BLESKOVĚ
Zdraví 23. 10. 2021 PDF Tisk

Jóga a záda: Jak prospívá nejen páteři?

Popularita jógy v posledních desetiletích prudce stoupá. Původně duchovní praxe, kterou využívali hinduisté, je dnes oceňována pro nesčetné komplexní přínosy v oblasti zdraví. Existuje mnoho druhů jógy, od jemných meditačních až po fyzicky náročné praxe. Pravdou však ve všech případech zůstává, že pro jedince trpící bolestmi zad může v podstatě jakákoliv jóga představovat fantastický způsob, jak posílit svalstvo a zlepšit zdraví páteře.

Jóga a záda: Jak prospívá nejen páteři?

Mnoho problémů se zády a páteří pochází ze špatného držení těla, což platí i opačně – potíže se zády a páteří mohou držení těla ještě zhoršit – čímž se ocitáme v začarovaném kruhu, z něhož je velmi těžké se vymanit. Právě jógová praxe představuje skvělý způsob, jak poměrně snadno, příjemně a zábavně popisované těžkosti vyřešit a posílit fyzické i psychické zdraví, protože potíže se zády se samozřejmě negativně podepisují i na psychice, zapříčiňují stavy úzkosti, setrvalou únavu, vyčerpání, slabost, ztrátu energie a chuti do života. Jak vlastně jóga zlepšuje držení těla a v čem konkrétně pomáhá?

Aktivuje svalstvo
Řada jógových ásan aktivuje břišní i zádové svalstvo, což pomáhá držet páteř vzpřímeně vsedě i ve stoji. Jedná se třeba o psa hlavou dolů nebo most, takových poloh je ale mnohem více. Proč vlastně hrají svaly v otázce zdraví zad tak významnou roli? Protože když jsou ve srovnání se svaly v jiných částech těla ty zádové a břišní slabé, může to vést ke zvýšenému napětí v páteři. Statické výdrže, které jsou pro tradiční jógu typické, zádové svaly přirozeně posilují, což může bolesti zad významně omezit, až zcela eliminovat.

Snižuje napětí a protahuje
Dalším z hlavních zdrojů bolesti zad a ramen je nadměrné napětí. Během jógové praxe zůstáváte v polohách po dobu několika dechových kol, což vychází přibližně na 15–60 vteřin. Tato doba poskytuje svalstvu prostor pro protažení a zvýšení flexibility. Pokud chcete okamžitý a jasný důkaz, zaměřte se na to, jak se přímo po lekci cítíte – měli byste vnímat, že záda jsou uvolněnější a pružnější než na začátku. Pokud tomu tak není, zřejmě neprovádíte polohy správně a nedokážete se v nich uvolnit. Požádejte o radu zkušeného učitele, který vás zasvětí do tajů jógy a řekne vám, co a jak.

Podporuje vědomí těla
Řada lékařů zabývajících se zdravím páteře je přesvědčena o tom, že jedním z nejlepších způsobů, jak zabránit potížím se zády, je zlepšit povědomí o vlastním těle. Jógová praxe vás povzbuzuje k tomu, abyste přemýšleli o svém těle a jeho pohybech. To vám dává jasnější představu o tom, které typy pohybů mohou uškodit a způsobit bolest či zranění a které naopak pomáhají, protože uvolňují, protahují, zvyšují flexibilitu a také sílu. Když se naučíte vnímat vlastní tělo a naslouchat impulsům, které z něj přicházejí, významně snížíte riziko dalších problémů se zády, ať už by měly být jakéhokoliv charakteru.

Kdy vyhledat pomoc lékaře
Jóga je léčebná technika, která může zlepšit držení těla, podpořit zdravé vyrovnání páteře a posílit svaly (nejen) středu těla. Pokud jógu praktikujete pravidelně a nemáte pocit, že by vám pomáhala, poraďte se se zkušeným učitelem, zda cvičíte správně, a posléze navštivte fyzioterapeuta nebo lékaře, který vás prohlédne a zjistí, zda není na vině nějaký vážnější problém.

  • autor: Kateřina Hájková
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné