Na co si dávat pozor při nákupu potravin

11. 05. 2016


Nakupování potravin je vlastně velká věda, protože se rozhodujeme podle mnoha kritérií. Bohužel pro mnoho lidí je stále nejdůležitější faktor cena potraviny/produktu a až pak je kvalita. Přitom by to mělo být naopak. Bez reklamy, jakoby produkt ani neexistoval. Často si to ani neuvědomuje, protože to zaměstnává naše podprahové vnímání...

Primárně bychom si měli všímat hlavně data spotřeby a vizuální stránky potravin (a to hlavně u zeleniny a ovoce - aby nebyly otlučené a plesnivé), dále složení výrobku (zdali neobsahuje zbytečně moc aditivních látek a podezřele vysoké množství surovin-složek), energetického složení (obsah cukru u potravin cukr obsahují, případně obsah nasycených tuků) a původu potraviny. Obzvlášť obezřetní bychom měli být pokud jsme limitováni alergiemi apod. V neposlední řadě nesmíme zapomenout na selský rozum - podívat se na danou potravinu a klást sám sobě otázku, jaký nutriční význam nebo funkci pro mě má? Pokud na nic nepřijdu, potravinu do košíku vůbec nedávám - důležitá selekce tedy začíná právě v hlavě.

Číst obaly je základ. Pokud s čtením obalů začínáme a nikdy předtím jsme na složení potravin nedbaly, měli bychom se soustředit na celou etiketu a všechny informace, abychom se postupně sami naučili o jednotlivých potravinách co nejvíce. Když už člověk má základní povědomí, stačí mu jen krátký pohled, protože ví, na co se u které potraviny má zaměřit a co hledat. Pak takové rychlé zhodnocení už vypadá následovně - složení se zaměřením na podíl hlavní složky a proklamovaných složek na obalu výrobku, případné konzervanty, barviva a jiná aditiva, obsah soli/cukru a v neposlední řadě původ (hlavně zelenina, ovoce a maso) a datum spotřeby.

Čerstvost potravin je jedna z velmi vratkých kritérií, které určují kvalitu, snažte se tedy vyhýbat polotovarům hotových jídel. Polotovary jako takové už nejsou čerstvou potravinou - jsou ochuzené o vitamíny, minerály a vlákninu, jsou často dochucené, mají dlouhou trvanlivost... jsou "mrtvé". I polotovary můžeme samozřejmě rozdělit na ty horší a na ty lepší. Za naprosto nevhodné považuji instantní potraviny a omáčky a nepřeberné množství mražených polotovarů. Když už někdy polotovary z časových důvodů prostě potřebujeme použít, vybírejme ty kvalitní, dražší, u nichž si ověříme složení. I takové jsou už k dostání.

V neposlední řadě je třeba se oprostit o marketingu a našeho podvědomí. Často si to neuvědomujeme, ale i když nechceme, reklama má na náš výběr velký vliv. Představte si, kdybyste přišli do supermarketu a veškeré potraviny by byly zabalené do průhledných obalů, na které by byl jen štítek s názvem produktu, složením a základními informacemi. Žádné značky, žádné barvy, žádné slogany. Všechny bonbony, čokolády a sušenky by bez barevných a lákavých obalů vypadaly nezajímavě, všechny cereálie by byly jen obyčejným sypáním, všechna dochucovadla a instantní jídla by byly jen prostou hmotou a práškem... nebylo by nic, co by vás mělo lákat. Uvědomte si tento stav versus realita obalů, barev, sloganů, reklamy, akcí... a pak si sáhněte do svědomí :)

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket