BLESKOVĚ
Zdraví 25. 08. 2021 PDF Tisk

Voda: Co všechno nám dává?

Je nositelkou života, po dlouhá staletí je uznávána pro své léčebné vlastnosti. Symbolizuje pohyb i klid, dává harmonii i pocit sepětí a spojení s přirozeností a přírodou. Bez jídla vydržíme dlouhé týdny, bez vody ale jen několik málo dní. Proč má pro nás voda tak velký význam?

Voda: Co všechno nám dává?

Voda pokrývá více než 70 % Země, je nejhojněji se vyskytující sloučeninou na naší planetě a tvoří i většinu našeho těla – v závislosti na věku z něj zaujímá 65–75 %! A její množství v našem těle přímo souvisí s tím, jak na tom jsme zdravotně – její nedostatek může způsobit i smrt. V organismu totiž funguje jako přenašeč živin a energie, které nám umožňují naplno žít a vychutnávat krásy, jež jsou v nás i kolem nás.

Voda jako přirozenost
Protože z hlediska složení lidského těla zaujímá voda poměrně vysoké procento, využívá se již po dlouhý čas pro různé terapeutické účely, z nichž nejjednodušším a nejpotřebnějším je její doplňování ve stravě. Ano, mluvíme o pitném režimu, jehož dodržování bohužel pro mnohé z nás není samozřejmostí. Potom se divíme, že se musíme potýkat s řadou nepříjemných vedlejších účinků nedostatečného příjmu vody, jako je bolest hlavy, únava, podrážděnost nebo apatie. Přitom řešení je tak jednoduché: začít více pít!

Jak dodržovat pitný režim
Ideálně bychom měli denně přijmout minimálně 35 ml vody na každý kilogram naší hmotnosti. Zároveň platí, že když se hodně potíme, což se vlivem vyšších teplot často děje právě v létě, je třeba ztráty vody zvýšeně doplňovat v pitném režimu. Nezapomínejme na to a nosme vodu stále při sobě, abychom ji měli na očích a nezapomínali pít. Dbejme také na to, abychom pili pravidelně, po menších dávkách, a tělo tak mělo dostatek času vodu přijmout a vstřebat. Když pijeme nárazově a hodně, je to velká zátěž pro ledviny.

Významný léčebný potenciál
Vedle pitného režimu se dnes vodoléčba, tedy léčba vodou, hojně užívá jako doplněk tradiční fyzikální terapie. Pohybové aktivity ve vodě představují efektivní aerobní cvičení s nízkým dopadem na klouby, podporují hubnutí a mohou urychlit zotavení po operaci nebo zranění: mohou pomoci tonizovat svaly, zvýšit rozsah pohybu, zmírnit bolesti kloubů a zlepšit jejich pružnost, zmírnit svalové křeče, snížit záněty.

Vliv na emoce
Pobyt ve vodě zlepšuje také emoční zdraví a duševní pohodu: může snižovat úzkost, deprese a zvedat náladu. Pobyt ve vodě může sloužit jako připomínka naší přirozenosti, stavu sebevědomého plynutí, odolnosti, změny a klidu zároveň. Voda je všepronikající, stále se mění, zároveň je stejná a věčná – když zmizí, například se vypaří, objeví se v jiné formě, třeba jako sníh nebo déšť. I proto je v řadě kultur vnímána jako posvátný element.

Výrazný duchovní přesah
V posvátných hinduistických textech je Višnu Narayan bohem známým jako univerzální forma přesahující běžné hranice lidského vnímání, je zobrazován sedící ve vodě. V křesťanství je voda symbolem požehnání, používá se pro očištění těla i duše před modlitbou, při křtu slouží jako středobod pro přivítání lidí k víře v Boha. V judaismu je mikve rituální ponornou lázní do dešťové vody nebo vody z pramene, která se používá k odstranění nečistot.

Respektujme vodu a važme si jí
Je léto a právě v létě máme tolik možností využít naplno hojivý potenciál vody: mysleme na to a uchovejme si tuto myšlenku po celý rok. Koupejme se v přírodě, brouzdejme se bosí řekami a potoky, dodržujme pitný režim, kochejme se pohledem na vlny nebo vodopády, poslouchejme šumění deště a vnímejme jeho vůni… Užívejme si vodu, užívejme si života. A respektujme vodu: snažme se ji co nejvíce šetřit, neznečisťovat ji, vážit si jí a nebrat ji jako samozřejmost.

  • autorka: Kateřina Hájková
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné