Sankaprakšalána (Sankhaprasalana) - 2. díl

18. 03. 2017


V prvním dílu jsme vás seznámili se vším, co se skrývá pod termínem šankaprakšalána. Povídali jsme si o historii jejího vzniku, o pramenech, v nichž je popisována, o blahodárných účincích, které její praktikování přináší. V dnešním druhém díle seriálu bychom se chtěli zaměřit na popsání dvou lehce odlišných způsobů, jimiž lze šankaprakšalánu provést.

V této souvislosti bychom chtěli připomenout upozornění uvedené již v minulém díle seriálu: Pokud se rozhodnete šankaprakšalánu vyzkoušet na vlastní kůži, konzultujte nejprve s lékařem a provádějte ji pod odborným dohledem, který zajistí, aby vše proběhlo tak, jak má, a vy jste si neublížili.

 

Vhodná doba

  • Provádějte jedině ráno nalačno
  • Očista trvá více než hodinu
  • Na den očisty ani na příští den neplánujte žádné akce, odpočívejte – z toho důvodu je k provádění očisty vhodné sobotní ráno

Příprava

  • Ohřejte vodu (cca 2 litry) a osolte v poměru 1 necelá polévková lžíce soli na 1 litr vody
  • Voda musí být slaná, neboť v opačném případě by byla osmoticky absorbována sliznicí a vyloučena z těla ve formě moči, a nikoliv konečníkem
  • Zdá-li se vám voda příliš slaná, lze její koncentraci snížit na přijatelnější míru
  • Připravte si 6 sklenic

Postup

  • K tomu, aby voda prošla celou trávicí trubicí, je třeba provést následující čtyři cviky
  • Než začnete provádět šankaprakšalánu, naučte se jeden cvik po druhém – vyzkoušejte si je den předem
  • Každý cvik se musí opakovat čtyřikrát střídavě na každou stranu, a to v dosti rychlém rytmu
  • Celá série netrvá déle než jednu minutu
  • Po cvičení je třeba si odpočinout a vyhnout se podchlazení – zaujměte polohu šavásany a přikryjte se teplou dekou

 

PRVNÍ CVIK

Výchozí postavení – mírný stoj rozkročný, chodidla asi 30 cm od sebe, prsty rukou jsou propletené, dlaně otočené nahoru.

Narovnejte záda, dýchejte normálně. Aniž byste otočili hrudník, ukloňte se nejdříve doleva, nezastavujte se v konečné poloze, znovu se vzpřimte a hned se ukloňte na druhou stranu.

Tento cvik opakujte čtyřikrát. Činí to celkem osm úklonů střídavě vlevo a vpravo.

Tyto pohyby otevřou vrátník a při každém úklonu část vody vyjde ze žaludku směrem ke dvanácterníku a tenkému střevu.

Celková doba trvání: cca 10 sekund

                                            SAN_II_1

 

DRUHÝ CVIK

Tento cvik způsobuje postup vody v tenkém střevě.

Výchozí postavení je stejné – mírný stoj rozkročný; upažte a pokrčte levou ruku, až se ukazovák a palec dotknou pravé klíční kosti.

Proveďte rotaci trupu a protáhněte pravou paži co nejdále dozadu; díváte se na konce prstů.

Nezastavujte se, ale vraťte se hned do výchozího postavení a pak proveďte pohyb na opačnou stranu.

Tento cvik opakujte čtyřikrát, tj. osm pohybů střídavě vpravo a vlevo.

Celková doba trvání: 10 sekund

 

                                             SAN_II_2

TŘETÍ CVIK

V tenkém střevě bude voda postupovat při dalším cviku.

Proveďte variantu kobry podle obrázku.

Země se dotýkají pouze prsty nohou a dlaně, stehna zůstávají nad podložkou.

Chodidla jsou od sebe vzdálena asi 30 cm (důležité).

Když zaujmete tuto polohu, otočte hlavu, ramena a trup tak, abyste viděli opačnou patu (při otáčení vpravo se tedy díváte na levou patu).

