Čakry a energie 24. 01. 2019 PDF Tisk

Meditace a čakry

Konečným cílem všech praktik jógy je pozvednutí vitální, ale spící energie, která setrvává v medulárním kónu na konci páteře. Tato reflexní energie prochází nižším nervovým systémem člověka a má i svůj protějšek v průchodu vyššími psychickými systémy.

Meditace a čakry

Kolem páteře existuje několik center psychické energie, tzv. čakry. Tato centra energie jsou aktivována „prvním dechem života“, který zahajuje další krok na naší evoluční cestě, kterým je náš život. První dech otevírá čakru zrození, která se nikdy neuzavírá, dokud životní síla neopustí tělo. Během dalšího života se otevírají a uzavírají další čakry podle určitého cyklického časového plánu. Procházíme-li svým životem s jógovým vědomím, pozorností, pak vstupujeme do procesu vědomého vývoje. Pak se tyto čakry otevírají, jedna po druhé, až je průtok psychické energie dostatečný pro zduchovnění těla. V hathajóze jsou základem techniky těla, které vedou k vědomí této energie. I vzpřímený sed po každém jógovém cvičení je nutností. Neexistují polohy, při nichž bychom neseděli vzpřímeně. Každá ásana je poloha se vzpřímenou páteří. Zápaďané nesedí vzpřímeně, zatímco lidé z východu ano, proto energie může plynout vzhůru ze základu páteře. Každá prováděná pránájáma by vás měla nutit k vyrovnání polohy, aby psychická energie, prána, mohla volně protékat směrem vzhůru. Kundaliní je nejvyšší pránou. Naše koncentrace a meditace musí vždy probíhat v poloze se vzpřímenou páteří. Dokonce i naše myšlenky, ideje by měly být vždy „přímé, povznášející“. Naše usilování a cíle by také měly vždy směřovat vzhůru. Všechny tyto termíny jsou v souladu s východním konceptem správnosti, spravedlnosti, která je světem překrucována do pouhé oprávněnosti cílů.

Posaďte se do vadžrásany, popř. zaujměte polohu, v níž jste si jisti, že páteř je v ní správně vzpřímena a že energie může proudit směrem vzhůru. Proveďte šatčakra pránájámu. S nádechem si představujte pránickou energii, stoupající ze základny páteře vzhůru přes šest čaker a znovu klesající stejnými čakrami dolů s výdechem. Představte si, že vaše tělo je šestipatrová budova a že jí prána prochází jako výtah nahoru a dolů. Můžete přidat zastavení dechu, a tedy setrvání energie v centru za obočím v ádžňa čakře, a na základu páteře, v múládhára čakře. Nyní přidejte i sedmé centrum. Začněte od základu páteře a postupujte pozorně až nahoru na vrchol hlavy. Uvědomte si průchod každým centrem, i když s velmi jemnou pozorností. Časem se díky i jiným praktikám tato centra stanou vědomými a naplní se světlem, zvukem i barvou. Jakmile jste plně nadechnuti a pozornost dospěla do nejvyššího bodu hlavy, do sahasrára čakry, zadržte dech v prána kumbhace. Setrvejte v zádrži po delší dobu, potom vydechněte a pozornost udržte nadále v tomto centru tisícilístkového lotosu. Nechte dech volně jakýmkoliv způsobem plynout a dál vnímejte svoji představu, že sedíte uprostřed nádherného růžového lotosu o tisíci lístcích. Setrvejte s touto představou tak dlouho, jak můžete. Znovu a znovu opakujte tuto představu, až budete mít příjemný pocit, že jste „rozpuštění“. To je meditace v sedu a stejně jako při praktikování ásan, i zde se ujistěte, zda sedíte s tváří k severu. Těsně před svítáním můžete sedět s tváří k východu. Relaxace v šavásaně před provedením této meditace v sedu může být velmi prospěšná. Nejnižší formy úvodní koncentrace a meditace jsou pokaždé spojeny s nižšími čakrami, s fyzickým nervovým systémem a žlázami. Existuje mnoho koncentračních a meditačních technik, které jsou zaměřeny na mahákarana čakry – velká příčinná centra, jež prezentují sedm čaker z dvanácti. Na závěr těchto technik skloňte hlavu k podlaze v dhármikásaně. Nechte dech plynout velice jemně jako v súkšma pránájámě. Proveďte si kšitidžana kriji. Koncentrujte se na zvuk, světlo a barvu. Nacvičujte vnitřní pohled na vzdálený horizont. Je to ušlechtilý způsob abstraktní relaxace. Antaramauna může být prováděna v jakémkoliv sedu se vzpřímenou páteří, kdežto krije pro hlubokou relaxaci (např. kája krija) se musí provádět z polohy na zádech – šavásana nebo mrtjásana.

 

Literatura: Jóga – krok za krokem, 1999

 

  • autor: Eva Učňová
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné