Cvičební sestavy 27. 09. 2016 PDF Tisk

Jógové rituály pro udržení energie

Vytvořte si svůj ranní jógový rituál, který vám posléze zpříjemní celý den. Budete probuzení, protažení a s jasnou myslí...

Jógové rituály pro udržení energie

Máte ranních 30 minut pro svou každodenní praxi jako zdroj nové energie? Pokud ne, zkuste svůj ranní čas uzpůsobit tomu, že nejdříve 3krát týdně vstanete o 30 minut dříve právě pro podporu energie, kterou jste v letních měsících načerpali. Jakmile si zvyknete na tuto praxi, zkuste rozšířit četnost na 5–7krát. Rituály jsou prostředky, jejichž zabudováním do běžného dne si stanovujete rytmus. Rytmus je přirozený řád vesmírů a pomáhá na cestě sledování svých cílů. Ranní jógové rituály berte jako osobní hygienu, díky níž se vždy budete cítit dobře.

Jógová ásanová praxe

Vezměte gumový míček formátu tenisáku a jednu i druhou nohu promasírujte střídáním tlaku do míčku. V místech, která jsou citlivá, chvíli zůstaňte a působte střídáním tlaků. Promasírujte celé chodidlo a několikrát za sebou zkuste míček uchopit prsty nohou. Propleťte prsty rukou mezi sebou a různými pohyby (meze se nekladou) rozpohybujte ruce. Otevřete ústa, vyplázněte jazyk do hloubky brady a proveďte několik výrazů obličeje.

Přejděte do pozice na čtyřech (pozice kočky) a rozpohybujte záda. Při nádechu záda mírně prohněte a s výdechem je vyhrbte. Zopakujte několikrát za sebou a v dalším provádění snižte trup na předloktí. Provádějte opačné dýchání. Po dokončení se vraťte a svým tělem vyjádřete pohyby kočky – pružnost, variabilnost a volnost. Těmito pohyby uvolníte celé tělo, včetně vnitřních struktur (klouby a vazy). Přejděte do pozice vysokého kliku (prkno) a s výdechem do pozice psa hlavou dolů (střecha). Tyto dvě pozice střídejte v rytmu dýchání a nechte energii proudit.

Ochranná meditace

Posaďte se na paty nebo do zkříženého sedu a vyrovnejte páteř do výšky za korunou hlavy. Uvědomte si dýchání a nechte ho volně plynout a pozorujte ho. Představte si nad svou hlavou slunce, které si vybavte ve všech detailech, které vás napadnou: tvar, barva, síla energie… Nechte paprsky vyzařující ze slunce vstupovat přes korunu hlavy do celého svého těla, jako by postupně jím prostoupily. Prociťujte a vnímejte. Pracujte s touto představou, až si vytvoříte okolo svého těla sluneční ochranný obal. Spojte dlaně před hrudníkem na sebe (namaskara mudra) a zůstaňte tak dlouho, jak vám bude příjemné. 

Po příjemném ranním rozpohybování se nasnídejte a zkuste v klidu vyjít za svými denními povinnostmi. Dokážete-li praxi pravidelně praktikovat 30 dnů, rituály se vám odmění a vaše energie bude stále proudit.

 

Celou jógovou praxí se můžete inspirovat v jógové TV – www.jogavirtual.cz.