Technika cvičení 03. 03. 2020 PDF Tisk

Na co dbát při jógové praxi

Pravidelná jógová praxe prokazatelně prospívá našemu tělu i mysli. Existuje ovšem mnoho rušivých vlivů, které její pozitivní dopady mohou hatit. Stejně tak existují určité zásady, které nám pomohou je eliminovat.

Na co dbát při jógové praxi

Cvičení, soustředění se, zklidňování, pozornost, dech, odpočinek, relaxace, uvolnění, svoboda, štěstí, spokojenost. Tato a další slova se nám možná vybaví, když se vysloví pojem jóga. Jóga je jedinečná v tom, že každému nabízí přesně to, co aktuálně potřebuje – pochopení, laskavost, napomenutí, pokárání, objetí, vzpružení, energii, odpočinek a další. Učí nás rozpoznávat, co potřebujeme, komunikovat a pracovat se sebou a navozovat vnitřní klid a radost. Na této cestě nás potkávají mnohé nástrahy, které se vyjevují zejména při praxi, když je ticho, klid a když jsme sami. Vypořádat se s nimi a rozpustit je pomohou tyto tři zásady.

Neubližovat – ahimsa

Jóga je zlatá střední cesta bez extrémních vychýlení tím či oním směrem. To, jak se budeme cítit, je v konečném důsledku výsledkem našeho rozhodnutí se tak cítit. Určitě nechceme zažít bolest a už vůbec ne při jógové praxi – míněno nyní při praxi fyzické. Jóga je jedinečná tím, že spojuje cvičení těla se cvičením mysli – nejedná se o klasickou fyzickou aktivitu, v níž bývá často stěžejní výkon a dosažení nějakého výsledku.

V józe jde o přítomný okamžik a o to, abyste danou polohu zvládli tak, jak je vám v tomto okamžiku příjemné a dostupné. Každý den je jiný, vaši pružnost (vnitřní i fyzickou) může ovlivňovat řada faktorů – vnímejte tuto skutečnost a přistupujte k sobě každý den tak, jak tělo i mysl vyžadují. Když praktikujete jógu, mějte na mysli vždy jednu základní věc: jde o to, abyste se cítili dobře. Buďte na sebe hodní a nežeňte se do poloh a rozsahů, které vám nesedí.

Neočekávat a nehodnotit, neulpívat – aparigraha

Očekávání svádí k hodnocení a my potom máme tendence na těchto hodnoceních ulpívat. Často říkáme nebo si myslíme – to je dobré a to špatné, ten je hodný a ten zase zlý. Škatulkujeme a zařazujeme si lidi, zvířata, zážitky a pocity podle toho, jak zapadají do našich očekávání, a podle toho, jak je zhodnotíme. Tak často přistupujeme i k jógové praxi – nadšení fotografiemi snědých štíhlých jogínů, které visí všude na internetu, očekáváme, že budeme vypadat stejně dobře, a přejeme si zvládnout to, co umí oni.

A když se to nedaří tak, jak si představujeme, cítíme zklamání – hodnotíme sebe, díváme se kolem a hodnotíme ostatní (pokud jsme na lekci). Očekávání, hodnocení a ulpívání na těchto představách do jógy nepatří – zkuste je nechat za dveřmi, zavřít oči a nechat vše plynout tak, jak je. Když budeme praxi brát takovou, jaká je, naučíme se sami sebe milovat a berličky, jako je očekávání, hodnocení a ulpívání na nich, už nebudeme potřebovat.

Uvolnit se, sledovat dech, věnovat pozornost sobě – satja

Když necháme za dveřmi očekávání a vkročíme do jógové praxe tak, jak jsme, necháme ji plynout tak, jak bude přicházet, a nebudeme toto plynutí narušovat snahou o dosažení extrémních výsledků i za cenu bolesti a nepohodlí, budeme jednat v souladu se sebou a se svým dechem. V této čistotě se spojí naše slova, myšlenky a činy a my se budeme cítit uvolněně a příjemně, což je základní předpoklad pro setrvalé navozování vnitřního klidu, pohody a spokojenosti.

Když praktikujete, a nesejde na tom, zda o samotě nebo na lekci, zaměřte pozornost na sebe. Praktikujete kvůli sobě – ne kvůli sousedovi, kvůli zvukům, které ruší vaši koncentraci, nebo kvůli světlu, které vás rozptyluje. Sledujte dech a dráhu, kterou v těle vykonává, a naslouchejte tomu, co z těla přichází.

 

  • autor: Katka Hájková
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné