Sankaprakšalána (Sankhaprasalana) - 3. díl

25. 03. 2017


Vítejte u posledního dílu seriálu pojednávajícího o tradičním jógovém způsoby očisty trávicího traktu. Již jsme se seznámili jak s historií vzniku a významem šankaprakšalány, tak i s praktickými návody na její provedení. Zbývá již jen osvětlit, jak postupovat po jejím ukončení tak, aby vše dopadlo k vašemu užitku a šankaprakšalána splnila svůj účel bez toho, aby vám bylo špatně.

Opět upozorňujeme na naše doporučení konzultovat jakékoliv praktické zkoušení nejprve s lékařem a na nutnost zajištění odborného dohledu.

 

Rady a tipy

  • Sifon lze ukončit jednoduše tím, že po posledním vyprázdnění, jste-li spokojeni s výsledkem, následujících 30 min již nic nebudete pít. Tím přirozeně uzavřete sifon. Zvracet není třeba.
  • Pokaždé, když jdete na WC a použijete toaletní papír, vymyjte si konečník vlažnou vodou, osušte ho a případně ho natřete olivovým nebo kokosovým olejem, abyste předešli podráždění způsobenému solí.
  • Vyhnete se tak nepříjemným pocitům pálení vlivem vyplavované soli (podle toho ostatně mimo jiné poznáte, že očista se daří a voda vychází ven konečníkem). 

Příčiny neúspěchu

  • Jestliže po vypití například čtyř sklenic cítíte, že obsah žaludku neprochází normálně do trávicí trubice, což vyvolává pocit přeplněnosti až nevolnosti, znamená to, že hrdlo vrátníku se neotevírá tak, jak by mělo. V takovém případě zopakujte dvakrát nebo třikrát sérii cviků bez pití vody. Zmizení pocitu nevolnosti znamená, že průchod je otevřen. Jakmile se sifon vytvoří, můžete už bez problémů pokračovat v postupu.
  • Může se stát, že u některých osob plynová bublina vzniklá kvašením zabrání vytvoření sifonu. V takovém případě stačí rukama stlačit břicho.
  • V nejnepříznivějším případě, to jest, že by voda vůbec nevyšla ze žaludku, jsou možná dvě řešení:
  1. Vyprázdnit žaludek tím, že podráždíme kořen jazyka třemi prsty pravé ruky, a vyvoláme tak reflex zvracení;
  2. Nedělat nic – voda sama vyjde ve formě moči.

První jídlo

Po šankaprakšaláně je třeba bezpodmínečně dodržovat následující pokyny:

  • Jíst nejdříve půl hodiny po cvičení a NEJPOZDĚJI jednu hodinu po skončení. Je výslovně zakázáno nechat trávicí trubici prázdnou déle než hodinu. Pokud se do hodiny nenajíte, hrozí zdravotní riziko v případě, kdy střevo je již natráveno a některé jeho části jsou natolik poškozeny, že by mohlo dojít k srůstům. Mimoto se také do střeva vyplaví značné množství žlučových kyselin, které by dále zbytečně poškozovaly střevní stěnu.
  • První jídlo má obsahovat: 
  • BÍLOU rýži (tedy ne rýži přírodní a celozrnnou, jejíž buničina by dráždila střevní sliznici) vařenou ve vodě až rozvařenou: vařená rýže se má v ústech rozplývat.
  • Může se podávat s tomatovou omáčkou, trochu osolenou, ale bez pepře. Lze ji doplnit dobře uvařenou čočkou nebo karotkou.
  • Současně s rýží musíte sníst alespoň 4 dkg másla. Můžete je bud' nechat rozpustit na rýži, anebo sníst po lžičkách. V Indii se používá jedině „ghí“ (rozpuštěné a pročištěné máslo), které se vmíchá do rýže. Lze užít i kokosový olej.
  • Rýži lze nahradit pšeničnou nebo ovesnou kaší či těstovinami (makaróny, špagety) posypanými strouhaným sýrem.
  • Pan Jaroslav z vlastní zkušenosti doporučuje pouze konzumaci bílé rýže s máslem.
  • Po jídle sníme a mírně zapijeme ještě dvě kapsle Lactobacillus Acidophilus. Jedná se o bakterie mléčného kvašení, které brání přemnožení nevhodných patogenních bakterií, především kvasinek. Obnovíme tak přirozenou střevní mikroflóru. Není to bezpodmínečně nutné, mikroflóra se obnoví i bez jejich aplikace, ale je to vhodnější a ulehčí to start organismu.

Důležité

  • Rýže se nesmí vařit v mléce. 24 hodin po šankaprakšaláně není dovoleno pít mléko ani jíst jogurt.
  • Kromě toho během těchto 24 hodin jsou zakázány kyselé pokrmy a nápoje (je to jeden z důvodů, proč je zakázán jogurt), ovoce a syrová zelenina.
  • Chléb je dovolen při druhém jídle, které následuje po cvičení.
  • Je možné jíst všechny tvrdé a polotvrdé sýry, jako například eidam, ale jsou zakázány tvaroh a kvašené sýry, jako např. camembert.
  • Po 24 hodinách se můžete vrátit ke svému normálnímu stravovacímu režimu, vyvarujte se však nadměrného množství masa.

Nápoje

  • Následkem požití slané vody se část tekutin vašeho organismu osmózou dostane do trávicí trubice. To je součástí pročišťovacího procesu. Po tomto cvičení je tedy normální pociťovat velkou žízeň.
  • Před prvním jídlem nepijte žádnou tekutinu ani čistou vodu, jinak byste sifon nepřerušili a pokračovali byste v chození na toaletu.
  • Naopak, během prvního jídla a po něm můžete pít vodu nebo lehké odvary (např. kombinace lipového květu a máty), minerální vodu bez nebo jen s malým obsahem kysličníku uhličitého.
  • Alkohol je během 24 hodin, které následují po cvičení, přísně zakázán.

Doporučení na závěr

  • Skutečně připravit heřmánkový čaj, dle vzoru pana Jaroslava – zamezí pocitům slabosti, únavy a nevolnosti následkem zbytkové soli ve střevu.
  • Celý den dodržujte pitný režim, odpočívejte a nehladovějte – jezte po malých dávkách povolené potraviny do pocitu sytosti.
  • Druhý den ráno začněte tím, že vypijete cca 1/2 litru čerstvé ovocné šťávy, která dodá sílu, vitamíny a vlákninu.

 

 

  • autor: Kateřina Lukášová
  • www.sadhak.cz
  • zdroj fotky: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket