Jóga, těhotenství a bezpečí

29. 04. 2019


Mnoho žen začíná s jógou až v okamžiku, kdy zjistí, že jsou těhotné. Jóga je jim doporučena lékařem nebo fyzioterapeutem poté, co přicházejí s bolestmi zad nebo nepohodlím v oblasti kyčlí, či je jim doporučena jako správné východisko pro zmírnění stresu a úzkosti vyvolané měnící se hormonální hladinou v těle.

Celkově je pak jóga doporučována jako cesta, která má tělo připravit na lehčí a „příjemnější“ porod. Vše má ale svá pravidla a ta by se, obzvlášť během těhotenství, měla dodržovat. To ukazují i nejnovější výzkumy.

Existuje mnoho žen, které praktikovaly jógu už před otěhotněním a rády by ve své praxi pokračovaly. Je ale důležité, aby jógu přizpůsobily svému měnícímu se tělu. Kurzy prenatální jógy či on-line videa s jógou zaměřená na těhotenství je plně připraví na to, co je v tomto období pro ně to nejlepší a nejvhodnější. Zkušený lektor prenatální jógy vám bude důvěryhodným průvodcem na cestě za spokojeným tělem, klidnou myslí a dá vám jasnou představu o tom, co můžete a nemůžete dělat, abyste svému tělu i životu rostoucímu uvnitř vás nijak neublížily. A také vám poskytne inspiraci, jak upravit ásany, pokud navštěvujete lekce, které jsou otevřeny všem, nejen těhotným ženám.

Rada č. 1:

V první řadě se ujistěte, že máte od svého lékaře schváleno cvičit a že neexistuje nic, co by vám mohlo vadit či ublížit. Případně se zaměřte na to, čemu by bylo dobré se vyhnout.

Rada č. 2:

Vyhněte se hlubokým twistům. Twisty obecně hodně pracují s břišními svaly a celkově „tlačí“ na břišní stěnu. Je potřeba mít na paměti, že v období těhotenství by měly být prováděny tak, aby se pro narůstající bříško vytvořil dostatečný prostor, tj. na otevřenou stranu vašeho těla. Mnohdy to znamená přesně naopak, než jak se twisty praktikují u netěhotných.

Rada č. 3:

Vyhněte se pozicím, které jsou v lehu na břiše. Rané těhotenství ásanám na břiše nikterak nevadí a obecně se ukázalo, že tomu tak je až do zhruba 14. týdne těhotenství. První trimestr je období, kdy se jóga cvičí v podstatě bez omezení, zcela intuitivně. Poté je dobré na břiše již neležet, ale zároveň se doporučuje naslouchat sama sobě, vaše tělo vás vždy navede tam, kde chce, či naopak nechce být. Abyste pak na lekcích nemusela tyto pozice vynechávat, je možné lehy na břiše nahradit pozicemi jako pes hledící k zemi, kočka či sfinga, kdy se opíráte o předloktí, a vytváříte tak svému narůstajícímu bříšku dostatečný prostor pod sebou. Lze také využít jógové pomůcky, jako je polštář, který vložíte pod oblast pánve, a tím vytvoříte prostor pod sebou, abyste během ásan nezatěžovaly břicho a nemačkaly žaludek.

Rada č. 4:

Vyhněte se ásanám v lehu na zádech, při kterých se boky a ramena dotýkají podložky. Toto doporučení platí pro těhotné mezi 18.–20. týdnem gravidity, kdy plod začíná být větší. Důvodem je možné zatížení žíly, která vede neokysličenou krev zpět do srdce a mohlo by z dlouhodobého hlediska ohrozit dítě.

Jak už bylo řečeno, je to dlouhodobý tlak, kterého se obáváme. Pokud do lehu na zádech přejdete na krátký okamžik, svému tělu nijak neublížíte. Na mysli se má spíše delší výdrž v pozici šavásana. Abyste ale i tuto pozici mohly praktikovat, existuje pár dobrých rad.

Opřete své nohy o zeď tak, aby byly kolmo k vašemu trupu. Také můžete podepřít právě trup od hlavy po spodní část hrudní páteře bločky nebo polštářem, aby horní polovina vašeho těla byla výš než ta spodní. Budete se cítit pohodlněji a pro vaše tělo tato modifikace nebude znamenat žádné příkoří.

Rada č. 5:

Navštivte lekce určené přímo těhotným. Certifikovaný lektor vás bude po celou dobu hlídat, a vy si tak svou praxi můžete náležitě užít bez obav, že děláte něco špatně!

 

  • autor: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket