Životní styl 22. 02. 2021 PDF Tisk

Vegetariánský „masopůst“ – Jak zvládnout začátky?

I když název „masopust“ evokuje období, kdy je třeba se masa vzdát, ve skutečnosti se jedná o období hodování mezi dvěma postními dobami. Tedy jde naopak o dobu zabijaček, kdy se maso jí ve velkém. Navzdory tomu název přivádí k myšlence na „opuštění masa“, tedy vegetariánství. Jaké to je být vegetariánem a jak tenká je hranice mezi vegetariánstvím a veganstvím?

Vegetariánský „masopůst“ – Jak zvládnout začátky?

Pro někoho, kdo maso miluje a je zvyklý jej jíst často a pravidelně, může být představa života bez masa depresivní. Pro jiného, který maso nevyhledává, spíše se mu vyhýbá a dává si jej jen při určitých příležitostech, kdy se to „sluší a patří“, nemusí být jeho vysazení ze stravy takovým problémem. Rozdílné také mohou být důvody, proč se lidé k takovému velkému rozhodnutí uchylují: může se jednat o příčinu filozofickou a etickou, může jít o rozhodnutí podbarvené touhou začít žít zdravě, v pozadí může stát i skutečnost, že někomu prostě maso nedělá dobře na trávení nebo mu jednoduše nechutná. Ať tak či tak, počátky mohou být ve všech případech poněkud krušné, a tak je dobré vědět, čeho si všímat, čeho se vyvarovat a co nezanedbávat, pokud ve vegetariánství chcete vytrvat.

  1. Všímejte si celkového složení stravy

Strava není jen něčím, co nám chutná, a proto ji konzumujeme. Samozřejmě by nám chutnat měla, tomu bychom ale rozhodně neměli podřizovat výběr potravin. Jídlo by nás totiž především mělo vyživovat tak, aby tělo dobře fungovalo. A k tomu potřebujeme nejen makroživiny, jako jsou bílkoviny, sacharidy a tuky, ale i mikroživiny, jako jsou vitaminy, minerály a stopové prvky. Z toho důvodu je třeba ve stravě uvažovat komplexně a starat se o to, abychom měli všeho dostatek. Nevyplácí se zaměřovat se cíleně jen na dostatek jedné živiny, jako jsou třeba bílkoviny. Když se oprostíme od takového jednostranného uvažování, bude se nám bez masa jako zdroje bílkovin snáze žít.

  1. Maso nenahrazujte, buďte kreativní

Pokud se masa vzdáme a budeme přemýšlet nad tím, jak jej ve stravě nahradit, nebudeme brát potraviny, které zvolíme, jako plnohodnotné, protože pro nás budou vždy jen „náhradou masa“. A ruku na srdce: pokud vsadíte na sójové salámy, párky, různé burgery a další polotovary, budete za nimi hledat chuť masa a nebudete nikdy úplně spokojeni v případě, že jej milujete, nebo vám nebudou chutnat tehdy, když jste se k vegetariánství rozhodli proto, že jej prostě nemáte rádi. Takže neberme vegetariánství jako stravování, kde se musí maso nahrazovat.

  1. Příležitost zkusit nové chutě, nové potraviny

Vnímejme vegetariánství spíše jako příležitost vyzkoušet něco nového, v čem se zabydleme podle sebe tak, abychom byli spokojení. Dobrý zdroj bílkovin představují bezesporu mléčné výrobky, jako jsou jogurty, sýry nebo také tvaroh. Neomezujme se však pouze na ně a všímejme si také množství bílkovin v poměru k tuku – třeba niva je velmi tučná, zrovna tak hermelín. Jako rostlinné zdroje bílkovin skvěle poslouží seitan (v podstatě lepek – pokud tedy máte celiakii, pro vás se nehodí) nebo ROBI maso (pšenice, červená řepa), výborná je fermentovaná sója v podobě tempehu nebo sójový „sýr“ zvaný tofu, který je k dostání v řadě příchutí. Tyto alternativy můžete použít jako zdroj bílkovin i v oblíbených tradičních receptech, jako jsou výpečky, svíčková nebo koprovka. Nevnímejme je jako náhradu masa, ale jako jiný zdroj bílkovin.

Hlavně s chutí a radostí
Aby se změna stala zvykem, který budeme dodržovat, musí nás bavit. Berme vegetariánství jako výzvu, kterou prospíváme sobě, zvířatům i životnímu prostředí. Řada vegetariánů navíc často zjistí, že po zařazení rostlinných dobrot a mnohdy opomíjených potravin, jako jsou obiloviny a pseudoobiloviny, také luštěnin, ořechů a semínek naleznou tolik nových chutí a jednoduchých jídel, že je plně uspokojí a dají díky tomu šanci veganství, tedy nastoupí na stravu ryze rostlinnou. Vegetariánství tak může, ale nemusí být jakýmsi předstupněm veganství. Každopádně vždy a ve všem mějme na paměti zásadní věc: preferujme čerstvost a opravdovost, vyhýbejme se zpracovaným potravinám a polotovarům.

  • autorka: Kateřina Hájková
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné