BLESKOVĚ
Power jóga 30. 11. 2020 PDF Tisk

Benefity powerjógy

Ten má rád to a ten zas tohle… Někdo má rád dynamickou jógu, někdo upřednostňuje spíš klidnou klasiku. Možností, jak cvičit jógu, je mnoho a pro nás je to jen dobře. Já jsem se zhlédla v powerjóze. Od mého prvního setkání s ní uběhlo téměř již dvacet let a powerjóga mi stále přináší něco nového, stále se mám čemu učit, stále se mám kam posouvat a stále mě baví. Samozřejmě zkouším i jiné typy lekcí – hathajógu, iyengar, jin jógu – a i tam se cítím dobře. Vždy záleží na momentálním rozpoložení, na konkrétní potřebě mého těla.

Benefity powerjógy

Troufám si tvrdit, že powerjóga může za „jógový boom“, který posledních pár let zažíváme. Jóga se praktikovala vždycky, ale teprve powerjóga ji dostala z uzavřených kurzů, které navštěvoval pouze menší počet lidí, do širšího povědomí veřejnosti. Čím to? Zkrátka dynamickou jógu vzali na milost i lidé a cvičitelé, kteří se věnovali pouze aerobním sportům a kteří si původně ani neuměli představit, že je jóga, která se na první pohled tváří jako velice klidná a možná až duševní záležitost, bude bavit. Většina lidí viděla smysl v tom se pořádně zapotit, vyplavit určité množství endorfinů a tzv. „zničit“ tělo. Jenže dnešní svět nám „akce“ a vzrušení přináší dost, a tak jsme se začali pídit po opaku. Více přemýšlíme nad tím, jak cvičit, proč, co který pohyb našemu tělu přináší, začali jsme toužit po zklidnění a harmonii. A to nám dává jóga, i ta dynamická.

Pokud patříte mezi váhající jedince a nevíte, zda je pro vás powerjóga vhodná, nebo jste se s ní ještě nesetkali, ráda bych vás seznámila s jejími benefity:

Dostupnost – lekce powerjógy, případně dynamické jógy najdete ve všech fitcentrech a studiích. Pro vás by mělo být zásadní vybrat si svého lektora, který vám tak říkajíc „padne na tělo“. Než se „zabydlíte“ u určitého učitele, nebojte se jich vyzkoušet víc. Pokud máte tu možnost, vyzkoušejte i různá studia, je dobré mít srovnání, jen tak poznáte, jaký typ lekce a učitele vám nejlépe sedí.

Je opravdu pro všechny – v jedné lekci se potká začátečník s pokročilým a vůbec to nevadí. Ke každé ásaně máte alternativu, jak lehčí, tak těžší, a je jen na vás, kterou si vyberete. Lektor je tam proto, aby vám nabídl a doporučil možnosti, ostatní je na vás.

Pestrost – každá lekce je jiná. Nejen tím, že se ve vaší praxi přirozeně posouváte a můžete volit těžší varianty, ale ásan a přechodů k nim je opravdu nepřeberné množství, každý lektor má svůj vlastní styl skládání hodiny a vy se opravdu nemusíte bát, že byste se časem začali nudit.

Zpevní a vytvaruje tělo – už samotný název power napovídá, že jde o sílu. Ano, opravdu budete zpevňovat a posilovat svaly (a to kolikrát i ty, o kterých jste nevěděli, že vůbec existují), ale nebojte, kulturista se z vás nestane. K posilování dochází naprosto nenásilně, jedním pohybem sval posílíte, druhým ho hned protáhnete. Powerjóga je schopna odstranit svalové dysbalance, které se každému z nás během života nahromadí. Svaly tak budou nejen pevné, ale získají i požadovanou funkčnost. Naše tělo je složeno z velkého množství svalů a všechny jsou na sobě navzájem závislé. Ochabnutí jednoho znamená přetažení druhého, a to se pravidelným cvičením napraví. A změny pocítíte nejen na povrchu, budete-li mít pevné vnitřní svaly, budou vaše orgány „držet“ na tom správném místě. Praktikováním ásan je navíc různě stlačujeme, jemně „masírujeme“, tím jsou lépe zásobeny krví a dochází ke zlepšení jejich funkce.

Odstraňuje problémy se zády – což, jak víme, je problém většiny lidí. Nejde jen o jedince se sedavým zaměstnáním, kdy se různě hrbíme a strnule zůstáváme v jedné poloze dlouhou dobu. Při fyzické práci přetěžujeme bedra špatnými návyky, zvedáme těžká břemena zapojením právě zádových svalů místo správného rozložení zátěže i na nohy a ostatní svalstvo. A je to právě powerjóga, která nám může pomoci odstranit již zmiňované svalové dysbalance, kvůli kterým nás většinou záda bolí.

Rozvíjí rovnováhu a koordinaci – neboť během praktikování daleko lépe poznáme své tělo. Pomalým a vědomým pohybem a jeho neustálým opakováním zjistíme, jak své svaly používat, naučíme se nejen správně hýbat, ale hlavně správně dýchat. Třebaže se nám to na první pohled nezdá, pro správné držení těla je plný dech absolutně nezbytný.

Odbourává každodenní stres – už jen tím, že se věnujeme sami sobě. Na určitou dobu jsme nuceni přestat přemýšlet nad starostmi a úkoly, které nás celý den pronásledují. Na podložce se opravdu snažme věnovat jen svému dechu, svému tělu. Svaly zapojíme účinněji, budeme-li na ně myslet. Dech se nám prohloubí, jestliže budeme dýchat vědomě. Vyčistíme si hlavu a možná nakonec zjistíme, že ne všechno, co nás původně trápilo, je tak důležité nebo beznadějné.

Tak proto mám ráda powerjógu, protože mi pomáhá nejen s mým tělem, ale i s mou hlavou, s mou duší. Odvádí mě od starostí, přináší mi radost. Přestože se během praxe kolikrát pořádně zapotím a vyplavím i nějaké ty endorfiny, odcházím po lekci nabitá energií a s úsměvem na tváři. Namasté!

TIP
Vyzkoušejte 45minutovou lekci powerjógy Václava Krejčíka na Jóga Virtual!

Objednat předplatné