Jógové pozice a protahování pro úlevu od bolesti zad

27. 05. 2018


Znáte to? Bolest zad umí být opravdu výživná! Uvádí se, že v dnešní době na ni trpí až 80 % lidí. Proto se v jógové praxi na zdravá záda i úlevu od bolesti v jejich spodní části cíleně zaměřuje řada pozic a sestav. Každému může vyhovovat něco jiného, ale jógový instruktor Bryan Kest uvádí několik základních principů, kterými bychom se během cvičení měli řídit.

Kest vede blog s odbornými články z oblasti jógy a sdílí zde své zkušenosti s léčbou zranění páteře po těžké autonehodě. Uvádí, že zatímco jeden typ jógy může jedné osobě vyhovovat, pro druhou může být naopak nevhodný. Jedním z důvodů je i to, že nehledě na to, s jakými zdravotními obtížemi se potýkáme, neexistuje jeden univerzální postup, který je zažene. Existují ale obecná pravidla, která bychom si měli zapamatovat.

Co se týče bolesti spodní části zad, ta může mít řadu důvodů. Mezi nejčastější patří ischias – typ bolesti způsobený drážděním či kompresí sedacího nervu. Bolest může být i mechanická, za tu bývá zodpovědný pohyb ve stlačené oblasti nervů.

Jóga pro úlevu bolesti spodní části zad

Přestože jsme už zmínili, že ne všechny sestavy a cviky mohou vyhovovat každému, lze identifikovat několik základních principů, které jsou v boji s bolavými zády velmi užitečné.

  1. V pozicích, ve kterých hraje roli pohyb páteře, nikdy nechoďte do extrémů!
  2. Je-li příčinou bolesti zad komprese, může být řešením „natažení“. Tak jak nás už rodiče upozorňovali, abychom se nehrbili a seděli nebo stáli vzpřímeně, stejně tak bychom na to měli myslet při cvičení jógy. V jednotlivých pozicích vždy myslete na prodloužení páteře.
  3. Snažte se rozestup mezi nohama udržovat na šířku kyčlí, kolena nemějte zamknutá, udržujte je mírně uvolněná, až pokrčená. Pokud se ohýbáte dopředu, nezapomeňte si na pomoc vzít své břicho a břišní svaly. Netahejte to bedry.
  4. Duševní pohoda a zdravá fyzička jsou jedněmi ze základních klíčů ke zdravým vztahům v našem těle. A není přímočařejšího vztahu než mezi páteří a jakoukoliv nepřiměřenou silou až agresí. Jinými slovy, na agresi či přílišnou sílu během pohybu těla páteř prakticky vždy zareaguje. Vše dělejte s mírou.

Jógové pozice zmírňující bolest spodní části zad jsou jednou polovinou řešení. Druhou je jemnost pohybů, do kterých během cvičení vstupujeme. I zde platí pravidlo, že nic se nesmí přehánět, a to ani se cvičením nebo fyzioterapií. Právě jóga přistupuje k jednotlivým pozicím s jemností, trpělivostí, pokorou a citlivostí. Což jsou atributy, které posilují i vztahy v našem životě.

 

  • přeložila a zpracovala: Jana Ondrejechová
  • zdroj: yogainternational.com
  • zdroj fotky: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket