Jógou proti únavě

29. 04. 2017


Neberte práci jako jediný smysl života, ve kterém se musíte energeticky ubít. A v neposlední řadě buďte přiměřeně aktivní. Třeba pravidelným praktikováním jógy, ideálně 2–4krát týdně. Ať už si zvolíte hathajógu, vinyasu, či powerjógu, dělejte ji s radostí, ne s urputností nebo pocitem, že musíte.

Únava je snížení schopnosti vykonávat činnost, která vyplývá z předchozího vynaloženého úsilí. Toto odborné vysvětlení najdete v celosvětově uznávané encyklopedii. Myslím, že únava dokázala, a jistě dokáže, potrápit každého z nás, a bohužel ne jednou. Únavu nelze považovat za nemoc, stává se však dokonalým „přízrakem“ přepracovanosti, špatného stravování, nedostatku či nadbytku pohybu. Potrápí při stresu, depresi, v období menstruace či v období těhotenství. Každá akce přirozeně vyvolá reakci. Pokud svou unavenou schránku, křičící po odpočinku, nevyslechnete, a únava bude přetrvávat více jak dva týdny, může dojít ke změnám osobnosti doprovázené netrpělivostí, choleričností a můžou vás nepochopitelně rozčilovat maličkosti. Koncentrace ztratí svou berličku, zájem ztratí chuť do života a vnější schránka zvadne jako neopečovávaná květina. Poslední fáze před „vydechnutím“ je doprovázena horečkou, hubnutím, nespavostí a bolestí svalů při běžných aktivitách. Z fyziologického hlediska bývá únava spojena s cukrovkou, poruchami funkce štítné žlázy a nadledvinek, k tomu i se srdečními, jaterními nebo ledvinovými onemocněními. Není proto radno nechat si ji vstupovat do života. 

Jak tedy bojovat s únavou?

Naordinujte si pravidelný odpočinek, dopřejte si alespoň jednou týdně jít do postele před desátou večerní. Nejezte velká tučná jídla těsně před spaním. (Jak má poté tělo odpočívat, když zpracovává důsledek vaší neřesti?) Před spaním vyvětrejte místnost čerstvým vzduchem z venku a pro klidný spánek si můžete dopřát skleničku teplého mléka s medem. Snídaně je základ dne. Nastartuje metabolismus a dodá potřebnou energii do celého dne. Jestli si myslíte, že vám sladké pamlsky udělají dobře, tak vás bohužel musím vyvést z omylu. Jsou sice v danou chvíli rychlým zdrojem energie, ale té neplechy okolo… Radši nahraďte tyto „nezbytnosti“ cukrem pro tělo nejlépe stravitelným, který obsahuje ovoce, těstoviny, luštěniny, celozrnné potraviny, zelenina… Zkuste si pomoci vitamíny – ženšen doplňte hořčíkem a lněným semínkem.

Neberte práci jako jediný smysl života, ve kterém se musíte energeticky ubít. A v neposlední řadě buďte přiměřeně aktivní. Třeba pravidelným praktikováním jógy, ideálně 2–4krát týdně. Ať už si zvolíte hathajógu, vinyasu, či powerjógu, dělejte ji s radostí, ne s urputností nebo pocitem, že musíte. Užívejte si každý nádech a výdech prostupující ásanami. Proplouvejte pozicemi s lehkostí a nechte energii hýbat svým tělem. Ideální je praktikovat pozice v souladu a harmonii tak, aby na sebe navazovaly. Zkuste si nejprve na podložce v pozici mrtvoly zameditovat, odlehčit tělo a plným jógovým dechem ho připravte na pohyb. Zklidněte mysl a začněte vnímat, jak vás klidný nádech a výdech osvobozuje, jak shazuje starosti z ramen a otevírá hrudník. Poté se začněte pomalu rozhýbávat, poslouchejte své tělo, ono vám řekne, čeho si žádá. Pro zahřátí a přípravu svalů na daný pohyb začněte pozdravem slunci (ať už cvičíte pomalý, nebo dynamický styl). Ásany, které dodají potřebnou pránu do žil, jsou především ty obrácené – od snazších jako poloviční most, přes lomenou svíčku, svíčku až po ty královské, mezi které patří stoj na hlavě. Prokrví celé tělo, navrací orgány do původní pozice, odstraňují starosti v očích, probouzí lymfu a prý podporují růst vlasů. Páteř je zbavena hmotnosti, srdce své zátěže. Energie stoupá tělem a dokonale propojuje všechny čakry.

Obrácené pozice vedou k lehkosti, síle a pohyblivosti – klidná mysl, dokáže s fyzickým tělem cokoliv! Proto se jich nebojte a vstupujte do nich s dostatečným respektem a důvěrou. Každá ásana otevírá potřebnou zablokovanou energii. Pokud však na celou lekci jógy nemáte čas, stačí se věnovat meditaci, pozdravu slunci a občas se podívat na svět obráceně! Nezapomínejte, že pečujete o svou schránku a není nad to se ve svém „domečku“ cítit dobře a vitálně. Vědci totiž vysledovali, že dlouhodobá únava hraje větší roli při úmrtí než kouření a stravovací návyky.

Pokud vás problémy unavují, přečarujte je na příležitosti, a z překážek, o něž zakopáváte, si udělejte nášlapné kameny.  

 

  • autor: Jaroslava Sedláčková
  • www.yogaflow.cz
  • zdroj fotky: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket