Technika cvičení 14. 07. 2020 PDF Tisk

Ranní předklony a záklony aneb jak protáhnout své tělo

Ranní protažení je základ kvalitního dne. Je třeba brát v potaz zatuhlost, která se po spánku objevuje. Pozorujeme-li přírodu, všímáme si, že zvířata se přirozeně protahují při každém probuzení nebo povstání z lehu či sedu...

Ranní předklony a záklony aneb jak protáhnout své tělo

Každodenní praxe tělu dodává pružnost a ohebnost. Většina bolestí páteře (také mysli) souvisí s nedostatkem protažení. Pokud praktikujeme každý den, tělo je připravené po krátkém prohřátí na předklony i záklony všeho druhu. Posloucháme své tělo a limity. Pozice předklonu nás učí pokoře. Pozice záklonu nám dovoluje ohlédnutí zpět a tvoří prostor pro kontemplaci.

Každá řádně prodýchaná pozice s opatrností k vlastnímu tělu přináší ovoce.

Předklonové pozice uvolňují tělo, odvádějí stagnující a pomalou energii. Oběhový systém se připravuje na další sekvenci pozic. Opatrné záklony podporují prokrvení celé páteře, uvolňují somatické bloky v oblasti krční páteře a dávají nám možnost introspekce stability – bederní páteř a oblast první čakry, potažmo ukotvení v chodidlech. Předklony i záklony jsou součástí praxe, a pokud si nechceme ublížit, je dobré dodržovat posloupnost pozic. Protahovat se po ránu je nádechem. Ranní pozdravy slunce krásně naladí a rozehřejí tělo. Po probuzení s pozdravy slunce se cítíme lépe, přichází příval energie a máme chuť aplikovat i náročnější ásany. Nastartování a pořádné protažení je jakýsi warm up, který nám pomůže připravit a zároveň ochránit tělo, abychom si neublížili. 

Předklonové pozice jsou poklonou tomu, co nás přesahuje. S pokorou se klaníme přesahu, ať již pro nás symbolizuje cokoliv. Plné oddání se praxi. Praxe se záměrem, s vědomím přesahu je plnou oddaností přítomnému okamžiku. Nádech i výdech s pokorou. Pokud býváme po ránu emočně rozladění či přichází nespokojenost s vlastní praxí, je dobré setrvat na pár dechů v předklonu.

Pozice pádahastásana pomáhá odplavit skrze ruce, nohy, hlavu a trup vše těžké do podložky a učí nás úctě k zemi, pokloně a také aktivuje naši první čakru, múladháru. Zůstat na pár dechů v této pozici pomáhá uvolnit ztuhlost v oblasti beder, aktivuje krevní oběh a odlehčuje bytí. Spojení s první čakrou v této pozici nás učí stabilitě, vytrvalosti a spojuje nás se zemí, tedy materiálním světem.

Po prvním předklonu je vhodná aplikace bhand a krijí na uvolnění a rozproudění těžké a pomalé energie po dlouhém spánku.

Prasarita padottanásana pracuje jak s první čakrou, tak s čakrou sedmou, sahasrárou.

Tato pozice krásně propojuje a uvolňuje vše ztuhlé z první čakry a pokračuje přes celou páteř k uvolnění a napojení na náš vesmírný zdroj. Zároveň je to pozice sublimace, tedy uvolňuje těžké tamas energie a přeměňuje je ve vyšší potenciál, ve spojení se zdrojem. Pozice uvolňuje páteř, protahuje nohy, hýžďové svaly a také hamstringy. Její alternativa ve výdrži je stimulací a odlehčením, prodýcháváme zhluboka. Pozornost dechu směřuje do břicha. Nádech, břicho se nafoukne jako balon, výdech, břicho kontrakcí stlačím dovnitř.

Jako první pozici záklonu si volím bhudžangásanu neboli pozici kobry. Tělo je již aktivované a připravené. Záklon hlavy do plného uvolnění pomáhá léčit krční páteř a protahuje celou páteř od kostrče nahoru.

V této pozici pracuji s krajinou srdce a léčím srdeční čakru, anahátu. Pozice náramně otevírá hrudník a čistí celou páteř. Dýchám zhluboka do břicha a tím také stimuluji bederní krajinu. 

Následuje pozice předklonu vsedě – paščimottanásana. Je to jedna z nejvíce uvolňujících pozic, říká se o ní, že prodlužuje život. V této pozici dochází k celkovému nervovému uvolnění, uvolňuje těžkosti první čakry. Ovlivňuje cirkulaci krve a proudění energie do celého těla. Pracuje s múladhárou, kořenovou čakrou, prostřednictvím kontaktu se zemí. Uvolňuje bederní páteř, řádně prodýchaná s výdrží uvolňuje hluboké úrovně bytí, odplavuje stres, léčí nervový systém, zbavuje nás napětí. Je vhodná večer při potížích se spánkem.

Sekvenci mohu zakončit krásnou otevírající záklonovou pozicí, čakrásanou neboli mostem. Pozice pracuje se všemi čakrami a doslova energizuje celý systém. Je vhodnou alternativou při ranní praxi. Probouzí systém, vnáší energii a otevírá srdeční oblast, uvolňuje emoční bloky a dodává pružnost celé páteři.

Tělo po aplikaci mostu uvolním mardžariásanou, pozicí kočky/krávy, a sekvenci zakončuji obrácenou pozicí – sarvangásanou, svíčkou, či šíršásanou, stojem na hlavě.

Přistupuji-li k józe jako k duchovní praxi vycházející ze srdce a mým záměrem je úleva bytí, poslouchám-li své tělo, procítím, která pozice si pro mne přichází. Vhodná je meditace nad záměry osobní praxe.

  • autor: Kateřina Kostková
  • @kace.yogaforlife
  • foto: Shutterstock.com