Nezastavujte se, vraťte se hned do výchozího postavení a zopakujte na druhou stranu.

Tento cvik opakujte čtyřikrát, tj. osm otočení střídavě vpravo a vlevo.

Celková doba trvání: 10 až 15 sekund

                                       SAN_II_3

 

ČTVRTÝ CVIK

Voda, která postoupila až na konec tenkého střeva, je dále vedena tračníkem při posledním, čtvrtém cviku. Třebaže je nejsložitější ze série, je dostupný všem cvičencům, s výjimkou osob, které mají potíže s koleny nebo meniskem. Tyto osoby použijí variantu popsanou na závěr.

Výchozí postavení: dřep, chodidla vzdálena asi 30 cm, paty jsou vytočeny vně, takže jsou pod stehny, a nikoli pod hýžděmi; ruce jsou položeny na kolenou, vzdálených od sebe asi 50 cm.

Otočte trup vpravo a klekněte si na levé koleno, před pravé chodidlo. Dlaně střídavě stlačují pravé stehno k levé straně a levé k pravé straně tak, aby stehna stlačovala polovinu břicha, a tím i tračník. Dívejte se vzad, abyste zesílili torzi trupu a stlačovali břicho.

Zatímco v předchozích cvičeních nezáleželo mnoho na tom, zda začnete na levou, nebo na pravou stranu – pro toto cvičení je vhodnější stlačit nejdříve pravou stranu břicha, a tím především vzestupný tračník.

Obrázek ukazuje pohyb provedený na druhou stranu. Jako všechny předchozí, i tento cvik se provádí čtyřikrát, tj. osm pohybů střídavě vpravo a vlevo.

Celková doba trvání: 15 sekund

                                                SAN_II_4

 

VARIANTA ČTVRTÉHO CVIKU

Jestliže čtvrtý cvik není proveditelný, můžete dosáhnout podobného výsledku pomocí varianty používané v jógové nemocnici v Lonavle. Nemocní, kteří jógu nikdy předtím nedělali, šankaprakšalánu zvládli tímto způsobem velmi snadno.

Podívejte se pozorně na obrázek a všimněte si, že noha je umístěna u vnitřní strany stehna, a nikoli na vnější.

Rameno se nedotahuje co nejblíže ke kolenu pokrčené nohy, naopak trup je mírně nakloněn vzad.

Paže opřená o pokrčené koleno slouží jako páka k torzi páteře a k přitlačování stehna proti podbřišku.

Toto cvičení má stlačovat pouze podbřišek a noha se nesmí dotýkat žeber!

                                                  SAN_II_5

 

PŘEHLED CELÉHO POSTUPU

  1. Vypít sklenici teplé vody osolené v poměru jedna neplná polévková lžíce na litr vody.
  2. Provést celý cyklus popsaných cviků.
  3. Vypít druhou sklenici a celý cyklus opakovat.
  4. Takto pokračovat až po šestou sklenici.
  5. Jít na WC a čekat na první vyprázdnění. Když se tak nestane do 5 minut, zopakovat cyklus cvičení bez pití vody. Jestliže se opět nedostaví výsledek, pak malý klystýr vyvolá střevní peristaltiku a navodí sifon.
  6. Znovu vypít jednu sklenici, provést cvičení a vrátit se na WC.
  7. Takto pokračovat ve střídání: voda – cvičení – WC až do uspokojivého výsledku. Jogíni pokračují, dokud voda nevychází tak čistá, jako byla na začátku.
  8. Nakonec – nepovinně, vypít znovu dvě sklenice teplé vody, tentokrát bez soli, provést vamanadhautí (zvracení), které odstraní všechnu vodu ze žaludku. Vamanadhautí vyprázdní žaludek, povzbudí játra, žlučník a slezinu a přeruší sifon. Pokud neprovedete vamanadhautí, nevzdalujte se po dobu jedné hodiny od WC.
  9. Počkat alespoň půl hodiny než začnete jíst, ale v žádném případě nečekat s jídlem déle než jednu hodinu.
  10. Pít až po prvním jídle, ne dříve.

