Jóga jako cesta k uvolnění úzkosti

20. 10. 2018


Jóga jako systém na rozhýbání zatuhlého těla, protažení zkrácených svalů a zklidnění roztěkané mysli je známá již desítky let. Ale jóga jako prostředek ke zmírnění úzkosti?

 

Od 70. let 20. století byly zkoumány meditace a další techniky pozitivně ovlivňující stres jako možná léčba či zmírnění deprese a úzkosti. Jóga jako stále populárnější metoda, kterou cvičí stále víc a víc lidí, se ukázala jako skvělý adept na celkové zklidnění mysli a práci s myslí, tj. i ovládnutí úzkosti. Lekce jógy jsou různé a různorodé, vedené pokaždé jinak v závislosti na tom, kdo lekci vede. Setkáme se s lekcemi velice jemnými, lehce namáhavými, až nakonec nalezneme lekce, které jsou skutečně náročné. Výběr lekce tudíž bývá založen na fyzické schopnosti každého účastníka a také jeho osobní preferenci v tom, co jemu vyhovuje. Hatha jóga, nejběžnější typ jógy praktikovaný ve Spojených státech, kombinuje tři prvky: ásany; řízené dýchání prováděné ve spojení s ásanami; a krátké období hluboké relaxace nebo meditace. 

Jóga jako přirozená úleva od úzkosti

Dostupné recenze široké škály praktik jógy naznačují, že mohou snížit dopad zesílených stresových reakcí a mohou být užitečné jak pro úzkost, tak pro depresi. V tomto ohledu jóga funguje jako jiné samo-zklidňující techniky, jakými jsou meditace, relaxace, cvičení, nebo dokonce společenská setkání s přáteli.

Snížením vnímaného stresu a úzkosti se zdá, že jóga skutečně ovlivňuje fakt, jak na stres budete reagovat. To snižuje fyziologické vzrušení – například snížení srdeční frekvence, snižování krevního tlaku a uvolnění respirace. Existují také důkazy, že praktikováním jógy zvyšujete variabilitu srdeční frekvence, což je sám o sobě pozitivní fakt, kdy se tělo učí pružně reagovat na stres a stresové podněty.  

Odpověď na stres

V americkém Utahu byla provedena studie, během které se zkoumal vliv jógy na stres a zároveň vliv jógy na bolest. Do výzkumu bylo zahrnuto 14 jedinců trpících fibromyalgií (stresové onemocnění charakterizované přecitlivělostí na bolest), 12 odborníků na jógu a 16 zdravých dobrovolníků. Výzkumníci poznamenali, že lidé, kteří špatně regulují své reakce na stres, jsou sami o sobě citlivější na bolest.

Výzkum probíhal tak, že každému jedinci byl vyvíjen tlak na nehet palce, který se zdál každému více či méně příjemný, či dokonce bolestivý. Výsledky pak vypadaly takto: účastníci s fibromyalgií – jak se očekávalo – vnímali bolest již při nižších tlakových úrovních ve srovnání s ostatními subjekty. Jejich mozek také vykazoval nejvyšší aktivitu s reakcí na bolest. Nejvyšší toleranci na bolest naopak zaznamenali u lidí praktikujících jógu, u kterých byla také zaznamenána nejnižší aktivita mozku spojená s bolestí. Výsledkem studie byl fakt, že lidé, kteří pravidelně praktikují jógu, mají ve svých rukou schopnost, jak ve svém těle regulovat stres, a díky tomu i reakci na bolest.

Pozitiva, které jóga přináší

Je jich mnoho. Jóga je sama o sobě bezpečná a nemůže vám ublížit, je ale potřeba brát v potaz své fyzické možnosti a také zdravotní předpoklady. Některé formy jógy jsou více či méně namáhavé a nemusejí sednout každému. Zejména starší lidé, kteří mají problém s pohyblivostí, by měli volit jemnou a klidnou jógu.

Pro mnoho lidí, kterým život sužuje deprese, úzkost či stres, může být jóga velice zajímavým způsobem, jak tohle všechno zvládnout. Jak nejen zvládat příčiny, ale jak se hlavně poprat s důsledky, protože ty, díky tomu, budou mít mnohem menší dopad. Vědecká studie o józe totiž dokazuje, že duševní a fyzické zdraví nejsou jen těsně spojeny, ale jsou v podstatě rovnocenné. Praxe jógy je bezpečný a velice účinný a přínosný přístup ke zlepšení vlastní kondice a pocitu, jak se cítit lépe.

 

  • autor: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com 

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket