Technika cvičení 28. 06. 2020 PDF Tisk

Praxe pro první letní dny

Jaro je pomalu za námi a příchod prvních letních dnů nám přináší nejen více tepla a slunce, ale také možností, jak naložit se svou jógovou praxí. Přizpůsobit ji aktuálnímu počasí a vnést do ní prvky prostoru a země, jak radí ájurvéda.

Praxe pro první letní dny

Vesmír nabízí příležitost zpomalit, přemýšlet, expandovat a posílit tělo. Země poskytuje stabilitu, která umožňuje expanzi. V józe je k prvku země přistupováno prostřednictvím ásan, kde jsou ruce a nohy zakořeněny v zemi. 

Léto je skvělé v tom, že díky vyšším teplotám je tělo přirozeně prohřáté a svaly se tak stávají více flexibilními. Je dobré zacílit celou sestavu tak, aby vyvažovala vlastnosti pitty, která v létě převládá. Pitta je kombinace ohně a vody – zodpovědná za horké a vlhké dny a prohřáté, zpocené tělo.

 Postup vyrovnávání pitty by měl být koncipován tak, aby na začátku byla jóga rychlejší a náročnější a postupně docházelo k jejímu zpomalení, aby se podpořil chlad a introverze. Celá lekce zabere zhruba 45 minut a je dobré ji rozdělit na 15minutové segmenty.

Hora s mudrou
Hora vypadá jednoduše, ale představuje pomyslný vrchol vašeho cvičení na podložce. Postavte se pevně na plosky chodidel a spojte dlaně před srdce do aňdžali mudry. Spodní části rukou se dotýkají v ohybu zápěstí, palce a ostatní prsty jsou spojené.

Nechte prostředníky a prsteníky jemně otevřít do lotosové mudry. Jak název napovídá, ruce vypadají jako kvetoucí květina. V dlaních vzniká prostor, měkkost a otevřenost, což vyvolává chlad a otevírá srdce.

Sluneční dech v pozici hory
Při nádechu natáhněte ruce nad hlavu, prsty se dotýkají. Když vydechujete, jemně zatlačte dlaněmi proti sobě, prsty zůstávají spojené. Tento pohyb opakujte třikrát až desetkrát a postupně zpomalujte výdech. 

Poloviční pozdrav slunce
Nadechněte se a zvedněte ruce nad hlavu. S výdechem jděte do předklonu – kolena jsou měkká, temeno hlavy sahá v uvolnění k podlaze. Nadechněte se a srovnejte záda rovnoběžně se zemí, protáhněte páteř od pasu po temeno hlavy – ruce přitiskněte na holeně nebo nechte prsty lehce dotýkat země.

Vydechněte a jděte opět do hlubokého předklonu. S nádechem se napřimte a s výdechem dejte spojené dlaně na hrudník do lotosové mudry. To celé zopakujte 3 až 5krát. Pohybujte se pomalu, vlastním tempem. Nezapomínejte dýchat.

Pozdrav měsíce
Pozdrav měsíce je měkčí, méně intenzivní než pozdrav slunce, protože nedochází k zahřívání pomocí záklonů a čaturangy.

Nadechněte se a ruce zvedněte nad hlavu. Vydechněte do předklonu, nadechněte se a prodlužte páteř. S výdechem jděte do předklonu a pomalu jednou nohou do nízkého výpadu, koleno na zemi. Nadechněte se a spojte dlaně nad hlavou.

S výdechem uvolněte paže, dlaně položte na zem a propněte přední nohu, abyste cítili protažení v její zadní části. S nádechem nohu pokrčte a jděte zpět do nízkého výpadu. Poté opakujte na druhou nohu a celý pozdrav měsíci proveďte 3krát.

Bojovník II flow
Ohněte pravou nohu tak, aby koleno bylo přímo nad pravým kotníkem, a natáhněte paže do T, jak jste zvyklí v pozici bojovníka II. V této variantě dlaně směřují nahoru, aby se podpořilo chlazení. Držte na tři až pět dechů. 

S výdechem propněte pravou nohu a pokračujte do pozice trojúhelníku. Pravá dlaň se hřbetem opírá o vnitřní stranu lýtka. Držte na pět až deset dechů.

Při nádechu posuňte pravou ruku pár centimetrů před pravou nohu, opřete se zlehka o prsty – můžete použít blok, pokud jej běžně používáte – a zvedněte levou nohu do vyváženého půlměsíce. Levá noha je protažená dozadu, bok lehce vytočený nahoru. Zjemněte svůj pohled – může směřovat jak dolů k podložce, tak nahoru k nebi. Rozšiřte záda, abyste otevřeli své srdce, a vychutnejte si prostor kolem stojné nohy. Držte tři až pět dechů.

Opakujte s druhou nohou.

  • autor: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com