 

Podle stupně nánosu tračníku očista obvykle odpovídá vypití 10–14 sklenic, zřídkakdy více.

 

Druhá metoda

Autorem je pan Jaroslav, na něhož jsme odkazovali již v prvním díle seriálu, tedy v minulém článku. Ten na základě bohatých praktických zkušeností zjednodušil Lysebethovu tradiční metodu, a zpřístupnil ji tak jednodušším provedením široké veřejnosti.

Příprava

  • Vypijte 0,5 až 1 l studené vody a počkejte cca 0,5 až 1 hodinu, než se voda vstřebá do organismu. Tělo je důležité dobře zavodnit, je to prevence proti pocitu žízně, který přijde po vypití slané vody.
  • Před pitím slané vody si připravte 1,5 l silnějšího heřmánkového čaje ze čtyř sáčků zalitých vařící vodou, který vám zatím akorát vychladne, abyste jej mohli vypít na závěr procedury.
  • Současně si dejte vařit bílou rýži, kterou rozvařte na kaši a rozpusťte do ní v konečné fázi varu 4 dkg stolního másla.
  • Pokud necháte dojít rýži pod pokličkou na teplé, ale vypnuté plotýnce, tak bude akorát správně teplá k jídlu na čas, kdy ji budete potřebovat.

Samotná procedura

  • Je vhodné pořídit si nádobu o objemu 1,5 l.
  • Natočte si 1,5 l vlažné vody a do ní rozmíchejte vrchovatější polévkovou lžíci kuchyňské soli.
  • Vodu je vhodné vypít nejlépe na ex, její chuť totiž není příliš příjemná a špatně se po přerušení k pití člověk vrací.
  • Většinou již rychlé vypití tak velkého množství vlažné osolené vody nahodí sifonový efekt a dojde ke spontánnímu odchodu kalů.
  • Pokud ihned k vyprázdnění nedojde, obsah žaludku neprochází normálně do trávicí trubice a vyvolává pocit přeplněnosti až nevolnosti, můžete chvilku počkat, cca 5 minut, než ke stolici dojde, případně udělejte několik úklonů vpravo a vlevo a párkrát stlačte oblast břicha a žaludku, aby voda postoupila do střev.
  • Natočte další hrnek, ale soli již dejte méně, jen přibližně rovnou polévkovou lžíci, a opět vypijte. Většinou je již nutné pít vodu přímo na toaletě, protože voda ihned prochází. Zprvu vychází tuhé kaly, poté řidší a nakonec již jen zakalená voda.
  • Namíchejte další hrnek, dejte soli zase méně, tak 3/4 lžíce a vypijte již na toaletě – voda prochází většinou ihned po vypití a bude již téměř čirá.
  • Poté namíchejte poslední hrnek, dejte přibližně půl lžíce soli a opět vypijte na toaletě – vycházet by měla naprosto čistá voda, tak jak jste ji vypili.
  • Na závěr zbavte organismus soli tím, že vypijete předem připravený a již vychladlý heřmánkový čaj. V toaletě uvidíte barevnou změnu z vody na heřmánek, což vám garantuje odplavení zbytků soli. Po odchodu heřmánku se najezte až po 30–45 minutách. Počítejte s dozvuky vyprazdňování, a proto se nevzdalujte po dobu jedné hodiny od WC.

 

Upozornění

  • Výše uvedené dávkování soli zajistí velmi rychlý průběh očisty.
  • U někoho mohou tyto vysoké dávky soli vyvolat zvracení, bolest hlavy, celkovou slabost a další příznaky, které jsou sice nepříjemné, ale zpravidla brzy odezní.
  • Pro první provedení očisty tedy dávkujte sůl raději opatrněji, vyzkoušejte zhruba poloviční dávky soli – při dalších očistách již můžete postupovat dle vlastních zkušeností a možností.

 

  • autor: Kateřina Lukášová 
  • www.sadhak.cz
  • zdroj fotek: Shutterstock.com a André Lysebeth: Učím se jógu

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket