BLESKOVĚ
Technika cvičení 12. 04. 2023 PDF Tisk

Může jóga pomoci zlepšit držení těla?

Jóga je známá pro celou řadu výhod. Pokud ale trávíme hodiny v sedě za monitorem počítače, namáháme krk při zírání do telefonu, hrbíme se při tahání těžkých nákupů nebo za volantem našich vozidel, skutečně nám dokáže pomoci napravit pochroumané držení těla?

Může jóga pomoci zlepšit držení těla?

Držení těla lze zjednodušeně popsat jako pozici, v níž tělo držíme ve stoji, v sedu nebo v lehu. Způsob držení ovlivňují pohyby a činnosti, které pravidelně vykonáváme každý den. Ty totiž zatěžují klouby a svaly, což může při nesprávné manipulaci časem vést k bolesti. Co jóga dokáže je to, že nám pomůže navrátit přirozené nastavení těla. Dokáže to tím, že protáhne místa zkrácená, posílí ta oslabená, a přitom všem nám ještě pomůže se celkově uvolnit (nejen na těle, ale i na mysli, což se na držení těla také projeví).

Proč zrovna jóga

Dá se říci, že pomoci se zlepšením držení těla může v podstatě jakýkoliv typ vhodně zvoleného cvičení. Věda ale potvrzuje, že jóga se v tomto směru ukazuje být obzvláště užitečnou. Ve studii publikované v odborném magazínu Journal of Physical Therapy Science vědci odhalili výsledky pozorování 80 žen ve věku mezi 50-79 lety, které absolvovaly intenzivní jógový program, kdy ji během jednoho týdne praktikovaly každý den. Tímto způsobem badatelé zjistili, že jóga pomáhá ke zlepšení pohyblivosti páteře více než jakýkoliv jiný konvenční cvičební program. Aneb, jak praví jedno dávné jógové přísloví, člověk je tak mladý, jak pohyblivá je jeho páteř.

Jak jóga podporuje zdravé vyrovnání páteře

Důvodem, proč může jóga pomoci každému, kdo usiluje o zlepšení svého přirozeného postoje, je skutečnost, že její polohy pomáhají budovat svalovou sílu, která je pro nalezení zdravého vyrovnání páteře zásadní. Vedle toho pravidelná praxe jógy posiluje sebe-uvědomění a zdravé sebe-vědomí, díky nimž si snáze všimneme, že sedíme nebo stojíme tak, jak bychom neměli, a budeme myslet na to, jak zdravé zásady jógy implementovat do každodenního života. Postupně se také naučíme věřit ve vlastní vnitřní sílu, což nám umožní nechoulit se do sebe, ale kráčet životem hrdě, rovně, jak se říká, s bradou neohroženě vztyčenou.

Na které polohy se zaměřit

Ačkoliv potence podpořit zdravé a přirozené postavení páteře je vlastní všem jógovým polohám, některé konkrétní ásany dokáží při pravidelné a správné praxi zacílit na eliminaci bolestí zad a posílení svalstva, které páteř umí účelně podpořit. O které polohy se jedná?

  • Kočka. Uvolňuje hrudník, zvyšuje flexibilitu horní části zad, protahuje a prodlužuje páteř, uvolňuje často přetěžovanou oblast bederní páteře.
  • Most. Pomáhá zlepšit sílu svalstva obklopujícího a podporujícího páteř.
  • Pes hlavou dolů. Může mírnit bolesti zad a zároveň otevřít a uvolnit hrudník. Tato kombinace může napomoci celkovému narovnání páteře.
  • Hůl. Sed s nataženýma nohama a s rovnými zády posiluje zádové svaly, břicho a protahuje nohy. To se celkově pozitivně podepisuje na přirozeném narovnání páteře a zlepšení držení těla.

Co je vlastně dobře a co špatně?

Zajímavé je, že mezi odborníky celkově přetrvávají určité neshody o tom, jak by vlastně mělo vypadat ono skutečně „správné“ držení těla. Ukazují to například výsledky studie z roku 2012 zveřejněné v National Library of Medicine, jejíž autoři zkoumali pohled necelých tří stovek fyzioterapeutů ve čtyřech různých evropských zemích. Ovšem to, na čem se většina shodne, je tvrzení, že pro zmírnění a snížení bolesti těla je nutné a důležité začlenit do každodenní rutiny pravidelný pohyb. Jóga v tomto směru představuje ideální balíček – pečuje nejen o tělo (tedy o klouby a svaly), ale také o mysl. Vedle toho učí správnému dechu, který je, skrze práci bránice, důležitým prostředkem pro udržování bezbolestivého držení těla. Protože další věcí, na níž se odborníci shodnou, je fakt, že co je na držení těla správné, je stav, kdy vás nebolí. A s tím jóga rozhodně pomáhá.

  • autorka: Kateřina Hájková
  • foto: Shutterstock.com

 

Objednat předplatné