Můžeme meditovat, když běháme?

05. 08. 2017


Jóga v konečném důsledku znamená zastavení změn a pohybů mysli. Jóga nás tedy učí pracovat s myslí tak, aby došlo ke ztišení pohybu myšlenek, a tím i vnitřnímu zklidnění, které vede k harmonii mysli, duše i těla. Ve vnitřní rovině si tedy jógu nejčastěji spojujeme s klidem a absencí pohybu. Přemýšleli jsme ale někdy nad tím, co se v naší mysli děje, když běháme?

Běh představuje velmi specifický sport. Téměř všichni jej provozujeme, ale ne všichni jej milujeme. Někdo běhá proto, že ho to baví. Někdo proto, aby zhubnul nebo zapracoval na kondici. Jiný proto, že běhají ostatní. Další zase proto, že chce začít s nějakým sportem a běh se mu zdá nejdostupnější. Paradoxem je, že to, pro co běh jedni milují, jej druzí nemohou vystát a nevydrží u něho. Běh nás totiž, podobně jako jóga, nechává zcela o samotě s našimi myšlenkami. Což není vždy jednoduché, a dokonce ani příjemné.

Sami se sebou a svými myšlenkami

Kolo, brusle, plavání – všechno je jiné než běh. Nejvíce se mu blíží snad plavání. Jinak ale u sportu máme spoustu vnějších vjemů, jimž musíme věnovat pozornost. Abychom jej dobře prováděli a neublížili si u toho. Dopravní situace, správná technika, držení rovnováhy, balancování, sledování dráhy apod. U běhu jsou vnější vjemy výrazně omezené. Samozřejmě, že musíme dávat pozor na cestu, abychom nezakopli nebo aby nás nepřejelo auto. To je ale asi tak všechno. A i během fyzické praxe jógy musíme přeci dbát na to, abychom si neublížili a vnímat za tím účelem své okolí. Ale kromě toho, že při běhu musíme dávat pozor na cestu, toho příliš moc dalšího dělat nemusíme. Jinak jsme ponecháni sami sobě a svým myšlenkám.

Jóga v každodenním životě

Jak s takovou situací naložit? Není právě toto důvodem, proč u běhu spousta lidí nevydrží? Protože hlasité volání roztržité mysli dožadující se pozornosti nepřeruší ani sluchátka se zapnutou hudbou. Běh nám tak dává úžasný prostor pro vnitřní praxi, při níž se můžeme vést stejně, jako když sedíme se založenýma nohama na podložce. Protože každý, kdo praktikuje jógu, jistě ví, že jógovou praxi nemusí vykonávat pouze v určitém oblečení, v určitou denní dobu a na podložce. Jógová praxe může prostoupit celým naším životem, a pomoci nám tak se zvládáním situací, v nichž jinak tápeme. Jógová praxe nás učí budovat nadhled nutný k poodstoupení od těžkostí všedních dní. Vytváří tak ochranný štít, který nás brání před negativními vlivy stresu, úzkostí, strachu a depresí. Protože se na všechno díváme tak nějak seshora.

Obraťme pozornost k dechu

A přesně tohle můžeme praktikovat i při běhu. Obraťme pozornost dovnitř. K dechu a k dráze, kterou v těle vykonává. Zůstaňme zde a nevšímejme si myšlenek, které nás od našeho záměru odrazují. Nechme je být a buďme u dechu. Slaďme pohyb s dechem. Nedostává-li se nám dechu, zpomalme a nežeňme se dál s rizikem, že nám dech dojde. Zpomalme natolik, abychom byli schopni dýchat tak, jak je pro nás přirozené, normální a běžné. Zapomeňme na to, že jsme pomalí. Pošleme ten tichý hlásek pryč. Co sejde na tom, že možná běžíme pomalu? My přeci nikam nespěcháme. Důležité je, že dokážeme dýchat. Vnímáme dechové pohyby? Vnímáme dráhu, kterou dech v těle vykonává? Jsme si vědomi nádechu a výdechu?

Vnitřní praxe při běhu

Budeme-li tuto praxi provádět během každého běhu, možná časem zjistíme, že stres a vyčerpání pominuly. Že my náhle běžíme rychle. Rychleji než kdy dřív. Ale přesto můžeme normálně dýchat a cítíme se tak nějak klidně, příjemně a harmonicky. A to navzdory tomu, že se hýbeme a potíme.

 

  • autor: Kateřina Lukášová
  • www.sadhak.cz
  • zdroj fotky: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Mala Collective
Energy Studio jd
JógaMarket