Jak upravit svou praxi v podzimním duchu?

08. 10. 2019


Zhluboka se nadechněte – vzduch je všude kolem nás… Podzim je transformační období. Ať už se to týká počasí a jeho změn nebo intenzity světla kolem nás.

Dny se zkracují, rytmus se zpomaluje, světlo a teplo léta pozvolna ustupují. Proto bychom se měli vydat cestou, která bude nenásilná a jemná. Podívat se dovnitř sebe a uvažovat nad tím, co je potřeba změnit či nechat jít.

Ájurvéda

Zpomalte a najděte si čas na přemýšlení. Zkuste do svého myšlení zahrnout také ájurvédský přístup, ten je pro podzim jako dělaný. Ájurvéda je sesterská věda jógy, jedná se o tradiční indický lékařský systém zabývající se zdravým životním stylem. Slovo „ájurvéda“ se překládá jako „věda o životě“. Moudrost ájurvédy spočívá v nalezení způsobu života, který plyne přirozeně se změnami ročních období, počasí, času a místa. 

Možná znáte svou kombinaci dóš – váta, pitta a kapha. A možná už víte, jaká z nich vás vede k rovnováze. Podzim k ní vybízí víc než jakákoliv jiná roční doba. On sám přece začíná podzimní rovnodenností, kdy den i noc jsou stejně dlouhé.

Zpravidla jsme kombinací dóš, ale je pravděpodobné, že jedna z nich je pro každého z nás TA dominantní. Někdo je ohnivá pitta. To je pro podzim ta nejlepší. Ale pokud jste váta, podzimní nevyzpytatelné „větrné změny“ způsobené převládajícím prvkem vzduchu vytvoří lehkost, suchost a chlad. To může pro daného jedince mít tendenci vše zhoršovat. Váta totiž reguluje nervový systém, úroveň vlhkosti v těle, to, jak se cítíme uvolněni a jak dobře trávíme jídlo.

Pránájáma

Dech se tak stává klíčovým prvkem podzimní praxe. Jaký lepší čas na zvládnutí dechového umění si můžete zvolit než podzim, když je v atmosféře tak vysoká prána? Když dýcháte, můžete cítit svěží, ostrou a živou práci prány.

Je potřeba se naučit svůj dech plně řídit. A abyste se ho ovládat naučili, musíte si na to vyhradit čas. Uvolněte malé místo ve svém, mnohdy schůzkami přeplněném dni a vyzkoušejte pravidelnou pránájámu. Proč například nevynechat autobus cestou do práce a namísto toho vyrazit pěšky a nechat své nohy chodit a dech, aby se stal středem vaší chůze? Nebo začněte svůj den nádí šódhanou (alternativní dýchání skrze nosní dírky), která pomáhá při čištění kanálů těla od toxinů, a to zejména toxinů, které se hromadí v důsledku stresu a napětí a způsobují zúžení kanálků.

Detoxikace

Věnujte trochu lásky svému tlustému střevu, protože trávení je snadno narušeno tím, že se s příchodem podzimu ochladí a dny se zkrátí. To rozrušuje zažívací oheň. Když je vaše trávení vyřazeno z rovnováhy, vzniká hojná půda k výskytu toxinů.

Proto by strava v tomto ročním období měla být vařená a v ideálním případě teplá, a to včetně snídaně. Udržujte na minimu zpracované nebo smažené potraviny, „větrné“ fazole a zeleninu, která není tepelně upravená, studená, syrová nebo suchá jídla, jako jsou obiloviny a sladkosti. Zaměřte se na přirozeně sladká, kyselá a slaná jídla a snižte příjem hořkých, svíravých a štiplavých chutí.

Jóga

Vaše jógová praxe by měla podpořit plíce (dech) a střeva (trávení). K tomu je ideální zvolit pozdravy slunce, jejichž pomalé provedení plně využije a prohloubí kapacitu dechu, rozhýbe a pročistí střeva a vyrovná mysl.

Dlouhá šavásana vám pomůže, abyste našli pevnou půdu pod „nohama“ a zakotvili svou mysl, a povzbudí klidný spánek. Jednoduše naladěním na přirozené posuny a změny ročních období, jako je toto, můžete přizpůsobit své jógové postupy tak, aby vás udržely v rovnováze. Když vyvážíte svůj životní styl a praxi, získáte schopnost zpomalit a vychutnat si krásu podzimních barev.

 

  • autor: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket