Může vám jóga pomoci zhubnout?

04. 06. 2018


Pokud budete následovat tyto rady, tak ano. Ale nenechte se oklamat. Dělat jógu není sám o sobě nástroj na snížení hmotnosti. Je to mnohem víc než jen fyzická aktivita, u které se zapotíte a zpevníte svaly.

Co vám skutečně pomůže zhubnout, je perspektiva pohlížení sama na sebe a na život kolem. Perspektiva, která se posune správným směrem, pokud jógu budete pravidelně praktikovat. Pokud jógu chytnete za správný konec, může změnit váš vztah k vašemu tělu a přimět vás, abyste ho ctili a respektovali. Začali se mít zkrátka rádi. To pro některé lidi může být velkým krokem kupředu a úbytek váhy je pak vedlejším efektem toho všeho.

A co je nutné se naučit?

  1. Cvičte soucit k sobě samému – Pokud chcete dosáhnout zdravé váhy, musíte být svým největším fanouškem – ne kritikem, který si vynadá pokaždé, když sní něco špatného. Progresivní jógová filosofie vám k tomu pomůže tím, že vás naučí přiznat si své dobré rysy dříve, než je někam zašlapete svou vlastní kritikou. Každá lekce jógy vás navede na tuto cestu tím, že vás naučí dechová cvičení. Vyladíte svůj dech na tu správnou frekvenci. S každým vdechnutím upoutáte pozornost dovnitř a uvědomíte si, že jste kompletní. Přesně takoví, jací doopravdy jste. Naopak s výdechem se snažíte navodit pocit hojnosti, to znamená, že přijmete to, jací jste, a bude to pro vás tak v pořádku. Nakonec přemýšlíte o tom, jak se cítíte ve svém těle.
  2. Buďte akční – Hubnutí vyžaduje více než jen meditaci nebo modlitbu; vyžaduje, abyste podnikly nějaké kroky k uskutečnění své vize. Jóga je prostředek k tomu, abyste své záměry zasadili do pohybu. Zkuste si během každé lekce uvědomit, proč tam jste, proč vlastně cvičíte. Jakmile vaše vize získá reálnou podobu a vy si uvědomíte, co pro to musíte udělat, abyste toho dosáhli, jste sami ztělesněním toho, co skutečně chcete. Chcete-li zůstat vytrvalí, vydržte v každé ásaně alespoň 5 dechů. Zaměřte se na rovnováhu a pokaždé, když ji ztratíte, zkuste pozici znovu. Dávejte si mety, jaké pozice se chcete naučit. Balance na rukou či hlavě, všechno je možné. Už jen fyzický aspekt ásan, které se musí trénovat pod dlouhou dobu, dokonce i po mnoha neúspěšných pokusech, ve vás vytvoří pocit jakési odolnosti, který je pro dosažení cílů nezbytný. A to i cílů snížení tělesné hmotnosti.
  3. Sebeovládání – Jóga vás učí se zastavit a chvilku vyčkat, a až pak reagovat na okolní svět vědomě, ne pouze s vypuštěním všech možných emocí. Emoce jsou také velice důležité při jakékoliv dietě, při zvládání chutí. Pokud se vážně rozhodnete zhubnout, musíte se ovládat v situacích, kdy vás bude lákat jakákoliv pochutina. Musíte si nastavit priority. Tak jako v józe nemůžete pokročit dál, aniž byste dobře zvládli svůj dech, nemůžete správně zvládnout dietu bez ohledu na to, aniž byste se naučili ovládat své chutě. Zkrátka si v lákavých situacích musíte ujasnit, zda vám daný pokrm slouží, či nikoliv. Jóga nás učí odolat pokušení, kterému pak díky tomu odoláme při čemkoliv jiném. Pokud vás přepadne pokušení jít uprostřed noci mlsat, technika z jógy vám napoví, abyste se zhluboka nadechli, zaznamenali svůj proces myšlení, a nakonec odolali pokušení dopřát si.

A rada na závěr… Pokud už si dopřejete a nedopadne to zrovna teď tak, jak byste chtěli, nezoufejte. Vždyť každý další den je nová příležitost začít znovu.

 

  • autor: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket