Rytmus slunečního dechu

24. 04. 2018


Seznamte se s pránickými rytmy a jejich působením na naše tělo. Může trvat dlouho, než je zvládnete, když se zadaří, můžete být příjemně překvapeni...

Bůh slunce Savitr (Súrja nebo Ravi) má celkem dvanáct jmen, která jsou spojena s dvanácti mantrami pro súrja namaskáru. Jeho choť se jmenuje Savitrí (Súrí nebo Gájatrí). Jméno Savitr se objevuje ve védské gájatrí mantře, která je považována za nejsvětější mantru hinduismu. Říká se, že Savitrí vede svého pána na jeho každodenní cestě po slunečním systému a že řídí střídání ročních období na naší planetě Zemi. Sluneční pár má dvě dcery Ušas a Čhájá, které reprezentují slunce a stín.

Savitrí-pránájáma

Savitrí, bohyně sluneční harmonie a ročních období, je evokována čtyřdílnými pránickými rytmy. Jde tedy o dechový cyklus složený z nádechu, zastavení dechu po nádechu, výdechu a zastavení dechu po výdechu. Rytmus spojený s těmito čtyřmi funkcemi je 2:1:2:1. Jste-li začátečníci, začínejte nádechem na 6 dob, zastavením na 3 doby, výdechem na 6 dob, zastavením na 3 doby. Při každém sezení praktikujte minimálně devět dechových cyklů. Podle délky jednotlivých fází v savitrí-pránájámě působí toto cvičení vždy trochu jinak.

Působení savitrí-pránájámy

4:2:4:2

Tento rytmus je výborný pro rekonvalescenty, děti a ženy s malým objemem hrudníku. Opakování vás povede brzy k touze po prodloužení jednotlivých dechových fází, neboť dojde ke zlepšení vitální kapacity vašich plic.

6:3:6:3

Výborný dechový rytmus pro získání kontroly nad vlastními emocemi, dobrý pro překonání všech forem neurotických tendencí a maniakálních depresí. Taktéž emocionální podmínky se tímto rytmem brzy korigují.

8:4:8:4

Jde o nejobvyklejší rytmus savitrí pránájámy a je nejvíce v souladu se sapta dhatu těla. Dhatu jsou střevní míza, krev, kosti, svaly, tuk, morek a semeno.

10:5:10:5

Tento rytmus udělá časem z chronického loudavce přesného člověka. Někteří lidé se tak prostě narodí, nedokážou být nikde včas. Jejich prána je v disharmonii. Tento rytmus je naučí dochvilnosti na celý život.

12:6:12:6

Tento rytmus je v harmonii s myslí a otevírá mozkové buňky k získání skutečného vědomí.

14:7:14:7

Tento rytmus vytváří santóša, čistotu mysli, a výborně se hodí k meditaci sledování dechu.

16:8:16:8

Tento rytmus se nazývá siddha tála, rytmus adepta. Vyšší rytmy, jako 32:16 a 64:32, se jmenují mistrovské dechy, siddha pránájáma.

 

Savitré pránájáma

Savita (Savitraú je mužský rod od kmene Savitr (slunce). Dechový vzorec je stejný jako u savitrí pránájámy, ale pozornost je zaměřena na ušas šakti (teplý pránický tok) a čhájá šakti (Chladivá sametová temnota, kterou pociťujeme v plicích při výdechu.). V savitré pránájámě je dechový rytmus obrácený. Prodlužují se zastavení po nádechu a výdechu a zkracují se nádech a výdech. Rytmus je potom 1:2:1:2. Nadechujeme se na šest nebo osm dob. Tento způsob dýchání by se neměl používat, dokud se nezvládne předchozí dech, savitrí pránájáma. Nepouštějte se do vyšších rytmů než u předchozího dechu.

 

Savituh pránájáma

Dech o čtyřech fázích o stejném trvání (1:1:1:1). Uplatňuje se tu vždy osm cyklů této pránájámy. Ty pak souhlasí s třiceti dvěma takty gájatrí mantry, jež slouží jako invokace zaměřená na trilókam neboli tři světy. Gájatrí mantra, nejsvětější mantra ortodoxních hinduistů, má dvacet čtyři slabik, které souhlasí s dechem o třech fázích. Chceme-li tuto mantru použít k invokaci tří světů, musíme přidat dalších osm slabik pro celkový rytmus dechu 8:8:8:8. Při praktikování pránájámy pak zpíváme gájatrí mantru jen v mysli. Používá se 27 dechových cyklů, aby se stačilo odříkat 108 gájatrí manter. Je to velmi obtížné cvičení, protože gájatrí mantru neodříkáme za kratší dobu než 16 sekund.

Celá skupina rytmických dechů se nazývá tála pránájáma. Nestejnosměrné rytmy se shrnují pod název sahita pránájáma a tvoří samostatnou podskupinu rytmických dechů. Celkový počet uvedených dechů předpokládá, že se jim budete věnovat celý den. Zvládnutí těchto technik vám zabere hodně času. Musíte vždy použít jednu nebo dvě techniky a věnovat se jim v průběhu dne několikrát. Mezitím je třeba cvičit sedy se vzpřímenou páteří. Pránájámu můžete také praktikovat v lehu na zádech, její účinky jsou však daleko nižší než při praktikování ve vzpřímeném sedu. Pránájáma prováděná v lehu unavuje tělo, zatímco pránájáma prováděná ve vzpřímeném sedu nabíjí tělo energií prána šakti. Začněte u rytmu 1:3, pokuste se praktikovat vždy týden nebo devět dní jeden rytmus. Teprve rytmus 8:24 se hodí pro pranava pránájámu. Pak praktikujte sedm až devět dní rytmus 1:4. Při použití devítidenního cyklu se slaďujete s lunárním cyklem. Začněte s praktikováním rytmu 1:3 o úplňku a dokončete všechny rytmy před dalším úplňkem.

U višama vrtta pránájámy pracujte velmi pomalu na vyšších rytmech s delšími zastaveními dechu. Měli byste už nyní dokázat poměrně dlouhodobá zastavení dechu, přesto buďte opatrní. Možná jste necvičili dost poctivě, a proto postupujte velmi pomalu a s citem, abyste získali kontrolu nad životně důležitými srdečními svaly. Jedinou známou kontraindikací je organická srdeční vada. Naprostá většina srdečních chorob má však psychosomatický charakter, včetně vyššího krevního tlaku. V těchto případech se může pránájáma rovněž cvičit, dokonce se tím odbourává úzkostná reakce organismu způsobující vysoký krevní tlak. Tato pránájáma se doporučuje hlavně osobám, které mají nízký krevní tlak. Rytmy slunečního dechu jsou velmi důležité, a to zvláště v pokročilejším provedení. Může trvat dlouho, než je zvládnete. Zkoušejte různé rytmy a prociťujte jejich působení.

 

Literatura

Jóga – krok za krokem, (1999)

 

  • autor: Eva Učňová
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket