Jógové rady pro zpříjemnění lekce

19. 01. 2016


Abyste se cítili ve studiu jógy dobře a dopřáli jste i příjemný pocit ostatním, přinášíme vám několik základních rad a doporučení, které vám mohou usnadnit praxi jógy doma, nebo v jógovém studiu. 

  1. Respektujte své tělo a instrukce lektora berte jen jako návod, který vás navádí, jak co provádět. Jak opravdu budete cvičit, záleží pouze na vás, ne na instruktorovi.
  2. Máte-li zdravotní omezení, instruktora o něm informujte. On vám poradí, na co si dát pozor a čeho se vyvarovat.
  3. Necvičte přes bolest a jste-li nachlazeni.
  4. Před lekcí jógy nejezte. Pokud potřebujte trochu jídla, volte banán nebo trochu ovoce na doplnění cukru pro cvičení. Když se hodně najíte, může se vám udělat nevolno. Anebo to vyzkoušejte a příště to rozhodně neuděláte.
  5. Cvičte bez soutěživosti se sousedem nebo vaším egem. To zaručí, že se nezraníte. Cvičení je jen o vás, a tak návody, fotky pozic, provádění pozic kýmkoliv v sále je nepodstatné. Odhadněte své síly, možnosti, a tomu se přizpůsobte.
  6. Dýchejte plynule v každé pozici a spojte dech s vědomostí. Řiďte svůj dech, nezadržujte ho a v něm provádějte a rozvíjejte pozice nebo sekvence pozic. Když budete vědomě dýchat, praxí jógy vše postupně přijde a nehrozí vám riziko zranění.
  7. Stoupnete-li si na podložku, postavte se do její přední části a pohyb při návratu na ní provádějte vždy do výchozí pozice. Toto usnadní celému sálu pohyb a zajistí dostatek místa.
  8. Při vstupu do sálu respektujte rozložení podložek, je-li předem stanovené. Svou vlastní podložku buď položte přes studiovou, nebo tu odstraňte a dejte svou. Po skončení lekce vraťte podložku zpět.
  9. Místo, které potřebujete na cvičení je velice malé. Stačí vám prostor podložky. Není důvod zkoušet prostor na cvičení upažením. Paže, když je sál plný, můžete zvedat předem, a všichni si tak pohodlně zacvičí.
  10. Lektor řídí celou lekci, a proto sami neotvírejte okna, nepouštějte klimatizaci a vyčkejte příchodu lektora. Na cvičení je vhodné teplo. Někdo, kdo stojí pod oknem, může nastydnout, i když se vám na druhé straně bude dobře dýchat. Kyslík je i ve vydýchaném vzduchu vždy, a tak je vhodné zkusit zvládnout své potřeby a situaci zvážit komplexně, a především ji řešit s tím, kdo je za lekci a prostor odpovědný.
  11. Dobře rozkládejte váhu na položené ruce a rozprostřené nohy na podložkách. Tento princip je základem zdravého pohybu.
    Sdělení dojmů z lekce si nechte až po lekci a neřešte to s nikým na lekci, která právě probíhá.
  12. Nechte každého být takovým, jakým je. Zkuste nehodnotit. Dříve, než vyřknete hodnocení lekce nebo lektora, nechte si čas na zvážení všech aspektů a okolností, které mohly ovlivnit jak lekci, tak vás.
  13. Již cvičíte a na vaši lekci s oblíbeným lektorem přijde zástup. Zkuste se nekřenit, neušklíbejte se a užijte si nové poznání, které rozšíří vaši jógovou praxi a vnímání. Každý instruktor má jiný přístup a žádný není špatný. Často i to, o čem si myslíme, že je skrz naše hodnocení špatné, je tím, co nás nejvíce učí. Také můžete být rádi, že když jste na svou suplovanou lekci přišli, byl zástup zajištěn a vy jste neztratili čas. Tímto rozvíjíme umění přijímat, nejenom dělat to, co se nám líbí.
  14. Do sálu na cvičení si neberte telefon, nesprejujte se, aby tyto jevy nerušily ostatní. Deodorant je vhodné použít, ne však silný, aby o něm každý věděl.
  15. V parném létě není špatné se před lekci osprchovat, nebo alespoň omýt nohy.
  16. Ženy by neměly cvičit po období prvních 3 dnů menstruace. Není to zákaz, jen doporučení. Krev, která má odejít, je tak v těle obrácena, což může způsobit i zdravotní komplikace. V tomto období jsou vhodné pozice pro uvolnění pánve a podbřišku, věnovat pozornost dechu a meditaci. Mnoho žen udává, že jim právě cvičení pomůže. Ano, tak to může být. Uvádíme jen klasické jógové doporučení, které říká: necvičte a svou jógovou praxi udělejte jinak.
  17. Respektujte řád centra a chovejte se tiše a... uvolněte se.

 

  • -jd-
  • zdroj fotky: Shutterstock.com

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket