Posilujme imunitu

26. 12. 2018


Podzim přináší chladné a sychravé počasí - sychravé počasí přináší nachlazení a virózy. Posilování imunity je zapotřebí v tomto období asi nejvíce, proto zkusme kromě vitamínů i něco navíc...

Přicházející chladné počasí s sebou přináší i různé formy nachlazení a viróz. A my se jako každý rok snažíme co nejdéle vydržet, dopovat se vitamíny a odolávat kašlajícím spolucestujícím v hromadných prostředcích. Zkusme letos vyzkoušet i léčivou sílu jógy v kombinaci s aromaterapií a k nezbytným citrónům a čajům přidat i několik ásan, které nám společně s bylinkami pomůžou imunitní systém posílit.

Aromaterapie – rozdělme si slovo na dvě části, aroma, což znamená „příjemná vůně“, a terapie nebo‑li léčba. Doslova jde o léčbu pomocí vůní. Touto vůní nemáme na mysli parfémy, ale čisté esenciální (éterické) oleje, získávané z léčivých rostlin. Nemáte-li zrovna vlastní bylinkovou zahrádku, nakupte si kvalitní oleje u specializovaných dodavatelů, v prodejnách se zdravou výživou nebo ve větších lékárnách. Lahvičky by měly být označeny nápisem „čistý esenciální olej“.

Mezi nejčastěji používané oleje bude nejspíš patřit eukalyptus. Užívá se převážně proti kašli, při nachlazení, infekcích dýchacích cest a zánětu nosních dutin, také jako prevence proti šíření infekcí. Proto je ideální pro použití do aromalampiček, případně k inhalaci nebo do koupele.

K inhalacím se výborně hodí i olej z čajovníku (tento nízký strom nebo keř je tradiční léčivou rostlinou australských domorodců), rozmarýnu, máty peprné či santalového dřeva.

Proti bolení v krku se doporučuje kloktat šalvěj luční nebo pelargonie. Při kloktání si však dávejte pozor, ať olej omylem nespolknete. Tyto esence nejsou určené k vnitřnímu podávání!

Jako směs k posílení imunitního systému můžete vyzkoušet: 4 kapky santalového dřeva, 2 kapky čajovníku a 4 kapky levandule.

Použití aromaterapeutického oleje před lehkou jógou vám dopomůže k celkovému uvolnění. Navrhuji vám zde ásany, které posilují imunitní systém, ovlivňují správnou látkovou výměnu a prokrvení všech žláz. Takže, připravte si podložku, do aromalampy kápněte pár kapek eukalyptu nebo levandule a můžete začít.

Dýchání s vyklenutým břichem – postavte se do rovného postoje, nohy u sebe, ruce v bok a přecházejte do rovného předklonu asi 60 stupňů, pohyb vychází z kyčlí, záda vytahujeme za temenem hlavy. Nadechujte nosem, dech zadržte a břicho nafoukněte. Vydechuje se nosem a současně stahuje břicho zpátky dovnitř. Opakujte nejprve 5x, pak 10x. Opatrně narovnejte, obě ruce v pěst, napnout a vyklepat prsty. Necvičte při srdečních onemocněních.

Kolíbka – přejdeme do lehu na zádech, přitáhneme kolena a promasírujeme páteř houpavým pohybem vpřed a vzad. Při pohybu vpřed nádech, vzad výdech. Zvýšíme si pohyblivost páteře, prokrvíme oblast zad.

Svíčka – podepřete bedra, pomalu zvedněte a protáhněte obě nohy vzhůru. Soustřeďte se na pravidelný nádech, výdech a zůstaňte v poloze, jak je vám to příjemné. Svíčka prokrvuje vnitřní orgány, srdce, mozek, ledviny, reguluje činnost štítné žlázy.

Pluh – ze svíčky přejděte do pluhu, nohy položte za hlavu, špičky se dotýkají země, pokud si nejste jistí, můžete nechat dlaně na bedrech nebo je položte na zem a protáhněte do dálky. Klidně pravidelně dýchejte nosem. Vydržte, dokud se cítíte v poloze dobře.

Ryba – v leže na zádech, paže pod tělem, přejděte do hrudního záklonu, hlavu opřete lehce o temeno a otevřete ústa. Dýchejte nosem.

Na závěr zůstaňte ležet, několikrát prodýchejte plným jógovým dechem, dech zklidněte a odpočívejte.

 

  • autor: Martina Horáková
  • zdroj fotky: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket