Jóga Zprávy 02. 07. 2020 PDF Tisk

Jóga doma a nejčastější chyby

Pokud cvičíte jógu doma, je pravděpodobné, že se nevědomky dopouštíte nějakých chyb, které je potřeba vychytat, abyste se ve své praxi mohli posunout dál.

Jóga doma a nejčastější chyby

Pro mnoho lidí byla praxe doma donedávna zcela nereálná. Pandemie koronaviru nás ale všechny donutila přehodnotit takřka vše, co jsme si do té chvíle představit neuměli. Pravidelná praxe jógy je volbou životního stylu, který vám pomůže posílit imunitní systém tím, že udržuje tělo štíhlé, pružné a bez bolesti. Jóga také zlepšuje problémy s pamětí a duševním zdravím, jako jsou deprese a úzkosti, které se mohou objevit kdykoliv. V době covidové pak ještě častěji. Cvičení doma bylo tedy jedinou možností, jak se své aktivity nemuset vzdát.

Zde jsou nejčastější chyby, kterých se při cvičení jógy doma dopouštíme:

  1. Namáhání oblasti krku

Pokud cvičíte podle videa, často sami sebe přistihnete, jak se neustále otáčíte za hlasem v televizi či notebooku namísto toho, abyste jen poslouchali a nechali se vést. Tím držíte krk v napětí a toto z počátku nevinné gesto může mít nepříznivý dopad na ramena a krk v ásanách, kde byste se měli dívat dolů, jako jsou pes hledící k zemi, bojovník I, pyramida, holub či předklon vestoje.

Řešení: Cvičte jógu doma s učiteli, které již díky on-line aplikacím znáte. To vám pomůže přespříliš neotáčet hlavou a nenamáhat tak krk víc, než je nutné.

Pokud se přeci jen budete muset podívat, snažte se otáčet celým trupem. Ujistěte se, že máte krk vždy v souladu s páteří. Umístěte svůj notebook na místo, kam snadno dohlédnete, když cvičíte.

  1. Netlačte se do ásan, na které tělo zatím není připraveno

Přetěžování sebe sama během jógové praxe je častou chybou, zejména pokud nejste zkušený student. Dlouholetí praktici vědí, že ačkoliv mají na to jít dál, je třeba se neustále vracet k základům. Právě od nich se odvíjí ta správná jóga. Nikdy by se nemělo stát, že ego zatemní náš úsudek.

V józe bychom neměli ignorovat to, co pro nás v daný moment není bezpečné, nebo se tlačit do ásan jen proto, že vypadají dobře na fotce. Pravá podstata jógy je zcela jinde.

Řešení: Nejdůležitějším nástrojem při cvičení jógy je dech. Ten zajistí, že se nebudete tlačit do nesmyslných pozic. Dýchejte nosem, dlouze a zhluboka, ale nepřekračujte své maximum. Pokud jde o fyzickou bolest, pohybujte se pomalu a vždy důvěřujte své intuici.

  1. Neklid

Pokud si nezorganizujete svůj den tak, abyste ho přizpůsobili své jógové praxi, nějaké rozptýlení vás nevyhnutelně vykolejí. Ať už to budou vaše děti, telefon, tablet nebo počítač, existuje mnoho způsobů, jak vás život nasycený technologiemi odvede od toho, čeho chcete dosáhnout. Bez vyhrazeného času a prostoru pro domácí cvičení jógy mají jiné zdánlivě naléhavější věci přednost před péčí o sebe.

Řešení: Vše vypněte, ráno si přivstaňte, zkrátka si řekněte, že věnujete daných 30 minut čistě jen sobě.

  • zpracovala: Valentina Lebová
  • zdroj: www.usnews.com
  • foto: Shutterstock.com