Co to říká můj instruktor – aktivujte pánevní dno?

14. 03. 2019


Byli jste na hodině jógy a měli jste aktivovat pánevní dno, nebo zapojit múlla bandhu? Byli jste naprosto zmateni, co vše máte stahovat...?

Při vhodném a vědomém dýchání dochází k aktivaci bránice jako hlavního dechového a stabilizačního svalu. S ní je přímo propojeno pánevní dno, které se podílí na společném vytváření síly středu těla, nebo tvz. stabilizaci. Do té je třeba ještě přizvat vzpřimovače páteře a hluboký příčný šikmý břišní sval, tvz. transversus. Souhra a timing zapojování těchto svalů rozhoduje o tom, jak pevně a bezpečně provedeme pohyb, nebo správně zaujmeme ásanu. Z širšího úhlu pohledu ještě přizveme hluboké krční svaly a chodidlo (úchop) pro efektivní stabilizaci. 

Při instrukci instruktorem jógy vzniká tedy otázka, co všechno se má stáhnout, nebo jak to udělat. Zkuste to jednoduše. Nic nestahujte a vnímejte tlak chodidel do země. Jejich oporu o zem s pocitem, že se od země odtlačuje. Tímto tlakem dojde k neuzamčení kolenního kloubu a budou aktivní svaly dolních končetin a současně také pánevního dna. Nebudete tedy viset v kloubech, které se vypojením svalů ničí. Zatlačte do chodidel a natáhněte své tělo po páteři nahoru.

Pocitově nechte couvat nos vzad (uvolní se dolní čelist). Tlakem chodel a tahem po týlu hlavy nahoru se uvnitř těla aktivují tělesné přepážky (zámky), které zabezpečují určité části těla, jako jsou bedra a krční páteř. Automaticky tedy na základě impulsů od nohou, nebo rukou (jsou-li dobře opřené o zem) dochází k přirozené aktivitě tělesných zámků bez velkého úsilí. 

 

 

  • -jd-
  • zdroj fotky: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket