Máte rádi nicnedělání? Pak je jóga pro vás jako dělaná

18. 02. 2019


Jóga se nemusí dělat pro fyzický dril nebo snad pro to, abyste byli trendy, klidně ji můžete dělat jen pro šavásanu, relaxaci prováděnou na začátku a konci lekce. S tím přišel New York Times.  

Šavásana je opak aktivit. Doslovný překlad této ásany je pozice mrtvoly. Ležet, nehýbat se, vypnout mysl.

Pokud je tedy nicnedělání vaše oblíbená aktivita, ulehněte do šavásany a tiše pozorujte, co na to vaše tělo, a následně i vaše mysl, budou říkat. Jen těžko mohou nadávat, když vás nebude nic bolet a ani nebudete muset přemýšlet, zda to či ono děláte správně.

New York Times přišel s tvrzením, že jsme celoživotně tlačeni do toho, že to či ono zkrátka udělat musíme, protože se to od nás očekává. Bere se to jako samozřejmost. S tím nám má pomoci jóga, ta nás učí, že nemusíme nic, a že i to nic se za jógu dá stále považovat. Jóga není nic striktního nebo něco, co „musíme“, proto se každý může rozhodnout pro cestu, která je jemu samotnému blízká.

Jde o to uvolnit mysl a je jedno, v jaké ásaně. Mnoho pozic, jako je pes hledící k zemi, při které vyvyšujete srdce nad hlavu a poté, když pokračujete do kobry, vám dovolí nechat ramena klesnout, své tělo nechat jít a své mysli dát zaslouženou svobodu. Nebát se na nic nemyslet.

Instruktor jógy říká: „Dýchej a dechem se prodýchej do své ásany.“ Do „své“ totiž znamená do fáze, která jen nám samotným je tou pravou, beze studu, že jsem horší než člověk vedle mě, a bez bolesti, jakési křeče, že tam být musíme. Přece tam být chceme, není tomu tak?

Prodýchat bolest, jak fyzickou, tak duševní. Nádech. Výdech. A neustále dokola. Šavásana není reálná smrt, je to jen pauza v hektičnua stresu našich rozbouřených životů.

 

  • připravila: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket