BLESKOVĚ
Ájurvéda 08. 10. 2023 PDF Tisk

Cirkadiánní rytmus, aneb společně s přírodou

Řád je základním předpokladem pro fungování celého vesmíru, ale i člověka. Napojení se na přirozený chod času je jeden z nejlepších způsobů, jak se napojit na samotné přírodní rytmy a cykly. Denní a noční cyklus (cirkadiánní rytmus) je zrozený z rotace Země okolo své osy. Jedná se o základní opakující se rytmus, se kterým když se člověk ztotožní a splyne, žije v symbióze.

Cirkadiánní rytmus, aneb společně s přírodou

Cirkadiánní rytmus řídí biologické procesy mnoha životních forem – lidí, zvířat i rostlin. Reguluje hormonální činnost, tělesnou teplotu, chuť k jídlu a střídání spánku a bdění. Jedná se o hluboko uložený mechanismus v našem mozku, který je citlivý na světlo. Tyto tzv. biologické hodiny řídí naše načasování včetně doby a intenzity spánku.

24hodinový cyklus je uplatňovaný i v ájurvédě. Sanskrtský pojem pro denní režim je dinačarja. Dina je den, čarja je akce, činnost, konání, chování. Každá fáze dne má své charakteristiky, ze kterých vyplývají doporučení pro naše chování.

Voda a země

Brzy ráno, kolem 6. hodiny, v organismu začne stoupat hladina kortizolu, což mobilizuje naši energii, a začínáme se postupně probouzet. Při východu slunce vnímáme světlo, které je vedeno do mozku zrakovými nervy. Šišinka reaguje na světlo, díky tomu dojde k utlumení tvorby melatoninu a člověk se začne probouzet. V těle je třeba povzbudit vodu, která reprezentuje pohyb vycházející ze struktury načerpané energie země. Agni není příliš silný, dominuje kapha dóša.

Je vhodné vstávat s „kokrhajícím“ kohoutem v brzkých ranních hodinách a po probuzení vypít vlažnou citronovou vodu. Pozor! Nepijte vodu studenou, která brzdí oheň, jenž vstává. V této době je optimální čas pro jógovou praxi. Je třeba všímat si vlastního rytmu života a dle toho, aniž by vás dané fáze obtěžovaly nebo vám způsobovaly problémy, jednat. Vždy se řiďte podle sebe, ne výhradně podle pouček. Cvičte pozdrav slunci směrem ke slunci a jeho energii a barvu umístěte ve vizualizaci mezi obočí. Očistěte si jazyk a můžete si vykloktat ústa olivovým olejem.

Oheň a voda

Od 10 do 14 hodin vládne oheň. Jeho síla proměňuje vše, co přijmeme, a tvoří živiny, které je nutné rozvést do celého organismu a současně s tím vyloučit to, co zbyde a je nepotřebné. Agni je silný, dominuje pitta dóša. V tuto dobu je vhodné se kvalitně nasnídat.

Vzduch a éter

V rozmezí od 14 do 18 hodin je vhodná doba na relaxaci. Po obědě je třeba nechat čas pro trávení a přípravu nové energie, která vyrcholí kolem 16. hodiny. Pozornost klesá a je dobré se na chvíli vzdát nároků na sebe sama, odpočívat a počkat na to, až přijde čas druhé vlny tvořivé energie. Agni je středně silný, dominuje váta dóša.

Pokud je to možné, po poledním vydatném jídlu, kdy element vzduchu převládá, je přínosné zajít na procházku nebo si na krátkou dobu lehnout, aby došlo k načerpání tvořivé energie, podpoře kreativity a vzestupnému toku energie, která bude potřebná pro pozdně odpolední čas. Pohybujte se, běhejte či jinak mechanicky podporujte energii, která s postupujícím večerem začíná slábnout. Ideální je povečeřet velice lehce.

Voda a země

Po 18. hodině vstupujeme s elementem vody k večeru a vyhasíná energie. Jejím vyladěním přejdeme ke slastnému spánku, ve kterém dochází k rozkladu, očistě a opravování. Vše se zpomalí a zklidní. Agni slábne, dominuje kapha dóša.

