Savitrí pránájáma – rytmický dech

28. 08. 2018


Dvacet minut rytmického dýchání je stejně cenné jako osm hodin spánku. Praktikováním savitrí pránájámy dochází k pozitivním změnám, a to v závislosti na použitém rytmu...

Savitrí pránájáma je rytmická forma dýchání přinášející harmonii a jednotu do celého organismu. Nejprve se naučíme klasickou formu 2:1 dechové harmonie na čtyři doby (tály). Zvládnete-li rytmus, zjistíte, že tělo zaplavuje hluboká relaxace. Hned si to vysvětlíme. Existují čtyři funkce dechu. Púraka – nádech, kumbhaka – zastavení dechu po nádechu, réčaka – výdech a šúnjaka – zastavení dechu po výdechu. Číslice 2 je označení délky pro nádech a výdech, zatímco číslice 1 je označení délky zastavení dechu po nádechu i výdechu. Jestliže se vše dělá na čtyři tály, rytmus je potom 8:4:8:4. Děti mohou vše provádět na dvě tály (4:2), teenageři a ženy s malým hrudníkem na tři tály (6:3). Podle počtu dob, které použijete, váš dech získá své specifické aspekty.

Dvacet minut takového dýchání je stejně cenné jako osm hodin spánku. Tuto formu pránájámy můžete provádět v jakékoliv jógové poloze se vzpřímenou páteří i v lehu v šavásaně a mrtjásaně. Rytmy s menším počtem tál se dájí používat i při chůzi. S trochou trpělivosti a praxe můžete savitrí pránájámu uplatňovat při většině činností běžného dne. Budete se však muset naučit vést svou paměť k tomu, aby dokázala udržet vědomé dýchání. Tímto způsobem se pránájáma stane součástí vašeho života a vy se nebudete chtít vracet k povrchnímu a nedostatečnému způsobu dýchání, kterým dýchá většina populace.

Například dýchání na dvě tály pomáhá podporovat růst. Dýchání na tři tály pomáhá vyrovnání a harmonizaci emocí. Dýchání na čtyři tály posiluje a stabilizuje tělo. Praktikováním savitrí pránájámy dochází k pozitivním změnám, a to v závislosti na použitém rytmu.

Změny, které vyvolává rytmické dýchání:

Rytmus                    Konečné výsledky

2:1:2:1                   Dočasná úleva od napětí a bolestí srdečního svalu.      

4:2:4:2                    Vhodný pro děti a rekonvalescenty. Podporuje žlázovou stimulaci.

6:3:6:3                    Jeden z nejlepších způsobů, jak zásobovat pránou tělo a jak získat kontrolu nad emočními  výkyvy.         

8:4:8:4                   Rytmus pro ztišení a meditaci těla. Dosahuje se výborného fyzického zdraví, v buňkách se udržuje elektrolytická rovnováha.

10:5:10:5                Praktikou překonáte lenost i váhavost.

12:6:13:6                Technika je vhodná pro studenty, kteří si chtějí rozvinout dobrou paměť a jasnost myšlení.

14:7:14:7                Produktem tohoto rytmu je čistota mysli.

16:8:16:8                Tzv. siddha rytmus, mistrovský dech, je spojen s omlazením těla, dosažením dlouhověkosti v dobré kondici.

 

Literatura

Jóga – krok za krokem, 1999

                                                                                       

  • autor: Eva Učňová
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket