Relaxace po lepší spánek

10. 05. 2018


Pokud jste měli v práci špatný den kvůli ne vždy dobře naladěným kolegům, je ten správný čas si na chvíli oddechnout. Nevěříte? Zkuste a váš noční spánek se rapidně zlepší.

To přesně bylo klíčové zjištění výzkumu, který se objevuje v Journal of Psychology of Occupational Health Psychology, publikované Americkou psychologickou asociací. „Kvalita spánku je zásadní, protože spánek hraje důležitou roli v tom, jak zaměstnanci pracují a chovají se v práci,“ uvedla vedoucí autorka výzkumu Caitlin Demsky z University v Oaklandu. „V našem rychle se rozvíjejícím, konkurenčním profesionálním světě je důležitější než kdy jindy, aby byli pracovníci v tom nejlepším možném stavu, pokud chtějí být úspěšní, a k tomu nevyhnutelně patří kvalitní noční spánek. Je to doslova klíč k tomu, aby se lidem v práci dařilo.“

Demsky a její spolupracovníci prozkoumali 699 zaměstnanců amerického Forest Service. Účastníci byli vyzváni, aby hodnotili úroveň hrubého chování, které zažili na pracovišti, jak často měli negativní myšlenky na práci, zda mají symptomy nespavosti a kolika z nich se podařilo oddělit práci od běžného života a uvolnit se. Výzkumní pracovníci se také dotazovali na počet dětí mladších 18 let žijících doma, počtu hodin odpracovaných každý týden a frekvenci, s jakou zaměstnanci konzumují alkoholické nápoje, jelikož to všechno bylo dříve s kvalitou spánku úzce spojováno.

Zkušenosti s hrubým nebo negativním chováním v práci, jako je například slovní atakování, souvisí s více příznaky nespavosti, včetně bdění v noci nebo s častým buzením se. Ale lidé, kteří dokázali oddělit práci od svého osobního života, a učinit tak něco relaxačního, aby se zotavili po práci – jako je jóga, poslouchání hudby nebo krátká procházka – spali lépe.

„Negativita na pracovišti má dopad na kvalitu spánku,“ řekla Demsky. „Určitý vliv na to má také způsob, jak o své práci přemýšlíme a jak moc si negativní aspekty svého zaměstnání připouštíme. Lidé, kteří snáze oddělují práci a osobní život, spí lépe než ti, kteří to nejsou schopni nechat být, a to alespoň ve dnech svého volna.“ Opakované negativní myšlenky týkající se práce mohou být podle autorů také spojeny s několika zdravotními problémy, včetně kardiovaskulárních onemocnění, zvýšeného krevního tlaku nebo chronické únavy.

Příkladem svým zaměstnancům by měli jít zaměstnavatelé, popřípadě manažeři, a to hlavně tím, že nebudou posílat pracovní maily mimo pracovní dobu. Lze tedy říci, že celkově se usiluje o změnu pracovních kultur a zlepšení výhod občanské způsobilosti na pracovištích.

 

  • zpracovala: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket