Pránájáma – proč je tak důležité dýchat?

13. 08. 2019


Možná vás už napadlo, proč se při józe dává takový důraz na dech? Co to je pránájáma? A jak to vlastně funguje?

Na svých hodinách ráda zdůrazňuji, že pokud studenti nedýchají, tak nedělají jógu. V józe máme 8 pilířů, jeden z nich je pránájáma a další pak ásana. Proč tedy upřednostňujeme fyzickou praxi namísto dechu, když v očích jógy jsou stejně důležité?

Pránájáma se často překládá jako kontrola dechu, nicméně je to zjednodušený význam. Prána je považována za životní energii, která žije naprosto ve všem – v živém i neživém. Tato univerzální životní síla je to, z čeho je celý vesmír vyroben, a to, z čeho je všechno vytvořeno. Prána „pluje“ v nás a spojuje nás. Jáma pak znamená kontrolu a ajáma znamená rozšíření. Pránájáma tedy ve skutečnosti znamená rozšíření dimenze prány neboli životní energie.

Pránájáma používá kontrolu dechu jako pomůcku k ovlivnění proudu prány v našich nádís neboli energetických kanálech v pránámája kóše (energetické tělo). Tím, že využíváme technik pránájámy, tak aktivujeme a regulujeme pránu, což dopomáhá k nastolení rovnováhy v našem těle a k vnitřnímu léčení.

Když se bavíme o čakrách či energetických blocích v našem těle, snažím se zdůraznit, že to neznamená, že je s vámi něco „špatně“. Tím, jak žijeme náš život, čelíme situacím, které nás mohou dostat do nerovnováhy. Ať již je to let letadlem, kde zažijeme velké turbulence a bojíme se o přežití, nebo se pohádáme s partnerem, máme nedorozumění se členem rodiny, stres… Tohle všechno ovlivňuje tok prány v našem těle. Pránájáma pak vrací vše do rovnováhy.

Náš dech je nejvíce živoucí proces v těle, který ovlivňuje každou buňku. Je úzce spojen s činností mozku a dalšími procesy v těle. Pokud nedýcháme, např. při jinových pozicích, náš nervový systém předpokládá, že jsme v nebezpečí a namísto roztažení našich svalů je stáhne, aby nás ochránil, a tím si často způsobíme zranění.

Tradičně je pránájáma praktikována po ásanách, před meditací.

Někdy zažíváme zhoršené dýchání, můžeme mít stažený hrudník, astma, stres, úzkosti… Podle spisovatelky Louise L. Haymohou být dýchací potíže spojeny se strachem nebo odmítáním přijímat život. Pocit neoprávněného žití. Jako mantru používá: „Je mým právem již od narození žít svůj život svobodně a naplno. Stojím za to být milován. Chci žít svůj život naplno.“

Proč tedy dýchat?

  • pránájáma nám pomáhá se vypořádat se stresem
  • zlepšuje autonomní funkce v těle
  • zmírňuje příznaky astmatu
  • zlepšuje vnímání života
  • prodlužuje život
  • řada studií ukazuje, že pránájáma způsobuje změnu srdečního respiračního systému včetně snížení krevního tlaku
  • některé techniky pomáhají při hubnutí

 

Připravila jsem si pro vás pár tipů, jak zlepšit vaše dýchání a prohloubit tak vaši praxi.

Jógové ásany na prohloubení dechu

Mardžariásana/bidalásana – kočka/kráva

  • tato pozice krásně spojuje dech a pohyb
  • zvyšuje cirkulaci v těle a tím odvádí toxické látky pryč z těla
  • jemně masíruje vnitřní orgány
  • otvírá hrudní koš a obnovuje flexibilitu v páteři

Vírabhradrásana – bojovník 1

  • otvírá hrudník a ramena

Aňdžanejásana – nízký lunge

  • přípravná pozice pro záklony
  • zvyšuje kapacitu plic

Bhudžangásana – malá kobra

  • otvírá hrudník a protahuje mezižeberní svaly
  • zvyšuje vnitřní teplotu a probouzí energii kundaliní

Utthita paršvakonásana – poloviční trojúhelník

  • protahuje páteř, hrudník, plíce a ramena
  • otvírá srdce

Nataradžásana – pozice tanečníka

  • protahuje hrudník a ramena
  • produkuje teplo a energii

Balásana – pozice dítěte

  • probouzí parasympatický nervový systém, tím dopomáhá k relaxaci a my nacházíme dlouhý hluboký dech

Gomukhásana – pozice krávy

  • otvírá hrudník a ramena
  • protahuje mezižeberní svaly
  • masíruje zažívací orgány
  • čistí lymfatický systém

Jathara parivartanásana – twist na zádech

  • zlepšuje zažívání a vylučování
  • otvírá mezižeberní prostor a umožňuje plný dech
  • terapeutická aplikace na dýchací potíže

Dhanurásana – pozice luku

  • protahuje celou přední část těla
  • terapeutická aplikace na dýchací potíže

Uštrásana – pozice velblouda

  • protahuje břišní svaly
  • otvírá hrudník a ramena
  • stimuluje břišní orgány
  • terapeutická aplikace na problémy s dýcháním

Urdhva dhanurásana – nahoru hledící luk (kolo/most)

  • protahuje hrudník a plíce
  • terapeutická aplikace na astma

Camatkarásana – divoká pozice / obrácený (zlomený) pes

  • otvírá hrudník, plíce a ramena
  • terapeutická aplikace na dýchací potíže

Matsjásana – pozice ryby

  • terapeutická aplikace na dýchací potíže

Makarásana – pozice krokodýla

  • terapeutická aplikace na astma

Širšásana – stoj na hlavě

  • posiluje plíce
  • stimuluje zažívání, dýchání a vylučovací systém
  • terapeutická aplikace na astma

Viparita karaní – nohy na zeď (restorativní pozice)

  • dovádí pránu do horní části těla
  • obrací pozici všech vnitřních orgánů a tím reguluje jejich funkčnost
  • terapeutická aplikace na dýchací problémy

A teď se podíváme na techniky pránájámy, které by vám mohly pomoci na vaší cestě životem:

Udždžají – oceánský dech

  • tento dech zahřívá celé tělo, uklidňuje a učí nás vědomému dýchání

Kapalabháti – dech ohně

  • probouzí ágni
  • čisticí dech
  • je členem šatkrija neboli šesti čisticích akcí v józe

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket