Vánoční cukroví - chutněji a zdravě

27. 11. 2014


Už od prvních adventních dnů nakupujeme do zásob suroviny na pečení, na štědrovečerní večeři, na Silvestra… Zkrátka prosinec je obdobím, kdy na nás ze všech stran křičí – DOPŘEJ SI, JSOU VÁNOCE!

Advent a vánoční svátky jsou obdobím tradic, rodinných setkání, vánočních večírků a hodování. Obchody a obchodní centra nás na ně připravují již od začátku listopadu, a to nejenom výzdobou, ale i nabídkou potravin. Už od prvních adventních dnů nakupujeme do zásob suroviny na pečení, na štědrovečerní večeři, na Silvestra… Zkrátka prosinec je obdobím, kdy na nás ze všech stran křičí – DOPŘEJ SI, JSOU VÁNOCE! A tak celý měsíc v podstatě neděláme nic jiného, než nakupujeme, jíme a pijeme. Důsledkem toho všeho bývá pálení žáhy, pocit těžkosti, únava, rozhozený denní režim a kila navíc. Což často bývá podoba moderních Vánoc... Vánoce konzumní společnosti.

Zastávám názor, že když se chce, tak jde všechno a úspěch spočívá v malých, ale důsledných krůčcích. Proč nezačít třeba tím, že upečete zdravější cukroví a pohostíte jím i své blízké. Ti, kdo už zkusili, určitě vědí! Pro ty, kdo ještě tápají, tu mám pár tipů, jak na to.

Zdravější a mnohdy chutnější cukroví uděláte jen tak, když vynecháte nebo nahradíte některé suroviny. Garantuji vám, že budete překvapeni jak chutí, tak příjemným pocitem v žaludku. Na trh se dostalo mnoho nových alternativních výrobků – už to není jen jedna mouka, jeden cukr a jeden tuk – tak proč toho nevyužít?!

MOUKA

Nahraďte klasickou bílou mouku (hladkou, polohrubou) moukou špaldovou, ovesnou, cizrnovou, rýžovou případně dalšími alternativami (lupinovou, fazolovou, apod.). Cukroví tak dostane úplně jiný chuťový rozměr. Na trhu se v poslední době objevilo spoustu nových produktů, vždy si však dávejte pozor na obsah lepku – bezlepkové mouky tolik nedrží pohromadě a vždy je dobré je s něčím zkombinovat.

CUKR

Bílý rafinovaný cukr můžete nahradit mnoha alternativami:

med

Výhodou medu je jednoznačně jeho chuť a trochu vitamínů a minerálních látek navíc. Kaloricky se pohybuje med sice o něco níže než bílý cukr (okolo 320 kcal/100), ale pořád je to z převážné většiny jen jednoduchý cukr.

sirupy

Sirupy tvoří mladší skupinu alternativních sladidel – patří mezi sladidla přírodní. K dostání je například sirup datlový, švestkový, kukuřičný, rýžový, agávový, z ječného sladu, špaldový, pšeničný nebo o něco více známý sirup javorový. Výhodou sirupů je jejich nižší glykemický index (obsahují i polysacharidy) a také chuťové variace.

stévie

Stévie patří do kategorie umělých sladidel „novější generace“. Ve světě se stévie používá už relativně dlouho, zatímco k nám se naplno dostala až nedávno Stévie je nekalorickým sladidlem – má téměř nulovou energetickou hodnotu a její výhodou je její relativně příjemná lékořicová příchuť. V obchodě je k dostání buď v tabletkách, nebo jako tekuté sladilo (případně je možné si ji pěstovat doma jako rostlinku).

 

TUK

V případě tuků na pečení je důležité si hlídat jejich kvalitu. Zde nic nezkazíte klasickým poctivým máslem (u vegetariánů a veganů případně jeho nahrazením rostlinnou verzí či vynecháním). Pozor si dejte v obchodech na tuky určené pro pečení, mohou obsahovat trans-mastné kyseliny.

V neděli sledujte náš web, dozvíte se výborný zdravý recept na vanilkové rohlíčky s čokoládovými ružky.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket