Má první jóga...Ondřej Lunga

30. 09. 2016


Pokud se mám rozepsat o své první lekci jógy, zklamu vás. Skoro nic si nepamatuji. Takže je těžké podat nějaký názor či zkušenost. Nad čím jsem schopen se spíše zamyslet, je začlenění jógy a její postavení, co mi přináší do mého řekněme pohybového života.

Jógové ásany jsou pro mě každodenní rutinou při práci s klienty v osobních a skupinových lekcích, a to jak s hobíky, tak i profisportovci.

Spousta ásan je pro mě takovou diagnostikou, kdy vidím, jak se těla hýbou v určitých liniích či pozicích. Mohu tak vysledovat, kde klientům chybí mobilita či na druhé straně stabilita.

Přirozená je pro mě v nápravě či zlepšování (nejvíc se totiž ve své praxi zaměřuji na kvalitu pohybu a dá se říci na prehab trénink) především v určité variabilitě a hloubce vnímání z hlediska propojení těla, které je tak charakteristické ve světě fascií.

Ano, té vláknité síti, která všechno v těle propojuje a která mě v současné době tak trochu fascinuje. Respektive fascinují mě ty poznatky z nových výzkumů, jak se dají skvěle využívat v samotné praxi.

Tou variabilitou v podobě změn úhlů, směrů v jednotlivých ásanách nabízím klientům možnost rozšířit si hloubku vnímání o nové smyslové informace. Můžeme si ji představit jako instinktivní protahování, které nám dá šanci získat větší pružnost a pohyblivost. Představte si fasciální síť jako vlněné ponožky: je pružná a přizpůsobí se vašim nohám díky své elasticitě a roztažitelnosti všemi směry. Pokud byste ponožky vyprali při příliš vysoké teplotě, vlna by se začala cuchat.

Něco podobného se přihodí tkáni při nedostatku pohybu nebo jednostranné zátěži: ponožky již nesedí tak dobře a jejich přizpůsobivost a pružnost jsou zřetelně omezeny. Když je budete nyní chtít natáhnout ještě o něco víc, budete to muset udělat všemi směry, ne jen tahat za jednu nit. Podobně to funguje s fasciální sítí po celém těle. Pokud chcete tkáni přidat na pohyblivosti a roztažitelnosti, bude potřebovat impulsy v co možná nejvíce úhlech a směrech.

Malý příklad:

Nejjednodušším způsobem, jak toho dosáhnout, je pohodlně se „usadit“ v určité poloze a lehce měnit směr. Naslouchejte svému tělu: všimněte si, na kterých místech je vaše fasciální síť vázána (či zamotána, případně srostlá), možná jí bude třeba věnovat o něco více pozornosti. Tím také trochu pochopíte jak impulsy směřovat.

Takhle bych zhodnotil svůj vztah k józe – přináší mi vnímání svým základem a já to vracím tím, že do toho dávám zmíněnou variabilitu. To myslím není špatné.

 

S Ondřejem Lungou si můžete zacvičit na pražské Jóga DNES Konferenci, která se koná 15.10.2016. Přihlášky ZDE.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket