Probuďte tělo i mysl v pozici velblouda

05. 05. 2019


Velbloud patří mezi náročnější záklony, které vyžadují delší přípravu. Na plné provedení je vhodné se připravit postupně tak, aby cvičení bylo bezpečné a přínosné.

Pozice velblouda, uštrásana, je záklonovou pozicí a stejně jako ostatní záklonové pozice působí aktivačně. Podporuje sebedůvěru, kreativní myšlení, otevřenost. Fyzicky učí napřímení hrudní páteře spolu s aktivací středu těla, protahuje prsní svaly, zajišťuje protažení bedrokyčlostehenního svalu (m. iliopsoas) a přední strany stehen, stimuluje lymfatický systém.

Kontraindikace
Plnou variantu neprovádějte v těhotenství a při menstruaci, při bolestech páteře (kterékoliv části), při bolesti kolen (případně kyčelních kloubů), při střevních zánětech v aktivním stádiu či při hyperfunkci štítné žlázy.

Rytíř

Pozice, kterou můžeme označit za přípravnou pro velblouda, ale která se svými účinky velbloudovi zcela vyrovná a při správném provádění navíc posiluje stabilizaci kyčelních kloubů. Je vhodná i pro ty, pro které je velbloud kontraindikován.

Klekněte si na kolena a jednou nohou nakročte vpřed. Zadní noha je opřená o nárt. Kolena a kyčle jsou pokrčené v úhlu 90°. Pánev je napřímená (nenaklápí se vpřed), oba boky jsou ve stejné výšce – pohlídejte, aby se bok na straně nakročené končetiny nevytahoval nahoru ani nerotoval vpřed. Aktivujte břišní svaly – stydkou sponu vytahujte jemně vzhůru a žebra stahujte dolů.

Opřete si dlaň o stehno nakročené nohy – přes oporu dlaně se vám lépe podaří aktivovat střed těla. Hlídejte oporu chodidla nakročené nohy (aby se neodlepoval palec) a nárt zadní nohy jemně tiskněte do podložky. Druhou ruku předpažte dlaní vzhůru, pohled nasměrujte do dlaně. Začněte zvedat ruku vzhůru a postupně celé tělo posouvejte vzad, jako byste si lehali na velký balón. Plynule dýchejte, otevírejte klíční kosti. Měli byste cítit jemné protažení celého těla na straně protažené ruky.

Poloviční velbloud

Další přípravnou pozicí je poloviční velbloud, který vychází z pozice rytíře.

Z rytíře se nejprve vraťte trupem zpět ze záklonu. Potom ruku, která byla opřená o stehno, přesuňte na záda tak, aby hřbet ruky ležel na spodní části beder – na křížové kosti. Opřete křížovou kost jemně proti hřbetu ruky (udržte propojení pánve a hrudníku), předpažte druhou ruku a začněte ji pomalu zvedat a celým tělem couvat jemně vzad. Hrudní kost se vytahuje vzhůru.

Pokud máte pevný trup, nebolí vás bedra a cítíte se bezpečně, přesuňte ruku z beder na patu. Horní ruku vytahujte buď vzhůru ke stropu nebo ji nechejte protáhnout do výraznějšího vzpažení. Hrudník a stydkou sponu vytahujete stále aktivně vzhůru tak, abyste nenamáhali bedra.

Velbloud

Plnou variantu velblouda začněte v kleče na kolenou, kolena na šířku pánve. Dlaně položte tak, aby malíkové hrany kopírovaly křížovou kost, a pánev naklopte mírně dozadu dolů, ale tak abyste nestahovali hýžďové svaly. Jemně zatlačte do nártů. Lopatky spusťte dolů, ale nestahujte je aktivně k sobě, otevřete klíční kosti, spodní žebra sklápějte směrem ke stydké sponě.
Nadechněte se a tělo posouvejte celé vzad s představou, že se pokládáte na velký balón. Hrudníkem miřte vzhůru tak, abyste nekolabovali v bederní páteři. Přesuňte ruce na paty. Krční páteř nechte dlouhou, hlavu vytaženou do dálky za temenem. Pokud se v pozici cítíte stabilně a máte otevřená ramena, nechte hlavu klesat do mírného záklonu.

Z velblouda se vracejte vždy s nádechem. Poté uvolněte a prodýchejte bedra v pozici dítěte.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket