BLESKOVĚ
Jóga Zprávy 17. 02. 2020 PDF Tisk

Jóga ve srovnání s chůzí: účinky na náladu, úzkost a úroveň GABA

Jóga i chůze mají příznivé účinky na náladu a úzkost. Je to způsobeno optimální hladinou kyseliny gama-aminomáselné, zvané GABA. Aktivita této kyseliny je snížena u lidí trpících poruchami nálady či úzkostí.

Jóga ve srovnání s chůzí: účinky na náladu, úzkost a úroveň GABA

Chůze:

  • zvyšuje hladinu energie, zlepšuje zdraví srdce a plic, snižuje riziko srdečních chorob a mrtvice.
  • příznivě působí na sílu kostí a celkovou vyváženost těla.
  • zvyšuje svalovou sílu a vytrvalost.
  • snižuje tělesný tuk.

Ranní procházka (denně) je velmi prospěšná pro celkovou tělesnou zdatnost.

Jóga

Slovo jóga pochází ze sanskrtského slova „yuj“, což znamená samádhi neboli soustředění. Cílem jógy je spojit tělo, mysl i ducha. Konečným cílem jógy je dosažení osvobození.

Jóga je nejčastěji spojována s fyzickou praxí ásan, zejména s protahovacím cvičením, které vytváří flexibilitu a uvolňuje tělo. Jógové ásany mohou také budovat sílu, koordinaci, rovnováhu a vytrvalost.

Když mluvíme o fyzických výhodách jógy, mezi nejčastější patří:

  • zlepšení flexibility, síly a držení těla
  • napínání a tónování svalů
  • zlepšení kondice
  • zvýšení přílivu energie
  • snížení stresu
  • příznivé ovlivnění metabolických procesů v těle

Jakákoliv fyzická aktivita je spojena se zvýšenými hladinami GABA v mozku. Byla provedena studie, která se zabývala otázkou, zda se za větší aktivitou GABA skrývá jóga či zda stačí obyčejná chůze k tomu, aby nastala změna nálady a došlo k případnému zmírnění úzkosti.

Zdraví jedinci bez významných lékařských/psychiatrických poruch byli rozděleni do dvou skupin. První skupina se věnovala józe, druhá pravidelné chůzi 60 minut 3krát týdně po dobu 12 týdnů. Stupnice nálady a úzkosti byly vyhodnoceny v týdnech 0, 4, 8, 12 a před každým skenováním magnetickou rezonanční spektroskopií. Skenování 1 probíhalo na úplném začátku. Po skenování 2, získaném na konci 12týdenní aktivity, následovalo 60 minut jógy nebo chůze a ihned poté byl proveden sken 3.

Jedinci, kteří se věnovali józe, zaznamenali větší zlepšení nálady a snížení úzkosti než skupina věnující se chůzi. Také hladina GABA byla výrazně vyšší u praktikujících jogínů.

Vědci chtěli vyzkoušet, zda cvičení jógy souvisí se zvýšenými hladinami GABA v mozku v oblasti zvané thalamus. Thalamus je umístěn hluboko uvnitř mozku a je primární předávací stanicí pro většinu signálů přenášených mozkem.

Jelikož je jóga více komplexní, byla úroveň hladiny GABA vyrovnanější právě u této aktivity.

 

  • připravila: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné