BLESKOVĚ
Ájurvéda 19. 09. 2020 PDF Tisk

Pravidla zdravého stravování, která nikdy nevyjdou z módy

Jsme každý jiný a naším životním úkolem je poznat sebe sama, a to nejen po duševní a duchovní stránce, ale i po té tělesné. Jak můžete efektivně používat stroj, o kterém vůbec nevíte, jak funguje?

Pravidla zdravého stravování, která nikdy nevyjdou z módy

I když pravidelně prezentuji ájurvédské pohledy na věc, jsem si vědoma toho, že v dnešním světě existuje celá řada různých dalších stravovacích stylů a trendů a vyznat se v tom všem není snadné. Zvlášť když si řada z nich protiřečí a někdy se navzájem shazují. Na následujících řádcích rozhodně nebudu rozebírat jednotlivé trendy ve stravování, protože moc dobře vím, že každý člověk je jiný, a dokážu si u každého směru představit, že za určitých podmínek může velmi dobře fungovat. Sama jsem během svého života spoustu trendů vyzkoušela a teď si myslím, že na každém bylo něco, co mi i dnes dává smysl.

Chápu, že ke každému novému trendu, který se objeví a jehož prospěšnost je podpořena zajímavými argumenty, se spousta lidí rychle upne a dogmaticky ho následuje, dokud se něco nepokazí. Nicméně na ten program nedají dopustit a chtějí se k němu brzy zas vrátit. Ale většinou už to neudělají. A protože v tomto odvětví se musíte bez výjimek škatulkovat, není tady ani prostor k tomu, aby člověk trend vyzkoušel a podle svého uvážení si vybral třeba jen některé prvky, které mu sedí, a vytvářel si tak postupně svoje vlastní stravovací návyky. Tak nějak si myslím, že je to považováno za „podvádění“ a „nedostatek disciplíny“. Nevím, tyto úvahy už nechám na vás. Chci tím říct, že ať už se podíváme do minulosti, nebo do současnosti, stravovací návyky a doporučení tu vždy byly a budou. Jak se v nich orientovat, je otázka vlastních úvah a pozornosti k vlastnímu tělu. A hlavně: Některé věci se prostě nemění a můžou vám ukázat směr, kdykoli budete váhat.

PRAVIDLA ZDRAVÉHO STRAVOVÁNÍ, KTERÁ NIKDY NEVYJDOU Z MÓDY

Přiznejte si, jací doopravdy jste
Tento bod je nejdůležitější, protože když se budete přesvědčovat o tom, že už nikdy v životě nedáte do úst ani kousek čokolády, nejenže vám to dlouho nevydrží, ale zároveň vám to ubere určitou radost ze života. Buďte realisté a přiznejte si i věci, které se vám na sobě nelíbí, a pracujte s nimi.
Já jsem třeba hrozný mlsálek, vždycky jsem byla a asi vždycky budu. Přestože vím, že sladkosti nejsou vhodné ani z pohledu ájurvédy, ani z žádného jiného, prostě to tak je. Když si to přiznám, můžu hledat vhodná řešení. Mám doma neustále sedmdesátiprocentní čokoládu, a i když mě to pokaždé neuspokojí a hledám něco jiného, v devadesáti procentech případů to funguje a já to u sebe považuju za obrovský pokrok.

Kupujte potraviny, ne polotovary
Kdykoli jdete nakupovat, dejte si pozor, ať se alespoň půl vašeho nákupu skládá z věcí, které se rychle kazí (čerstvá zelenina, ovoce, bylinky, čerstvé mléko a mléčné výrobky, čerstvé maso či ryby). Tu druhou půlku by měly tvořit trvanlivé výrobky, ale ne polotovary (tedy luštěniny, obiloviny, celozrnná mouka, olej a další).
Jak si to usnadnit? Dělejte to jako já – jednou týdně si objednám bedýnku od farmářů, kterou mi přivezou až domů, a jednou týdně nakoupím v biopotravinách, případně v supermarketu.

Co nejvíce omezte použití cukru a výrobků, které ho obsahují
I když se nejvíce mluví o rafinovaném bílém cukru a jiné zdravější varianty slazení jsou samozřejmě o něco lepší, platí toto pravidlo pro sladké obecně. Určitě nemusíme být přehnaně dogmatičtí a vyřadit sladké úplně, ale je třeba myslet na to, že žádný dezert ani čokoládičky tělo prostě nepotřebuje, a měli bychom tedy sladké podle svých možností omezit na minimum.

Pečivo versus obiloviny
Chleba je a byl v naší kultuře základní potravinou a určitě není nutné ho z jídelníčku zcela odstranit. Pouze je třeba se naučit tradiční způsob přípravy (nebo najít pekárnu, kde to tak dělají) a nekupovat ten běžný z rychlokynoucího droždí. V některých případech je též vhodné zařadit místo chleba vařené obiloviny.
Nejjednodušší způsob, jak toho docílit, je snídat ovesnou kaši místo chleba s máslem. 

Respektujte svoje vnitřní hodiny
Pokud máte možnost nastavit si režim podle sebe, využijte toho na maximum. Já vím, že například jogíni by měli vstávat už v pět a začít půlhodinovou meditací. Co když vám to ale nevyhovuje a nejraději meditujete před spaním, protože pak nemáte problém s usínáním? A ráno si potřebujete přispat aspoň do osmi, jinak jste pak celý den malátní? Respektujte to. Jsme každý jiný a naším životním úkolem je poznat sebe sama, a to nejen po duševní a duchovní stránce, ale i po té tělesné. Jak můžete efektivně používat stroj, o kterém vůbec nevíte, jak funguje?

(Inspirováno knihou Franka Lipmana a Danielle Claro The New Health Rules.)

JEDNODUCHÝ LETNÍ RECEPT... A KAŽDÝ SALÁT SE STANE ZÁŽITKEM 

Ingredience:

  • Obyčejný letní salát, například lollo rosso, salát máslový či ledový nebo jakákoli směs zeleniny, i zelenina pečená
  • 2 PL francouzské nebo hrubozrnné hořčice
  • ⅔ šálku kvalitního salátového olivového oleje
  • 3 PL jablečného octa (lze použít i jakýkoli jiný lahůdkový ocet)
  • Pepř čerstvě namletý
  • Sůl jemnou podle chuti
  • 1–2 PL soli hrubozrnné
  • ½ šálku sezamových semínek
  • Mlýnek na kávu / na oříšky

Dresink (můj nejoblíbenější dresink z kuchařky Gwyneth Paltrow)
Postup přípravy:
Všechny ingredience dáme do menší zavařovací sklenice s víčkem.
Sklenici dobře uzavřeme a třepeme jí, dokud se obsah nespojí.
Ochutnáme a případně přisolíme nebo připepříme.
Dresink, který ten den nevyužijeme, dáme v uzavřené sklenici do lednice, kde vydrží i několik týdnů (máme tedy dresink vždy připravený na jakýkoli salát).

Gomasio
S touto posypkou jsem se poprvé setkala na jedné italské farmě, kde jsem měla vařit pro jogíny a maminka majitelky farmy gomasio vždy připravovala. Sypali jsme ho na salát a já se ho nemohla nabažit, jak bylo dobré. Navíc rozemleté sezamové semínko je prý skvělé pro zdravé zuby.

Postup přípravy:
Hrubozrnnou sůl i sezamová semínka dáme do mixéru a rozmixujeme.
Mixování je opravdu velmi rychlé, nepřežeňte to, ať vám nevznikne sezamová pasta.
Na obrázku má gomasio barvu trochu jako popel, je to z toho důvodu, že jsem použila černou vulkanickou sůl, ale lze použít jakoukoli.
Salát opereme a usušíme, pokapeme trochou dresinku a rukama promneme, aby dresink pronikl všude. Nakonec lehce posypeme gomasiem.

  • autorka: Dominika Doležalová
  • www.hadalama.cz
  • fotografie: Shutterstock.com

Objednat předplatné