Meditací praktikovanou před usnutím můžeme zkvalitnit samotný spánek a všechny regenerační procesy, které přicházejí v noci jakožto pomocníci další fáze.

Oheň a voda

Od 22 do 2 hodin ráno vládne oheň. Proto se možná někteří v tomto čase budíte, jelikož nastala jeho aktivita a nedovolí vám spát. Pokud jste toho během dne i večer hodně přijali, a to buď na úrovni fyzické, nebo mentální, oheň vše rozkládá a pročišťuje. Asimilují se živiny a zkušenosti z celého dne. Agni je silný, dominuje pitta dóša.

Ideální je proto usnout před 23. hodinou, než zavládne tělu i mysli oheň. Usnete-li v čase před jeho panováním, je pravděpodobné, že váš spánek bude kvalitní. Udělejte pro dobré usínání vše a zkuste třeba difuzérem provonět váš byt a ložnici vůní levandule, která má schopnost odvést vás ke snění a odpočinku. Zajistěte, aby místnost, kde usínáte, byla tmavá – zatáhněte závěsy a žaluzie.

Vzduch a éter

Od 2 do 6 hodin jste unášeni éterem, prostorem, který slouží k uzdravení se a doladění, přípravě na nový cyklus. Agni je slabý, dominuje váta dóša.

Jednoduchý tip: Vstaňte za brzkých ranních hodin.

Naše tělo bude fungovat optimálně jen tehdy, pokud budeme následovat svou přirozenost danou přírodními zákony a cykly. Zkuste se naladit na cirkadiánní rytmus – pouhé vyladění stačí k tomu, aby se celý systém srovnal. Jak na to?  

Zkuste jednoduchost a věřte v přírodní zákonitosti. 

  • Jděte spát dříve a řiďte se světlem. Jen na pár dnů zkuste vstávat za světla a usínat kolem 21.-22. hodiny. 
  • Nvíce, vstávejte v pravidelný čas, protože podle toho se vnitřní hodiny začnou seřizovat. Spát jděte také ve stejný čas. Třeba jen týden ...to zkuste.
  • Ráno si dopřejte sklenici teplé vody. 
  • Po dobu jednoho týdne pobývejte hodně v přírodě. Pozorujte ji a kochejte se jí.
  • Minimálně týden nepoužívejte před spaním telefon, nedívejte se na televizi a nečtěte žádné zprávy. Povídejte si doma. Vyhněte se přílišnému světlu ve večerních chodnách, a to především z mobilů, PC a TV. 
  • Ráno cvičte jógu a pravidelně, každý den, meditujte před spánkem. Ráno nevynechte z praxe práci hlubokého dechu v indickém dřepu (aktivace bránice a bráničního dechu, vylučování) a obrácení těla ve stoji na hlavě, nebo svíčce, či poloviční svíčce. Pozice pomáhají zažehnout vnitřní oheň. 
  • Během dne jsou 2 energetické (tepelné) vrcholy. Jedne cca hodinu, dvě po vstávání - a to trvá v dopoledních hodinách. Druhý vrchol je kolem 16. hodiny. Podle toho řiďte i sportovní aktivity, nebo pracovní koncentraci. 
  • Naučte se odpočívat a během dne mít chvilky - kdy neděláte nic. Nepracujete, neřešíte, nesledujte zprávy ...a třeba se jen díváte do dálky za obzor. Pohled za oborzo uklidňuje a uvolňuje. Navíc pohybuete očima do strany, a to umožňuje prohloubení relaxace. 
  • Jezte lehce a kvalitně. S podzimem si večer dopřejte jen polévku po nějaké období. 

Více o praxi s cirkadianním rytmem naleznete v DENÍKU pro meditační čtení a psaní, nebo také nově ve SVĚTĚ JÓGY ONline Akademii pro širokou veřejnost v rámci online workshopů. Více se dozvíte zde. 

Objednat předplatné