbyla celá porce. Určitě po nějaké době dostanete představu o tom, kolik vaše drahá polovička sní a co ji uspokojí. Já jsem typ člověka, který má rád přesnost, proto si ladím postupy a množství tak, abych daný pokrm udělala vždy už pokud možno stejně a držel si svou kvalitu i kvantitu :). Není od věci si občas dělat poznámky.

4) Investujte do dobré lednice, o kterou pečujte a pravidelně ji myjte. Přece jen je to ona, kdo uchovává vaše potraviny, respektujte různé teploty na různých místech a uzpůsobte tomu skládání potravin. Mějte přehled, co v ní máte.

5) Zásoby vytvářejte, ale z potravin, které mají na obalu datum minimální spotřeby, tj. vydrží třeba rok – těstoviny, rýže, různé luštěniny, rajčatová omáčka, olej... Je fajn nemuset běžet do obchodu pro každou věc. Naopak potravin, které podléhají rychlé zkáze, kupujte méně a dokupujte je, až když máte třeba jeden poslední kus nebo vám dojdou.

6) Kupujte převážně opravdové potraviny a ty technologicky zpracované posuňte do pozadí. Opravdové potraviny zasytí a uspokojí více, proto vám jich stačí menší množství. Důležitá je tedy kvalita nad kvantitou – a to je základ pro neplýtvání.

7) Máte slabost pro dovážky jídel? Naučte se vytvořit si takové zásoby, že si vždy zdravé jídlo zvládnete připravit sami a jen v takovém množství, jaké sníte. Dovážky levného jídla (pizzy, fast food) obsahují často mnohem větší porce, než sníme, a tak opět zbydou zbytky. Kdo si dá s chutí ohřátou pizzu, že?

8) Využijte potenciál mražení a zavařování. Vždy, když vám zbydou nějaké kousky zeleniny, rozvařte je do sosu, dejte do plastové krabičky a zamrazte. Porce do těstovin se vám hodí vždycky. Zelenina je skupina potravin, kterou vyhazujeme úplně nejvíce, je dobré si speciálně na ni dávat pozor.

9) Když potravinu načnete, myslete na to, abyste ji druhý den nebo den další dojedli. Týká se to velkých balení jogurtů, sýrů, pomazánek. Tři dny po otevření určitě vydrží, později byste je ale už třeba museli vyhodit. Vždy se zamyslete, jestli otevřené balení poté i spotřebujete a na co. Když odjíždíte, velká balení nenačínejte. Možná se vám to bude zdát jako samozřejmá věc, ale ne každý takto smýšlí....

10) Zpracovávejte zbytky. Z mé zkušenosti bývají jídla z pánvičky, kam hodíte vše, co potřebujete zpracovat, bomba. Nikdy nic nezkazíte, když k nim vyklepnete jedno dvě vajíčka nebo přidáte čerstvé bylinky.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket