Jóga Zprávy 18. 06. 2020 PDF Tisk

Vnitřní kritik aneb jak umlčet negativní myšlenky

Je to tak vždycky, že? Ten vnitřní hlas, který se sem tam objeví v našich myslích a kriticky nám sděluje, že jsme k ničemu. S trochou úsilí však můžeme vidět dál, až za ten hlas, to, co TAM skutečně je – a výhody jsou nekonečné.

Vnitřní kritik aneb jak umlčet negativní myšlenky

Samota může být bolestivá. Ticho, osamělost, nepřítomnost mentální stimulace ze sociální interakce a pro mnohé často nekonečný čas, který jsme nuceni trávit sami se svými myšlenkami. Pro někoho děsivé, ale když se tomuto hlasu rozhodneme postavit, zjistíme, že je to velký dar. 

Pokud i vy patříte mezi ty, kteří se svými myšlenkami bojují, nejste sami. Jedna studie od psychologů na univerzitách ve Virginii a Harvardu zjistila, že mnozí by si raději nechali dát elektrický šok, než by zůstali sami se svými myšlenkami byť jen po dobu 15 minut. Jedním z důvodů, proč je to pro lidi tak těžké, je jejich vnitřní kritik ­­­– ten nepříjemný hlas v hlavě, který vás trestá a jakoukoliv takovou myšlenku považuje za výraz nejistoty o vás samých.

Každý tento hlas má, rozdíl je pouze v tom, s jakou dominancí se projeví. Ta se liší od člověka k člověku. Mnozí si uvědomují, že je jejich vnitřní kritik hlasitější, když se objeví poprvé, pak se jeho dominance snižuje. Je to také o tom, že si člověk postupně zvykne na to být sám. Poprvé je to vždy šok, který člověka může vyděsit.

Tváří v tvář opakovaným útokům na vaše sebevědomí dojdete k závěru, že je nutné vzít toho „darebáka“ do parády. Zvolit ty správné techniky pro to, abyste vy ovládli jeho a ne on vás. K tomu se skvěle hodí kognitivně behaviorální terapie. Je jednoduchá a efektivní, naučí vás racionalizovat negativní myšlenky, které vás mohou stahovat dolů a působit úzkost.

Tyto nepříjemné negativní myšlenky jsou často odvozeny z neužitečného „jádra“, které obvykle tvoří vaše dřívější zkušenosti. Mozek si toto jádro zafixuje a vy jakoukoliv podobnou situaci pak řešíte stejnou reakcí. Možná jste chtěli být na škole fotbalovým hráčem, ale nevzali vás. Jak jste se cítili? Že jste selhali? Možná je ale problém někde zcela jinde. Možná jste třeba jen neměli svůj den. Možná vás rodiče ten den zkritizovali a váš vnitřní kritik vám pouze řekl, že vás nikdo nemá rád. Je tedy třeba změnit toto jádro a nereagovat na každou podobnou situaci stejným způsobem.

Pokud chcete umlčet svého vnitřního kritika, je potřeba pracovat s myslí. K tomu může napomoci jóga, která pracuje s vizualizací. Vizualizace je schopnost představit si a následně díky tomu přenastavit myšlenky a také obrazy naší mysli. Než si začnete tyto myšlenky přepisovat ve své mysli, zapište si je na papír. Jakmile myšlenku napíšete, uvidíte důkaz její neobjektivnosti a nedůležitosti. Vnímejte pro i proti každé takové myšlenky. K tomu je ovšem třeba mysl zklidnit a meditace je tou nejlepší volbou.

Může být těžké spatřit pozitiva, když už vás nějaká negativní myšlenka stáhne dolů, ale právě praxí jógy lze pomalu najít ty správné důkazy proti názorům svých vnitřních kritiků, protože zjistíte, jak nepodstatní jsou. Cílem je připustit, že každý občas v něčem selže, a podstatné je pochválit se za to, v čem všem jsme již uspěli.

Nakonec svého vnitřního kritika rozeberete natolik, že ho budete vnímat jako opilého příbuzného při rodinné sešlosti, který se houpe na houpačce, ale nestojí za to ho vůbec poslouchat.